וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילדי הפעילה האיראנית הכלואה קיבלו את פרס נובל בשמה: "נתגבר על הדיכוי"

עודכן לאחרונה: 11.12.2023 / 15:00

נרגס מוחמדי, שנרדפת כבר עשרות שנים על ידי המשטר ומוחזקת בבית סוהר ידוע לשמצה בטהראן, הבריחה נאום מהכלא שהוקרא על ידי בנה ובתה התאומים בטקס באוסלו. "ההתנגדות חיה, המאבק לא נחלש"

בווידאו: פרס נובל לשלום לשנת 2023 מוענק לנרגס מוחמדי על מאבקה האמיץ למען חופש וזכויות אדם במשך שלושה עשורים/רויטרס

שני ילדיה של הפעילה האיראנית הכלואה נרגס מוחמדי קיבלו אתמול (ראשון) את פרס נובל לשלום בשם אמם, ששלחה מסר נחוש מבית הסוהר. מוחמדי, המרצה עונש של עשר שנות מאסר בטהראן, זכתה בפרס הנחשק באוקטובר על מאבקה נגד דיכוי נשים ברפובליקה האסלאמית, שמצדה גינתה זאת כ"הטיה" נגדה וחלק מהתערבות של מדינות המערב בענייניה הפנימיים.

"העם האיראני, בהתמדה, יתגבר על הדיכוי והדיקטטורה", כתבה מוחמדי בנאומה נגד המשטר, שהוברח מהכלא והוקרא על ידי שני ילדיה התאומים. "שלא יהיו לכם ספקות, זה ודאי". פרס השלום היוקרתי חולק אתמול באוסלו, יחד עם שאר פרסי נובל לספרות, מדע וכלכלה.

מוחמדי בת ה-51 הייתה במשך שנים ארוכות דמות בולטת בתחום זכויות האדם באיראן. היא כלואה כמעט ברציפות מאז 2010, ובסך הכול היא נעצרה 13 פעמים, הורשעה חמש פעמים ונידונה ל-31 שנות מאסר בסך הכול. את עונשה הנוכחי היא מרצה על "הפצת תעמולה" נגד המשטר. בעלה, הפעיל הפוליטי תגי רחמני, חי בגלות בפריז עם שני ילדיהם והם לא התראו עמה כבר שנים ארוכות.

"אני כותבת את המסר הזה מאחורי החומות הגבוהות והקרות של בית הכלא", היא כתבה בנאומה מהכלא, שאותו הקריאו בצרפתית ילדיה בני ה-17, קיאנה ועלי רחמני, שבין שניהם הוצב כיסא לציון חסרונה של אמם. בטקס שנערך בבית העירייה של אוסלו השתתפו כמה מאות אורחים, ובמהלכו אספו הילדים את הסכום הכספי הנלווה לפרס נובל - צ'ק על סך 11 מיליון קרונות שבדיות (כמיליון דולר).

ילדיה של הפעילה האיראנית הכלואה נרגס מוחמדי מקבלים את פרס נובל לשלום בשמה באוסלו, נורבגיה, 10 בדצמבר 2023. רויטרס
ילדיה של הפעילה האיראנית הכלואה נרגס מוחמדי מקבלים את פרס נובל לשלום בשמה באוסלו, נורבגיה, 10 בדצמבר 2023/רויטרס

היא שיבחה את הצעירים האיראנים, שלדבריה "הפכו את הרחובות והמרחבים הציבוריים למקום של התנגדות אזרחית נרחבת", בהתייחסה להפגנות שהחלו בשנה שעברה בעקבות מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני. "ההתנגדות חיה והמאבק לא נחלש. התנגדות ואי אלימות הן האסטרטגיות הטובות ביותר שלנו - זו אותה דרך קשה שהאיראנים הלכו בה עד היום, בזכות התודעה ההיסטורית שלהם והרצון הקולקטיבי שלהם".

עוד בוואלה!

במחאה על מניעת טיפול רפואי: כלת פרס נובל האיראנית פתחה בשביתת רעב בכלא

לכתבה המלאה
נרגס מוחמדי, פעילת זכויות הנשים האיראנית הכלואה, זוכת פרס נובל לשלום. 6 באוקטובר 2023. רויטרס
נרגס מוחמדי, פעילת זכויות הנשים האיראנית הכלואה, זוכת פרס נובל לשלום. 6 באוקטובר 2023/רויטרס

ביום שבת, בעלה של מוחמדי, רחמאני, סיפר לרשת BBC כי אשתו כתבה פעם מכתב לילדיהם שבו הביעה תקווה "שהם יסלחו לה" על כך שאינה יכולה "להיות אימא עבורם". לדבריו, היא נמנית על קבוצה של פעילי זכויות אדם כלואים "העומדים נגד עריצות הרפובליקה האיסלאמית". לפני כחודש, היא פתחה בשביתת רעב בכלא אווין הידוע לשמצה שבו היא מוחזקת בשל תנאי כליאתה.

זגארי-רטקליף, אזרחית בריטית-איראנית שבילתה שש שנים בכלא האיראני באשמת ריגול והשתתפה בטקס באוסלו, סיפרה כי מוחמדי היא אדם שכולם סומכים עליו. "מה שהיא נתנה לאחרים היה התמיכה, האהבה והשקט הנפשי ששומרים עליך ברגע שאתה נכנס למרחב הזה", סיפרה על המפגש עם מוחמדי.

לדבריה, מוחמדי הייתה ידועה בטוב לבה ובאכפתיות שלה כלפי אנשים אחרים. "אבל אני חושבת שיותר מזה, דבר אחד שאילו היית חי עם נרגס, היית יודע הוא שנרגס תחיה את החיים במלואם, עם כל היופי שלהם, ובו בזמן היא תבחר להילחם אם היא תרצה. אני חושבת שזה מדהים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully