וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבית הלבן: ללא אישור הקונגרס - כספי הסיוע לאוקראינה ייאזלו עד סוף השנה

עודכן לאחרונה: 5.12.2023 / 7:48

הרפובליקנים בבית הנבחרים תוקעים את חבילת הסיוע שמנסה ממשל ביידן להעביר מאוקטובר, הכוללת גם תמיכה בישראל. הם רוצים להפריד בין הנושאים, ולקשור בין התמיכה באוקראינה להגברת הפיקוח בגבול. "אנחנו מסכנים את ההישגים של אוקראינה עד כדי ניצחון רוסי", הזהירו בממשל

עשרות הרוגים בהתקפה רוסית על כפר במזרח אוקראינה/רשויות התביעה במחוז חרקוב

הבית הלבן הזהיר היום (שני) כי הסיוע הצבאי לאוקראינה יאזול עד סוף השנה, אם הקונגרס לא יאשר מימון נוסף לקייב. אוקראינה זקוקה לאספקת נשק נוספת ולתמיכה כלכלית, לקראת תחילת החורף ולאור כישלונה של מתקפת הנגד שבה פתחה בקיץ נגד כוחות הכיבוש הרוסיים.

כל העדכונים על המלחמה באוקראינה

האזהרה, שנשלחה במכתב לראשי הקונגרס, חשפה כיצד ממשל ביידן כבר השתמש ברוב מוחלט של 111 מיליארד הדולרים שהוקצו כסיוע צבאי לאוקראינה. "אני רוצה להיות ברורה, ללא פעולה של הקונגרס, עד סוף השנה ייגמרו לנו המשאבים לרכוש עוד נשק וציוד עבור אוקראינה ולספק ציוד מהמאגרים של צבא ארצות הברית", כתבה שלנדה יאנג, מנהלת משרד הניהול והתקציב בבית הלבן.

הבית הלבן ביקש מהקונגרס כבר באוקטובר לאשר חבילת סיוע חדשה בסך מאה מיליארד דולר, והסביר כי היא "תקדם את הביטחון הלאומי שלנו ותתמוך בבעלי הברית והשותפים שלנו". החבילה כוללת תקציבים לאבטחת הגבול עם מקסיקו, לתמיכה בבעלות ברית באזור הודו והפסיפיק וגם בישראל.

כ-61 מיליארד דולר מחבילת הסיוע מוקצים לסיוע לאוקראינה, וכמחציתם מיועדים לחידוש המלאים שמהם שלחה וושינגטון אספקה לקייב אחרי הפלישה הרוסית בפברואר 2022.

כוחות מהמשמר הלאומי של אוקראינה משגרים פגז לעבר כוחות רוסיים בקו החזית סביב העיירה אבדייבקה, 8 בנובמבר 2023. רויטרס
זקוקים לתחמושת נוספת. כוחות אוקראיניים יורים פגזים לעבר כוחות רוסיים במזרח, בחודש שעבר/רויטרס

במכתבה לראשי בית הנבחרים והסנאט, הזהירה יאנג כי אי-העברת הכספים הנוספים משמעותה "ירייה בברך של אוקראינה בשדה הקרב", שלא "תסכן רק את ההישגים של אוקראינה, אלא גם תגדיל את הסיכויים לניצחונות צבאיים רוסיים".

יאנג הוסיפה כי אין "קופת קסם זמינה" למימון הדרוש ברגע זה. "נגמר לנו הכסף, וכמעט גם הזמן", הדגישה. לדבריה, הפנטגון השתמש ב-97% מ-62.3 מיליארד הדולר שקיבל נכון לאמצע נובמבר. במקביל, משרד החוץ העביר את כל 4.7 מיליארד הדולר שקיבל כסיוע צבאי לאוקראינה. בנוסף לכספים האלו, נוצלו גם 27.2 מיליארד דולר שניתנו לקייב כסיוע לכלכלתה לצד עשרה מיליארד דולר בסיוע הומניטרי.

"אוזל לנו הכסף לתמוך באוקראינה במלחמה הזאת", כתבה במכתב. "זאת לא בעיה של שנה הבאה. הזמן לסייע למאבק הדמוקרטי של אוקראינה נגד התוקפנות של רוסיה הוא עכשיו. הקונגרס חייב לפעול". "אני חייבת להדגיש שעזרה לאוקראינה להגן על עצמה ולהבטיח את עתידה כמדינה ריבונית, דמוקרטית, עצמאית ומשגשגת מקדמת את האינטרסים הלאומיים שלנו. היא מונעת סכסוך גדול יותר באזור שיכול לערב את נאט"ו ולסכן כוחות אמריקניים ומרתיעה תוקפנות עתידית והופכת את כולנו לבטוחים יותר".

עוד בוואלה!

דיווחים באוקראינה: אשתו של ראש המודיעין הצבאי הורעלה

לכתבה המלאה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נפגש עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית הלבן. 25 בפסטמבר 2023. רויטרס
ינסה לשכנע את חברי הקונגרס להמשיך בסיוע. זלנסקי עם ביידן בבית הלבן, ספטמבר/רויטרס

הקונגרס לא אישר סיוע נוסף לאוקראינה מאז שהרפובליקנים קיבלו את השליטה על בית הנבחרים בינואר, לאחר הבחירות בנובמבר שעבר. חלקים במפלגה הרפובליקנית מסתייגים מהתמיכה הבלתי-מסויגת שהציעה ארצות הברית לאוקראינה מאז תחילת המלחמה, בהם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, וכמה מהם אף הביעו הבנה למניעיו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

יו"ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון, שהיה אחד מנמנעי המכתב, אמר בימים האחרונים כי הוא משוכנע שהמימון לאוקראינה ולישראל יאושר - אך הדגיש כי יש להעבירו בנפרד, תוך שהוא קושר את הסיוע לאוקראינה לשינויים במדיניות בגבול. הדמוקרטים, השולטים בסנאט, רואים בכך קו אדום.

"כמובן, אנחנו לא יכולים לאפשר לוולדימיר פוטין לצעוד באירופה. ואנחנו מבינים את הצורך לסייע שם", אמר ג'ונסון בשבוע שעבר. "כדי שיהיה סיוע נוסף לאוקראינה - שרוב חברי הקונגרס מאמינים שהוא חשוב - עלינו לעבוד גם על שינוי מדיניות הגבול שלנו".

סירובו של בית הנבחרים, שבו לרפובליקנים יש רוב זעום, לבחון את בקשת הבית הלבן גרם לחשש שהסיוע לקייב לעולם לא יאושר. בחודש שעבר העבירו הרפובליקנים חקיקה נפרדת לסיוע לישראל, שלא כללה את אוקראינה, והדמוקרטים בסנאט דחו את ההצעה. כדי שחוק יגיע לאישורו של נשיא ארצות הברית, על שני בתי הקונגרס לאשר אותו.

היועץ לביטחון לאומי של ביידן, ג'ייק סליבאן ,הזהיר מהשלכות חמורות אם הסיוע לא יגיע לאוקראינה. הוא אמר לכתבים כי הקונגרס צריך להחליט אם "להמשיך ולתמוך במאבק על חירותה של אוקראינה" או "להתעלם מהלקחים שלמדנו מההיסטוריה ולאפשר לפוטין לנצח. הצבעה נגד תמיכה באוקראינה היא הצבעה בעד שיפור העמדה האסטרטגית של פוטין. זאת המציאות שאי אפשר לברוח ממנה".

בכירים בממשל ביידן אמורים לקיים מחר תדרוכים מסווגים בפני חברי בית הנבחרים והסנאט. מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, אמר כי נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הוזמן לשאת דברים בפני הסנאטורים דרך שיחת וידאו מאובטחת כחלק מהתדרוך המסווג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully