וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוריס ג'ונסון התנצל: היינו שאננים מדי ביחס לקורונה, המעטנו בחומרתה

6.12.2023 / 23:49

ראש ממשלת בריטניה לשעבר, שהתפטר בשנה שעברה בשל שורת מחדלים, העיד בפני הוועדה החוקרת את התנהלות ממשלתו: "מצטער עמוקות על הכאב והאובדן והסבל". הוועדה שמעה כיצד הוא זלזל בנגיף ותהה אם אפשר להרוג אותו במייבש שיער, או להזריקו בשידור חי כדי להרגיע את הציבור

בוריס ג'ונסון בוועדת חקירה על טיפול ממשלת בריטניה במגיפת הקורונה, 6 בדצמבר 2023. רויטרס
העיד שממשלתו לא ראתה את "הטייפון" שבדרך. ג'ונסון בעדותו, היום/רויטרס

ראש ממשלת בריטניה לשעבר בוריס ג'ונסון הביע היום (רביעי) את התנצלותו המפורשת ביותר על טיפולו במגיפת הקורונה, ואמר כי ממשלתו הייתה שאננה מדי ובתחילה לא העריכה נכונה את הסיכונים מהנגיף.

בהופעתו בפני ועדת החקירה הרשמית לטיפול של ממשלת בריטניה במגיפה, אמר ג'ונסון כי הוא מקבל אחריות על כל ההחלטות שהתקבלו וכי הוא מבין את כעס הציבורי. הוועדה כבר שמעה עדויות על אוזלת יד ממשלתית, חיסול חשבונות ומיזוגניה בעת שהיא נאבקה במשבר הבריאות הגדול ביותר שפקד את הממלכה זה עשורים רבים.

ג'ונסון אמר כי נגיף הקורונה נראה בתחילה כ"ענן באופק", ולא כ"טייפון" שהרג יותר מ-230 אלף בני אדם בבריטניה והדביק מיליונים רבים נוספים.

בתחילת המגיפה, אמר ג'ונסון כי הוא אינו מאמין לתחזיות ההרוגים ורק קרא את הפרוטוקולים של קבוצת הייעוץ המדעי המרכזית של הממשלה רק בשתי הזדמנויות - אף שמסקנותיה הובילו לצמצום הגדול ביותר של חירויות תושבי בריטניה מאז מלחמת העולם השנייה.

"אני יכול לומר שאני מבין את הרגשות של הקורבנות ובני משפחותיהם, ואני מצטער עמוקות על הכאב והאובדן והסבל", אמר ג'ונסון בפתח עדותו בוועדה שתימשך גם מחר.

הפגנות נגד בוריס ג'ונסון לקראת הגעתו לוועדת חקירה של התנהלות ממשלת בריטניה במגיפת הקורונה, 6 בדצמבר 2023. רויטרס
"בוריס הרג את בעלי". מפגינים נגד ג'ונסון מחוץ לדיונים, היום/רויטרס

ג'ונסון, שכיהן כראש ממשלה בין 2019 ל-2022, התפטר בבושת פנים מהתפקיד לאחר שורה של שערוריות, כולל דיווחים על כך שהוא ובכירים אחרים נכחו במסיבות ושתו אלכוהול במעונו בדאונינג 10 במהלך 2020 ו-2021, בזמן שרובם של אזרחי בריטניה נאלצו להישאר בבתיהם.

החקירה כבר שמעה עדויות קשות על חוסר רצונו להטיל הגבלות כדי למנוע את התפשטות המגיפה, וכיצד הוא היה מבולבל מהנתונים המדעיים. לפי העדויות, ג'ונסון שאל בשלב מסוים אם הפעלת מייבש שיער לתוף אפו יכולה להרוג את הנגיף, והציע להזריק לעצמו את הנגיף בשידור חי בטלוויזיה כדי להרגיע את חששות הציבור.

הוא הודה במהלך עדותו כי היה "מבולבל" מנתונים שהראו כי שירותי הבריאות עלולים לקרוס תחת העומס.

החקירה העניקה לג'ונסון במה לשטוח בפניה כיצד הוא ראה את ניהול המגיפה בידי ממשלתו. בעוד שלעתים הוא היה לוחמני, במקרה אחד הוא היה על סף בכי כשתיאר את 2020 כ"שנה טראגית". בריטניה הייתה חריגה באירופה בתחילת המגיפה, כשאפרה את קיומם של אירועים ציבוריים גדולים בעוד שערוצי החדשות שידרו מראות כאוטיים בבתי חולים באיטליה.

ראש הממשלה לשעבר התמודד עם שאלות חוזרות ונשנות לגבי ההימנעות מהטלת הסגר בתחילת 2020, ואם בעקבות כך היא סבלה מאחד משיעורי התמותה מקורונה הגבוהים ביותר בעולם. ג'ונסון הכחיש כי הוא היה לא החלטי, ואמר כי היו ויכוחים בלתי פוסקים וסותרים בין שרים ופקידים סביב התגובה ההכרחית. לדבריו, שרים בכירים נרתעו יותר ממנו מהטלת הגבלות על תנועת האזרחים.

עוד בוואלה!

ועדת חקירה בבריטניה: ג'ונסון הטעה במכוון את הפרלמנט על מסיבות הקורונה

לכתבה המלאה

"תרבות קטלנית"

ג'ונסון הגיע לדיון יותר משלוש שעות לפני תחילת השימוע, ונמנע ממשפחותיהם של חלק מקורבנות המגיפה שרצו להתעמת עמו. גם תחילת הישיבה שובשה על ידי מפגינים, שחלקם אחזו בשלטים שעליהם נכתב "בוריס הרג את בעלי" ו-"בוריס חגג בזמן שאנשים מתו".

עו"ד אמאר אנואר, המייצג כמה משפחות של קורבנות המגיפה, אמר כי ג'ונסון היה אחראי על "תרבות קטלנית של פטור מעונש וחוסר יכולת" והתייחס לאנשים כאל "פסולת רעילה".

החקירה שמעה עדויות מיועציו לשעבר של ג'ונסון שלפיהם הוא רצה לתת לנגיף להתפשט במקום להורות על סגר נוסף, והוא השיב באחד המקרים "תנו לגופות להיערם". ג'ונסון אמר כי הודעות פוגעניות שהחליפו בכירי ממשלו היו לפעמים "מועילות מבחינה יצירתית". עם זאת, הוא הודה שהצוות שלו היה עובד טוב יותר אילו היו בו יותר נשים.

באחת ההודעות שהוצגו לחקירה, דומיניק קאמינגס, שהיה אז היועץ הבכיר ביותר של ג'ונסון, התלונן בהודעות עמוסות קללות שהוא "מתחמק מנעלי עקב" של עמיתה שאותה הוא רוצה "לאזוק וללוות החוצה" מרחוב דאונינג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully