וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כים מהמחנה הממלכתי התנגדו, התקציב המתוקן ל-2023 עבר בקריאה ראשונה

עודכן לאחרונה: 6.12.2023 / 16:17

התקציב החדש כולל 4.8 מיליארד שקלים בכספים קואליציוניים, במקום 5.8 שהוקצו בתקציב המקורי. במחנה הממלכתי הצביעו נגד במחאה על כך שכלל הכספים הקואליציוניים לא הוקפאו. התקציב עבר ברוב של 62 ח"כים מול 53 שהתנגדו, השרים ברקת וגלנט מהליכוד החרימו את ההצבעה

בווידאו: בצלאל סמוטריץ': "קיבלתי החלטה על מדיניות כלכלית רחבה"/ערוץ הכנסת

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה ראשונה את תקציב המדינה המתוקן לשנת 2023, זאת למרות הביקורת החריפה נגד קידומו. חברי הכנסת של המחנה הממלכתי הצביעו נגד במחאה על כך שהממשלה לא ביצעה קיצוץ מספיק והקפיאה את כלל הכספים הקואליציוניים.

הצעת החוק אושרה ברוב של 62 חברי כנסת מול 53 שהתנגדו. שר הכלכלה ניר ברקת החרים את ההצבעה ונעדר ממנה במחאה על כך שדרישתו לתקציב נוסף לעסקים לא נענתה. גם שר הביטחון יואב גלנט נעדר מההצבעה.

התקציב החדש כולל 4.8 מיליארד שקלים בכספים קואליציוניים, במקום 5.8 מיליארד שהוקצו בתקציב המקורי שאושר במאי - קיצוץ של מיליארד שקלים בלבד, בניגוד לעמדת בנק ישראל והדרג המקצועי במשרד האוצר שדרשו קיצוץ נרחב יותר בכספים הפוליטיים.

הצעת חוק התקציב הנוסף תשקלל הן את הגדלת מסגרת התקציב לשנת 2023 בעקבות הצרכים הצבאיים והאזרחיים שהתעוררו בעקבות מלחמת "חרבות ברזל", והן את הצורך בשינוי בתעדוף הוצאות הממשלה לעומת התקציב המקורי לנוכח אותן נסיבות. כל אלה יבואו לידי ביטוי בתקציב הנוסף שיבוא חרף חוק התקציב המקורי.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ראש הממשלה בנימין נתניהו. חיים גולדברג/פלאש 90, עיבוד תמונה
התקציב עבר בקריאה ראשונה. סמוטריץ' ונתניהו/עיבוד תמונה, חיים גולדברג/פלאש 90

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי התקציב מגובש מתוך ידיעה שתחזיות אלה לא ישקפו בהכרח את ביצועי המשק בפועל וכן את צורכי המדינה המשתנים, ומתוך הבנה שאין כוונה לשתק את יכולתה של הממשלה להמשיך לקבל החלטות ולקבוע מדיניות במהלך השנה - גם אם הן משפיעות על התקציב.

עוד נכתב בדברי ההסבר כי לנוכח המלחמה נדרשת הממשלה להוציא סכומים ניכרים, הן בשל הלחימה עצמה והן להוצאות אזרחיות הנובעות ממנה, שלא נצפו בעת גיבוש חוק התקציב המקורי ואישורו. "סכומי הוצאות אלה מחייבים הן את הגדלת מסגרת התקציב והן שינוי בתעדוף ההוצאה הממשלתית אשר נקבע בחוק המקורי", נכתב.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה. דובר צה"ל
"הממשלה נדרשת להוציא סכומים ניכרים בשל הלחימה". חיילי צה"ל בעזה/דובר צה"ל

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הציג את ההצעה במליאה ואמר: "קיבלתי החלטה על מדיניות כלכלית מרחיבה כי זה מה שנכון בעת הזו לכלכלה ובהקשר הלאומי כדי לבצר את חומת ההגנה הכלכלית. התקציב משקף את האיזון הנכון בין ההוצאות הנצרכות והמדיניות המרחיבה הנדרשת לבין המגבלות".

השר שלמה קרעי מהליכוד, שסיכם את הדיון, תקף את חברי הכנסת של האופוזיציה שמתחו ביקורת על קידום הצעת החוק: "דווקא כאן בבית הזה מוצאים חלק מחברי הכנסת את ההזדמנות לתקוע עוד סכין, למצוא עוד סדק בחומת האחדות ולנסות לפורר. הם מביאים עוד קצת מהשנאה הישנה בלי בושה". קרעי האשים את השר גנץ בהתנגדותו לתקציב: "הכל כדי להיראות טוב בתקשורת. נתתם מילאירדים למנסור עבאס, איפה הבושה שלכם?".

מוקדם יותר היום תקפו חברי האופוזיציה את קידום הצעת החוק. יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי, אמרה כי "זהו תקציב שהולך קודם כל להתנחלויות ולרעיון המשיחי והמסוכן שהורס את מדינת ישראל כבר שנים ארוכות תחת נתניהו ברצף". ח"כ ולדימיר ביאליק מיש עתיד הוסיף: "אפשר להגדיל גירעון. כנראה אין ברירה אלא להגדיל גירעון. אבל לא כך. לא להכשיר את הכספים המושחתים. לא לעשות פוליטיקה קטנה ומסחרה מתקציב המלחמה. ובעיקר - לא לשקר לציבור".

השר קרעי: "שומע 'תתנצלו, תקחו אחריות, תבקשו סליחה'. על מה?". ללא, מערכת וואלה
"מביאים עוד קצת מהשנאה הישנה" השר קרעי/מערכת וואלה, ללא

חברי הכנסת ניצלו את הדיון הממושך להתייחס גם לסוגיות אחרות שקשורות בניהול המלחמה. ח"כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו טענה כי "הסיבה היחידה לכך שאביגדור ליברמן עדיין לא בקבינט המלחמה היא שראש הממשלה מפחד ממנו יותר מחמאס, כי ליברמן היה היחיד שבמשך שנים ארוכות העמיד את נתניהו על הטעות שבחיזוק החמאס והתנגד לקונספציה, והוא היחיד שאומר לביבי את כל האמת הלא נעימה בפרצוף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully