וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת חקירה בבריטניה: ג'ונסון הטעה במכוון את הפרלמנט על מסיבות הקורונה

עודכן לאחרונה: 15.6.2023 / 13:14

בתום שנה של חקירה, ועדה פרלמנטרית קבעה כי מעשיו של ראש הממשלה לשעבר היו כה חמורים, עד שהוא ראוי להשעייה בת 90 יום מבית הנבחרים. ג'ונסון, שפרשת מסיבות הקורונה במעונו גרמה לנפילתו, כבר הקדים תרופה למכה כשהתפטר מהפרלמנט קודם לפרסום הדוח

בווידאו: ג'ונסון עוזב את דאונינג 10 בפעם האחרונה כראש ממשלה/צילום: רויטרס

ראש ממשלת בריטניה לשעבר בוריס ג'ונסון, הטעה בכוונה את הפרלמנט בנוגע למסיבות שהתקיימו במעונו בתקופת סגרי הקורונה - כך אמרה היום (חמישי) ועדת חקירה פרלמנטרית, אחרי כשנה של חקירה שהובילה לנפילתו של מנהיג המפלגה השמרנית לשעבר, שאף התפטר מהפרלמנט ביום שישי לקראת פרסומה.

הדוח של הוועדה הפרלמנטרית מצא כי מעשיו של ג'ונסון הפרו באופן כה בוטה את הכללים, עד שהם מצדיקים השעיה של 90 יום מהפרלמנט. עם זאת, ג'ונסון כבר הקדים תרופה למכה ולמעשה הותיר את הדוח של הוועדה בגדר המלצה בלבד, משום שהוא התפטר מהפרלמנט ביום שישי בתגובה נזעמת למסקנות הוועדה שהועברו לו מראש.

"הגענו למסקנה שבהטעייה המכוונת בית הנבחרים במכוון, ג'ונסון ביזה באופן חמור אותו", נכתב בדוח הוועדה. "הזלזול היה חמור על אחת כמה וכמה משום שהוא בוצע על ידי ראש הממשלה, החבר הבכיר ביותר בממשלה. אין תקדים לכך שראש ממשלה נמצא בהטעיה מכוונת של בית הנבחרים".

ג'ונסון בן ה-58 תיאר בשבוע שעבר את הוועדה כ"בית משפט שדה", והאשים אותה ב"ציד מכשפות" נגדו במטרה לסלק אותו מהפרלמנט. זאת על אף שמרבית חברי הוועדה מגיעים משורות המפלגה השמרנית של ג'ונסון. כעת, ייערכו בחירות מיוחדות במחוז הבחירה שלו, בעקבות המושב הריק שהותיר בפרלמנט.

ראש ממשלת בריטניה לשעבר בוריס ג'ונסון רץ בסמוך לביתו במחוז אוקספורדשייר, 15 ביוני 2023. רויטרס
פרש מהחיים הפוליטיים, בינתיים. ג'ונסון רץ בסמוך לביתו, הבוקר/רויטרס

הדוח הוא הפרק האחרון בשערורייה המכונה "פארטיגייט", שנחשפה בשנה שעברה על ידי כלי תקשורת שדיווחו כי חברי צוותו של ג'ונסון קיימו כמה וכמה מסיבות ב-2020 וב-2021, בעת שהממשלה שלו אסרה על התקהלויות כאלו כחלק ממאבקה במגיפת הקורונה. אחרי פרסום הדוח על ידי הוועדה, הוא יעבור לדיון בפרלמנט שיחליט אם הוא תומך בממצאיה ובהמלצותיה.

"הוועדה אומרת כעת שהטעתי את הפרלמנט בכוונה, ושההסתרתי במודע ממנו את הידיעה שלי על אירועים אסורים", אמר ג'ונסון. "אלו שטויות במיץ, זה שקר. כדי להגיע למסקנה מופרעת זו, הוועדה אומרת דברים שהם אבסורדיים בעליל, או סותרים את העובדות".

אתמול, ערב פרסום הדוח, קרא ג'ונסון גם לחבר השמרני הבכיר ביותר בוועדה, ברנרד ג'נקין, להתפטר בטענה שהוא הוא הפר את הגבלות הקורונה בעצמו. דייזי קופר, סגנית יו"ר המפלגה הליברלית-דמוקרטית מהאופוזיציה, אמרה זאת "טקטיקת הסחת דעת טיפוסית מבוריס ג'ונסון, שאינה משנה את העובדה שהוא הפר את החוק ושיקר לגביו".

בשנה שעברה, ג'ונסון ואשתו נקנסו על ידי המשטרה על הפרת הגבלות הקורונה כשאירחו ביוני 20202 מסיבת יום הולדת לג'ונסון במעונו בדאונינג 10. גם ראש הממשלה הנוכחי רישי סונאק ועשרות אנשים אחרים נקנסו בשל מסיבות ואירועים אסורים אחרים שקיימו ב-2020 וב-2021 במשרדי ממשלה.

אישה חולפת על פני תמונה של ראש הממשלה לשעבר בוריס ג'ונסון בתחנת טיוב בלונדון, 15 ביוני 2023. רויטרס
המסיבות נערכו בתקופה שבה הבריטים לא הורשו לראות את יקיריהם או אף להשתתף בהלוויות שלהם/רויטרס

החשיפה על קיומן של אותן מסיבות, בתקופה שבה מיליוני בריטים לא הורשו לראות את יקיריהם או אף להשתתף בהלוויות שלהם, הכעיסו רבים והאיצו את נפילתו של ג'ונסון, שהסתבך בשורה ארוכה של שערוריות. הוא התפטר ביולי אשתקד אחרי התפטרות המונית ממשלתו במחאה על התנהלותו.

ג'ונסון הודה שהוא הטעה את חברי הפרלמנט כשהבטיח להם שאף חוק לא הופר, אך הוא מתעקש כי לא עשה זאת במכוון. במרץ, הוא אמר לוועדה כי הוא "האמין בכנות" שחמשת האירועים שבהם השתתף, כולל מסיבת הפתעה שנערכה עבורו, היו "כינוסי עבודה חוקיים" שנועדו לשפר את מצב הרוח בקרב העובדים המותשים מההתמודדות הארוכה עם המגיפה הקטלנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully