וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל המהומות בקפיטול: טראמפ נפסל מהפריימריז בקולורדו

עודכן לאחרונה: 20.12.2023 / 15:13

העליון בקולורדו קבע שהנשיא לשעבר אינו יכול להחזיק בתפקיד ציבורי בשל אירועי 6 בינואר 2021. ההחלטה לא נוגעת בבחירות לנשיאות עצמן, אלא רק בפריימריז הרפובליקניים בקולורדו שייערכו במרץ. טראמפ יערער לעליון: "בטוחים שהוא ישים קץ לתביעות האנטי-אמריקניות האלו"

בווידאו: טראמפ: מהגרים לא חוקיים מרעילים את הדם של ארצנו/רויטרס

בית המשפט העליון של מדינת קולורדו קבע הלילה (רביעי) כי נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ לא כשיר עוד להחזיק במשרה ציבורית. הפסיקה מתבססת על סעיף בחוקה האמריקנית העוסק בהתקוממות נגד הממשל הפדרלי, והיא התקבלה לאור אירועי 6 בינואר 2021, כשתומכיו של טראמפ, בעידודו, הסתערו על גבעת הקפיטול בוושינגטון וניסו למנוע את העברת השלטון לג'ו ביידן.

ההחלטה ההיסטורית בקולורדו, אם כי הסמלית ברובה, הורתה להסיר את שמו של טראמפ מפתקי ההצבעה בפריימריז הרפובלקניים במדינה שייערכו ב-6 במרץ. הנשיא לשעבר, המועמד המוביל על יצוג המפלגה הרפובליקנית בבחירות לנשיאות בנובמבר, הודיע שיערער על ההחלטה לבית המשפט העליון של ארצות הברית.

החלטה של בית המשפט העליון של ארצות הברית, שבו רוב של שישה שופטים שמרנים מול שלושה ליברלים, תשפיע גם על יתר המדינות. השופטים בעליון - ששלושה מהם מונו בתקופת כהונתו הראשונה של טראמפ - יצטרכו להכריע ההתקפה על הקפיטול הייתה התקוממות, ואם מעורבותו של טראמפ בה פוסלת את ריצתו לתפקיד.

הקמפיין של טראמפ הבהיר כי הוא יערער לבית המשפט העליון. "יש לנו ביטחון מלא בכך שבית המשפט העליון של ארצות הברית יקבע במהירות לטובתנו וישים סוף סוף קץ לעתירות האנטי-אמריקניות האלו", אמר סטיבן צ'ונג, אחד מדוברי הקמפיין של הנשיא לשעבר.

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בעצרת בחירות ברינו, נבאדה, 17 בדצמבר 2023. רויטרס
קולורדו היא מעוז דמוקרטי, כך שפסילתו לא צפויה להשפיע על תוצאות הבחירות. טראמפ/רויטרס

ההחלטה בקולורדו התקבלה ברוב של ארבעה מול שלושה שופטים, שהסתמכו על סעיף בחוקה שבו בקושי נעשה שימוש. הסעיף השלישי בתיקון ה-14 לחוקה עבר אחרי מלחמת האזרחים האמריקנית במאה ה-19, ונועד למנוע מתומכי הקונפדרציה לשוב לשלטון.

"הנשיא טראמפ הסית ועודד את השימוש באלימות ובפעולה בניגוד לחוק כדי לשבש את העברת השלטון בדרכי שלום", קבעה דעת הרוב של השופטים.

עם זאת, אחד השופטים המתנגדים, קרלוס סמור, כתב כי תביעה משפטית אינה מנגנון הוגן לקביעת כשירותו של הנשיא לשעבר לעמוד להצבעה, מכיוון שהיא שוללת ממנו את זכותו להליך הוגן, ואף ציין כי חבר מושבעים לא הרשיע אותו בהתקוממות.

"גם אם אנו משוכנעים שמועמד ביצע מעשים איומים בעבר או עסק בהתקוממות - חייב להיות הליך הוגן לפני שנוכל להכריז על אותו אדם כפסול מלמלא תפקיד ציבורי", כתב סמור.

ההחלטה של השופטים בקולורדו, שמונו כולם על ידי מושלים דמוקרטים, הפכה פסיקה מערכאה נמוכה יותר שלפיה טראמפ אכן הסית להתקוממות ב-6 בינואר, אך ציינה כי לא ברור אם הסעיף בחוקה מכסה גם את הנשיאות. הפסיקה לא תיכנס לתוקף עד 4 בינואר, כדי לאפשר ערעורים. אם בית המשפט העליון של ארצות הברית ידון בה, היא תוקפא עד להכרעתו בסוגייה.

עוד בוואלה!

"רטוריקה של היטלר": טראמפ האשים מהגרים "בהרעלת הדם שלנו"

לכתבה המלאה
תומכיו של דונלד טראמפ בעצרת בחירות בווטרלו, איווה, ארה"ב, 18 בדצמבר 2023. רויטרס
במפלגה הרפובליקנית גינו את ההחלטה. תומכי טראמפ בעצרת בחירות באיווה/רויטרס

העתירה נגד טראמפ הוגשה על ידי קבוצה של מצביעים מקולורדו, בסיוע של ארגון "אזרחים למען אחריות ואתיקה בוושינגטון". הם מקווים שהתיק הזה יחזק את המאמץ הרחב יותר לפסול את טראמפ מריצה לנשיאות, ושאפו שהוא יגיע לבית המשפט העליון של ארצות הברית, הסמכות האחרונה בסוגיות חוקתיות.

גם בתרחיש שבו השופטים בעליון משאירים את הפסיקה על כנה, והיא תמנע מטראמפ להתמודד במדינה בנובמבר, קולורדו היא מעוז דמוקרטי מובהק וביידן צפוי לרשום בה ניצחון בקלות.

ראש הצוות המשפטי שהביא את התיק לדיון בבית המשפט, נח בוקבינדר, מסר בהצהרה כי החלטת בית המשפט היא "לא רק היסטורית ומוצדקת, אלא הכרחית כדי להגן על עתיד הדמוקרטיה בארצנו".

שון גרימזלי, אחד מנציגי העותרים, אמר כי טראמפ "בגד בשבועתו לחוקה בעידוד התקוממות נגדה, ובשל כך הפך את עצמו ללא כשיר לתפקיד ציבורי". לדבריו, "אנחנו מקווים ומאמינים שמדינות אחרות ילכו בדרך הזו". עתירות דומות נדחו לאחרונה במינסוטה ובניו המפשיר, בעוד שבמישיגן ערערו העותרים לבית המשפט העליון של המדינה אחרי שבתי משפט בערכאות נמוכות יותר דחו את פסילתו של טראמפ.

בכירים במפלגה הרפובליקנית התייצבו לצדו של טראמפ. ויווק רמאסוואמי, אחד מיריביו בפריימריז, כינה את פסיקת העליון בקולורדו כ"מתקפה ממשית על הדמוקרטיה". הוא הבטיח לפרוש מהמרוץ במדינה וקרא למועמדים נוספים לעשות כמוהו, עד שטראמפ לא יוחזר לפתקי ההצבעה. "מנסחי התיקון ה-14 לחוקה היו מזדעזעים לראות את הסעיף הצר הזה הופך לנשק שנועד למנוע מנשיא לשעבר לנסות להיבחר מחדש", אמר רמאסוואמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully