וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הנבחרים בארה"ב אישר לפתוח בחקירת הדחה נגד ביידן

עודכן לאחרונה: 14.12.2023 / 10:28

הרפובליקנים טוענים כי ביידן הרוויח מעסקיו של בנו האנטר במדינות זרות בזמן שכיהן כסגן נשיא, אף שלא הוצגו לכך ראיות ואין למהלך סיכוי של ממש. ביידן כינה זאת תרגיל פוליטי: "במקום לשפר את חיי האמריקנים, הם מתמקדים בלהתקיף אותי בשקרים"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן בוושינגטון, 13 בדצמבר 2023. רויטרס
מאשים את הרפובליקנים ב"בזבוז זמן". ביידן, הלילה/רויטרס

בית הנבחרים האמריקני, הצביע הלילה (חמישי) בעד הצעה שקוראת לפתוח בחקירת הדחה נגד הנשיא ג'ו ביידן, והעביר אותה ברוב של 221 קולות בעד מול 212 נגד על פי חלוקה מפלגתית. הרפובליקנים, ובראשם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, טוענים שביידן הרוויח מעסקיו של בנו האנטר במדינות זרות בזמן שכיהן כסגן נשיא בין השנים 2009 ל-2017 - אף שעד היום הם לא הציגו ביסוס לכך.

"במקום לעשות הכל כדי לעזור לשפר את חייהם של האמריקנים, הם מתמקדים בלהתקיף אותי בשקרים", תקף ביידן את המחוקקים הרפובליקנים, שלדבריו לא מקדמים אף אחת מהצעותיו בנושאי פנים או באישור מימון סיוע חירום לאוקראינה וישראל. "במקום לפעול למען הסוגיות הדחופות שדורשות מענה, הם בוחרים לבזבז זמן על התרגיל הפוליטי חסר הבסיס הזה שאינו נתמך בעובדות".

ההצעה אמנם עברה ברוב רפובליקני דחוק בבית הנבחרים, אך ככך הנראה מדובר גם בצעד סמלי ברובו, משום שכדי להדיח נשיא יש צורך ברוב של שני שליטים בסנאט, בניגוד לרוב רגיל בבית הנבחרים, ולדמוקרטים יש רוב בו.

במהלך כהונתו של טראמפ, בית הנבחרים, שהיה בשליטת הדמוקרטית, הצביע פעמיים להדחתו - אך בשני המקרים הוא זוכה בסנאט. ביידן, שניצח את טראמפ בבחירות 2020, עשוי לפגוש אותו לדו-קרב חוזר בנובמבר הבא, בעוד שהאחרון עומד לדין בארבעה משפטים פליליים לפחות.

האנטר ביידן מוסר הצהרה מחוץ לקונגרס בוושינגטון, ארה"ב, 13 בדצמבר 2023. רויטרס
האנטר ביידן מוסר הצהרה מחוץ לקונגרס בוושינגטון, ארה"ב, 13 בדצמבר 2023/רויטרס

אף שניסיון ההדחה של ביידן לא צפוי לעבור את הסנאט, שבו לדמוקרטים יש רוב של 51 מול 49, הרפובליקנים צפויים לנצל אותו כדי לתקוף את משפחת ביידן לאורך קמפיין הבחירות.

ההצבעה נרשמה שלושה חודשים אחרי שהרפובליקנים פתחו בחקירה לא רשמית בנושא, והיא לא הייתה צעד הכרחי מבחינה חוקית. עם זאת, אישורה יקנה לרפובליקנים סמכויות חוקיות נוספות שיאלצו את ממשל ביידן לשתף פעולה והיא תוכל להתמודד עם הטענות של הדמוקרטים שלפיהן החקירה נעדרת לגיטימציה.

הרפובליקנים טוענים במשך שנים שביידן ומשפחתו הרוויחו מתפקידו כסגנו של הנשיא ברק אובמה בין 2009 ל-2017, והם מתמקדים בעסקיו של בנו האנטר באוקראינה ובסין באותה תקופה.

הם מצאו ראיות לכך שבנו של הנשיא גרם ללקוחות להאמין שהוא יוכל לספק להם גישה ללשכתו של אביו, אך לא כאלו המצביעות על כך שביידן אכן ניצל את תפקידו לשם מטרות אלו.

"בית הנבחרים אמר את דברו, אני חושב שבקול רם וברור, כשכל הרפובליקנים הצביעו בעד מעבר לשלב חקירת ההדחה הרשמית של חובתנו החוקתית לפיקוח", אמר ג'ים ג'ורדן, יו"ר ועדת המשפט בבית הנבחרים.

נציגים רפובליקנים ממחוזות שבהם ביידן ניצח בבחירות ב-2020 אמרו כי הם רואים בחקירה כהליך בדיקת עובדות.

"כל הנקודה בחקירה היא לא לשפוט מראש", אמר הנציג ניק לאלוטה מניו יורק. "הניו יורקי הממוצע חשדן מאוד כלפי אנשים ממשפחת הנשיא שמרוויחים עשרות מיליוני דולרים במקצועות שבהם לא היה להם ניסיון, זה נראה קצת מעורפל", אמר ללוטה, בהתייחסו לתפקידו הקודם של האנטר ביידן במועצת המנהלים של חברת האנרגיה האוקראינית בוריסמה.

עוד בוואלה!

האנטר ביידן נאשם בהעלמת מסים בסך 1.4 מיליון דולר: "בזבז על סמים, נשים ומלונות"

לכתבה המלאה
יו"ר ועדת המשפט בבית הנבחרים של ארה"ב ג'ים ג'ורדן מוסר הצהרה אחרי ההצבעה בעד פתיחת הליך הדחת הנשיא ג'ו ביידן, 13 בדצמבר 2023. רויטרס
"בית הנבחרים אמר את דברו". ג'ים ג'ורדן הרפובליקני, הלילה/רויטרס

לפני ההצבעה, האנטר ביידן סירב להעיד בוועדה של בית הנבחרים בדלתיים סגורות, למרות צו הזימון שהוציאה. לדבריו, הוא מוכן להעיד רק בפומבי, מחשש שדבריו יעוותו.

"אין ראיות התומכות בטענות שאבי היה מעורב באופן פיננסי בעסקים שלי, משום שזה לא קרה", אמר האנטר ביידן, העומד לדין פלילי בשתי פרשות אחרות הקשורות לעבירות מס ולהחזקת נשק תחת השפעת סמים.

הוא הודה כי התמכרותו לסמים גרמה לו "להיות חסר אחריות באופן קיצוני" בכל הנוגע להתנהלותו הכלכלית, "אך לטעון שזה בסיס לחקירת הדחה זה מעבר לאבסורד. זה חסר בושה".

חברי הוועדה אמרו בעקבות סירובו להעיד בפניה כי הם ינקטו צעדים כדי להעמידו לדין על ביזוי הקונגרס, עבירה שדינה עשוי להיות עונש מאסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully