וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוא היה דיפלומט אמריקני עשרות שנים. כעת הוא נחשף כמרגל קובני

מנואל רוצ'ה כיהן עשרות שנים בשירות החוץ האמריקני, כולל כשגריר במדינות בדרום אמריקה, ועתה נחשף כי הוא למעשה פעל בשירות המודיעין של קסטרו באחת מפרשות הריגול החמורות שידע הממשל האמריקני. "עשינו משהו אדיר", סיפר לסוכן חשאי באחת ההודאות שהפילו אותו

הדיפלומט האמריקני לשעבר מנואל רוצ'ה מוקלט מודה שהוא שימש סוכן של קובה במשך עשרות שנים. משרד המשפטים של ארה"ב, אתר רשמי
הציג את עצמו כאיש ימין ותומך טראמפ נלהב. רוצ'ה באחד המפגשים החשאיים שהפלילו אותו/אתר רשמי, משרד המשפטים של ארה"ב

דיפלומט אמריקני לשעבר מואשם ששימש סוכן חשאי של קובה במשך עשרות שנים, באחת מפרשות הריגול החמורות והממושכות ביותר בהיסטוריה של שירות החוץ של ארצות הברית.

מנואל רוצ'ה בכה בעת שישב אזוק בבית משפט פדרלי במיאמי, עם חשיפת האישומים נגדו כמי שהיה מעורב ב"פעילות חשאית" עבור המשטר הקומוניסטי בהוואנה מאז 1981 לפחות - השנה שבה הצטרף לשירות החוץ האמריקני. בין היתר, הוא נאשם שנפגש עם פעילי מודיעין קובני ובמתן מידע כוזב לגורמי ממשל אמריקני לגבי אנשי הקשר שלו.

האישומים שנחשפו ביום שני לא פירטו איזה מידע רוצ'ה העביר לקובה. ואולם, היה זה מקרה בוחן של מה שגורמים אמריקניים מתארים כמאמצים ארוכי שנים של קובה ושל שירותי המודיעין הידועים לשמצה בתחכום שלה לגייס לשורותיהם אנשי ממשל אמריקניים.

התובע הכללי של ארצות הברית, מריק גרלנד, אמר כי הפרשה היא אחת "מהחדירות העמוקות והממושכות לממשלת ארצות הברית על ידי סוכן זר". "בגידה באמון הזה באמצעות שבועת אמונים כוזבת לארצות הברית בעודו משרת מדינה זרה היא פשע שייענה במלוא העוצמה של משרד המשפטים".

רוצ'ה בן ה-73, שכיהן בין היתר כשגריר בבוליביה, בארגנטינה וכראש משרד האינטרסים של ארצות הברית בהוואנה, נעצר על ידי סוכני FBI בביתו במיאמי ביום שישי האחרון. הוא נותר במעצר אחרי דיון קצר בבית המשפט ביום שני, והיום יתקיים דיון נוסף בעניינו. עורך דינו סירב להגיב.

התובע הכללי של ארה"ב, מריק גרלנד, מוסר הצהרה על מעצרו של הדיפלומט לשעבר מנואל רוצ'ה המואשם בריגול לקובה, 4 בדצמבר 2023. רויטרס
"הפשע הזה ייענה במלוא העוצמה". התובע הכללי של ארה"ב חושף את האישומים, שלשום/רויטרס

משרד המשפטים לא חשף כיצד רוצ'ה משך את תשומת הלב של שירותי המודיעין הקובניים או איזה, אם בכלל, מידע רגיש הוא סיפק למשטר קסטרו בעת שעבד במשרד החוץ ובתפקידים אחרים, כמו יועץ מיוחד למפקד הפיקוד הדרומי בצבא ארצות הברית, האחראי בין היתר גם על קובה.

במקום זאת, התיק מתבסס בעיקר על הודאות של רוצ'ה, שאותן מסר במהלך השנה האחרונה לסוכן חשאי של ה-FBI שהתחזה לאיש מודיעין קובני בשם "מיגל".

רוצ'ה שיבח את מנהיגה לשעבר של קובה פידל קסטרו כ"קומנדטה", תיאר את ארצות הברית כ"אויב" והתרברב שהיה חפרפרת קובנית במשך יותר מ-40 שנה בלב מעגלי מקבלי ההחלטות במדינות החוץ האמריקנית.

"מה שעשינו זה אדיר, יותר מ'גרנד סלאם'", אמר רוצ'ה באחת מכמה שיחות שהוקלטו בחשאי. באחת מההקלטות, הוא סיפר כי הסווה את צעדיו כשהתייחס לקובה בתור "האי" והתחזה ל"איש ימין". חבריו ומכריו לשעבר סיפרו כי הוא היה תומך מוצהר של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שנקט קו נושה מול קובה.

ג'ון פילי, דיפלומט לשעבר, אמר כי הוא הופתע כיצד המנטור שלו, ששירת בממשלים תחת שתי המפלגות, אימץ לחלוטין את המדיניות של טראמפ. "זה מעבר לאירוני שהוא טיפח את הדמות הקריקטורית הזו, ושנראה שכולם קנו את זה", אמר.

וושינגטון והוואנה חידשו את היחסים הדיפלומטיים ביניהן בסוף 2014 לאחר חצי מאה של יריבות לאורך המלחמה הקרה, אך ממשל טראמפ הטיל מחדש סנקציות על קובה וב-2021 הגדיר אותה שוב כמדינה תומכת טרור. ממשל ביידן החזיר מאז מעט מהוויתורים שעשה ממשל אובמה.

עוד בוואלה!

קובה: חשפנו רשת שגייסה אזרחים להילחם עבור רוסיה באוקראינה

לכתבה המלאה

מפגשים חשאיים בכנסייה ובמתחם מזון

לפי כתב האישום, הקשרים של רוצ'ה לקובה נמשכו הרבה אחרי שסיים את העסקתו בממשל הפדרלי, כשמונה למשרות יוקרתיות במגזר הפרטי. בין התפקידים האחרונים שלו היו יועץ בכיר לחברת יחסי ציבור בינלאומית ולמשרד עורכי דין גדול בארצות הברית.

ה-FBI גילה את הקשרים בין רוצ'ה לקובה בשנה שעברה, וארגן כמה מפגשים חשאיים במקומות סודיים - בכנסייה ובמתחם מזון - במרכז מיאמי. רוצ'ה חמק במכוון מהנתיבים הישירים ביותר למפגשים האלו ועצר לאורך הדרך במה שהתובעים תיארו בתור התנהלות קלאסית של מרגלים המנסים לחמוק ממעקב, שאותה למד מהמודיעין הקובני.

"זה מה שתמיד נאמר לי לעשות", הוא סיפר לסוכן חשאי באחד מאותם מפגשים.

במפגש אחר, רוצ'ה התייחס לתקרית ב-1996 שבה קובה הפילה שני מטוסים לא חמושים של קבוצת גולים קובנים ממיאמי, שבמהלכה נהרגו ארבעה מתנגדי משטר. בכתב האישום לא הייתה אינדיקציה לכך שרוצ'ה סייע לקובנים בפעולה הצבאית, אולם באותו הזמן הוא שירת כקצין פוליטי בכיר במשרד לאינטרסים האמריקניים בהוואנה.

"חוויתי את זה, כי הייתי אחראי", אמר רוצ'ה. "זו הייתה תקופה עם הרבה מתיחות".

ביום שישי האחרון, כשהוא תוחקר על ידי שני סוכנים, הוא שיקר שוב ושוב, כשבין היתר הכחיש שהוא פגש מישהו שעונה לתיאור של הסוכן החשאי.

נשיא קובה פידל קסטרו בעצרת בארגנטינה, 2006. רויטרס
חדר עמוק לשירותי החוץ האמריקניים. מנהיג קובה לשעבר פידל קסטרו/רויטרס

ייתכן שרוצ'ה גוייס על ידי קובה עוד לפני שהוא החל את שירותו כדיפלומט אמריקני. בכתב האישום נטען כי הוא אמר לסוכן החשאי שהוא הוכיח לראשונה את נאמנותו בצ'ילה ב-1973, בשנה שבה הגנרל אוגוסטו פינושה הדיח - בגיבוי ארצות הברית - את ממשלו הסוציאליסטי של הנשיא סלבדור איינדה.

"הם בטח אמרו לך משהו משום שהזכרת את צ'ילה", אמר רוצ'ה לסוכן החשאי, שהציג את עצמו כמי שפנה אליו מטעמם של בכירים במינהל המודיעין הלאומי של קובה. "זה גרם לביטחון בי".

רוצ'ה, שנולד בקולומביה, גדל בבית להורים ממעמד הפועלים בניו יורק וקיבל רצף של תארים במדעי הרוח מייל, הרווארד וג'ורג'טאון לפני שהצטרף לשירות החוץ של ארצות הברית.

הוא היה השגריר בארגנטינה בין 1997 ל-2000, בשנים שבהן התוכנית לייצוב המטבע שנמשכה עשור בתמיכת וושינגטון התפרקה תחת נטל החוב החיצוני העצום. התכנית גרמה למשבר פוליטי בארגנטינה שבמהלכו התחלפו חמישה נשיאים בתוך בשבועיים.

הבחישה בבוליביה

בתפקידו הבא, כשגריר בבוליביה, הוא התערב ישירות במרוץ לנשיאות ב-2002, והזהיר שבועות לפני ההצבעה כי ארצות הברית תפסיק את הסיוע למדינה הענייה בדרום אמריקה אם מגדל הקוקה לשעבר אבו מוראלס ייבחר.

דבריו של רוצ'ה התפרשו כניסיון לשמר את הדומיננטיות האמריקנית באמריקה הלטינית, אך הם חזרו כבומרנג. הם הכעיסו את הבוליביאנים והגבירו את התמיכה במוראלס, שהתבדח כי רוצ'ה הוא "מנהל הקמפיין הטוב ביותר שלו". כשמוראלס נבחר לבסוף שלוש שנים מאוחר יותר, מנהיג השמאל גירש את מחליפו של רוצ'ה בטענה שהוא הסית ל"מלחמת אזרחים".

רוצ'ה שירת גם באיטליה, הונדורס, מקסיקו והרפובליקה הדומיניקנית, ועבד כמומחה לאמריקה הלטינית עבור המועצה לביטחון לאומי.

אף שפרשות ריגול לקובה במעורבות גורמים אמריקניים רשמיים הן נדירות, הן לא חסרות תקדים. וולטר קנדל מאיירס, בכיר לשעבר במשרד החוץ, נידון ב-2010 למאסר עולם על מסירת מידע מסווג לקובה, ואנה בלן מונטס, אנליסטית מודיעין לשעבר שהורשעה בריגול לטובת קובה, שוחררה מהכלא בינואר לאחר מאסר ממושך.

ואולם, קווין וויטאקר, לשעבר שגריר ארצות הברית בקולומביה, אמר כי מכל פרשות הריגול ב-40 השנים האחרונות, רוצ'ה הוא ככל הנראה החבר הראשון בשירות החוץ האמריקני שהואשם בבגידה בשבועת האמונים שלו. "אם זה נכון, רוצ'ה הכתים את מוסד שירות החוץ", אמר. "זה מקומם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully