וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מתנת חג מולד לפוטין": הביקור הנואש של זלנסקי לא שכנע את הרפובליקנים

עודכן לאחרונה: 13.12.2023 / 16:06

חבילת הסיוע החדשה שמקדם הממשל תקועה בקונגרס, לאור דרישתם של הרפובליקנים לקשור אותה לרפורמה בהגירה. ביידן, שאירח את זלנסקי בבית הלבן, הזהיר: "פוטין בונה על כך שלא נספק את הסחורה, חייבים להוכיח לו שהוא טועה". עשרות נפצעו במתקפת טילים הלילה על קייב

בווידאו: עשרות פצועים במתקפת טילים רוסית על קייב/רויטרס

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לא הצליח להשיג פריצת דרך בביקורו בוושינגטון, כשהמחלוקות בין הדמוקרטים לרפובליקנים מאיימות להותיר את קייב ללא סיוע אמריקני נוסף. במאמץ נואש של הרגע האחרון, הגיע זלנסקי לביקור שלישי בארצות הברית מאז פרוץ המלחמה, אך ללא החגיגיות שבה התקבל כשנאם בקונגרס לפני שנה.

המלחמה באוקראינה | כל ההתפתחויות האחרונות

הנשיא ג'ו ביידן הזהיר את הרפובליקנים כי הם יעניקו לרוסיה "מתנת חג המולד", אם הם לא יסכימו לתמוך בסיוע צבאי נוסף לאוקראינה בסך 61.4 מיליארד דולר. ואולם, הם לא שינו את עמדתם גם לאחר הפגישות עם זלנסקי, שהיו בעלות פרופיל נמוך.

במהלך הלילה, ספגה קייב מתקפת טילים שנייה ברציפות. הרשויות בעיר הבירה אמרו לפחות 53 בני אדם נפצעו בהתקפה, שבה נגרם נזק לבתים ולבית חולים לילדים. הפגיעות היו כתוצאה מנפילת שברים ביירוט הטילים. לפי חיל האוויר האוקראיני, כל העשרה טילים ששוגרו לעבר קייב יורטו.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בפגישה בבית הלבן, 12 בדצמבר 2023. רויטרס
ביידן הבטיח לעמוד לצד אוקראינה ככל שיידרש. זלנסקי בבית הלבן, אתמול/רויטרס

הרפובליקנים דורשים אסטרטגיה ברורה יותר להמשך המלחמה, לאור כישלונה של מתקפת הנגד האוקראינית בקיץ האחרון, ומנסים לקשור את המשך הסיוע הצבאי לקייב ברפורמות במדיניות ההגירה והגבולות. עם זאת, הדמוקרטים מתנגדים לכך. פחות משנה לפני הבחירות, שני הצדדים לא מראים נכונות לפשרה.

מייק ג'ונסון, יו"ר בית הנבחרים, הבהיר כי הוא לא יסכים לתמוך בבקשה של ביידן. "נראה שממשל ביידן מבקש עוד מיליארדי דולרים, ללא פיקוח הולם, אסטרטגיה ברורה לניצחון וללא אף תשובות שלדעתי מגיעות לעם האמריקני", אמר ג'ונסון הרפובליקני אחרי פגישתו עם זלנסקי.

ביידן, שנפגש בהמשך עם זלנסקי בבית הלבן, הבטיח כי הוא ואזרחי ארצות הברית ימשיכו לתמוך באוקראינה. הוא הזהיר את חברי הקונגרס שהם עלולים להעניק ניצחון לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין ללא אישור בקשת הסיוע.

"פוטין בונה על כך שארצות הברית לא תספק את הסחורה עבור אוקראינה", אמר ביידן במהלך מסיבת עיתונאים עם נשיא אוקראינה. "אנחנו חייבים להוכיח לו שהוא טועה".

מוקדם יותר, בפגישתם בחדר הסגלגל, ביידן אמר לזלנסקי: "אנחנו נישאר לצדכם". לדבריו, הקונגרס צריך להעביר את החקיקה המאשרת את הסיוע "לפני שהם יתנו לפוטין את מתנת חג המולד הגדולה ביותר שהם ככל הנראה יכלו לתת לו".

עוד בוואלה!

הבית הלבן: ללא אישור הקונגרס - כספי הסיוע לאוקראינה ייאזלו עד סוף השנה

לכתבה המלאה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לצד בכירי הסנאט צ'אק שומר ומיץ' מקונל בקונגרס, 12 בדצמבר 2023. רויטרס
אוקראינה מתנגדת לקריאות לוויתורים על שטחה. זלנסקי וראשי הסנאט, אתמול/רויטרס

זלנסקי ניסה לשמור על אופטימיות, ואמר כי הוא שמע "דברים נהדרים רבים" במהלך שיחותיו בוושינגטון עם ראשי הקונגרס. הוא הוקיר תודה לממשל ביידן ולקונגרס, אך אמר כי טרם ניתן לדעת אם ארצות הברית תמשיך לתמוך כלכלית במלחמה של אוקראינה ברוסיה.

"היו סימנים. הם היו יותר מחיוביים. אבל אני יודע שיש מילים ושיש תוצאות קונקרטיות. אנחנו סומכים על תוצאה מעולה", אמר זלנסקי, שדחה את הקריאות שלפיהן אוקראינה צריכה לוותר על שטחים מסוימים לרוסיה לטובת סיום המלחמה.

"איך אוקראינה יכולה פשוט לוותר על השטח שלה? זה פשוט שיגעון", אמר זלנסקי. "בואו נהיה כנים. העם שלנו חי שם. הילדים שלנו. זה חלק מהחברה שלנו. אנחנו מדברים על אנשים שחיים שם".

אוקראינה זקוקה בדחיפות להמשך התמיכה האמריקנית. היא איבדה עשרות אלפי חיילים, סובלת מגירעון כלכלי אדיר ועומדת בפני מתקפות חדשות של הרוסים במזרח, עם תחילת החורף הקשה. הקרמלין, מצדו, טען כי ארצות הברית לא יכולה לשנות את גורל המלחמה באוקראינה על ידי הזרמת עשרות מיליארדי דולרים נוספים לקייב.

הריסות אחרי מתקפת טילים של רוסיה על קייב, אוקראינה, 13 בדצמבר 2023. רויטרס
רוסיה בונה על היחלשות התמיכה המערבית באוקראינה. הנזקים בקייב אחרי מתקפת הטילים, הבוקר/רויטרס

זלנסקי התקבל בכבוד על ידי חברי הקונגרס, שהביעו את הערכתם אליו, אך חלק מהרפובליקנים, במיוחד מקורביו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, מתנגדים לסיוע נוסף ללא שינוי במדיניות ההגירה.
הסנאטור הדמוקרטי כריס מרפי, שמוביל את השיחות עם הרפובליקנים, אמר כי הוא חושב שהקונגרס יוכל להגיע להסכם בנוגע להגירה ולהעביר את חבילת הסיוע לפני שהקונגרס יוצא לפגרת חג המולד ביום שישי.

עם זאת, הרפובליקנים אמרו שהתרחיש הזה לא סביר. "אני נעשית פסימית יותר ויותר", אמרה הסנאטורית סוזן קולינס לכתבים. יו"ר בית הנבחרים ג'ונסון אמר כי הוא לא יפעל עד שהסנאט לא יעביר את החקיקה. "אני מפציר בהם לעשות את עבודתם כי הזמן דחוף ואנחנו רוצים לעשות את הדבר הנכון", אמר לכתבים.

ביידן, שמפגר בסקרים מול טראמפ, הצפוי להיות המועמד של הרפובליקנים בבחירות, אמר כי ארצות הברית רוצה שאוקראינה תנצח במלחמה. ביידן אמר לזלנסקי במסיבת העיתונאים כי המשך קיומה של אוקראינה כאומה עצמאית הוא סימן להצלחה. "להיות כאן היום - שוב - כמעט שנתיים לאחר מכן ולהישאר חזקים וחופשים זה כבר ניצחון עצום", אמר.

עם זאת, אחד המחוקקים הרפובליקנים תהה אם סיוע נוסף יסייע לאוקראינה להביס את רוסיה לאחר שהמתקפה בקיץ לא הניבה הישגים ברורים. "אני יודע שכולם רוצים שאוקראינה תנצח. אני פשוט לא רואה את זה בקלפים", אמר הסנאטור הרפובליקני רון ג'ונסון.

המודיעין האמריקני: רוסיה איבדה 315 אלף חיילים מתחילת המלחמה

הבית הלבן הודיע לקונגרס ב-4 בדצמבר כי לממשל לא יהיה עוד מימון לספק נשק נוסף לאוקראינה לאחר סוף השנה. הקונגרס אישר יותר מ-110 מיליארד דולר לאוקראינה מאז תחילת הפלישה הרוסית בפברואר 2022, אך מאז שהרפובליקנים השתלטו על בית הנבחרים מידי הדמוקרטים בינואר האחרון, לא אושרו כספי סיוע נוספים.

הדמוקרטים בקונגרס האשימו את יריביהם בסיוע לפוטין. "הוא שמח על העובדה שמדיניות הגבול של דונלד טראמפ מחבלת בסיוע הצבאי לאוקראינה", אמר מנהיג הדמוקרטים בסנאט צ'אק שומר.

לפי אדריאן ווטסון, דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, הערכות אחרונות של המודיעין האמריקני מעלות כי "נראה שרוסיה מאמינה שקיפאון צבאי במהלך החורף יחליש את התמיכה המערבית באוקראינה" ובסופו של דבר יעניק לרוסיה את היתרון בשדה הקרב. זאת אף שלפי מקור המעורה בהערכות המודיעין האמריקני, המלחמה גבתה מרוסיה 315 אלף חיילים הרוגים ופצועים - קרוב ל-90% מכוח האדם שלה טרום העימות, הקשה ביותר שידעה אירופה מאז מלחמת העולם השנייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully