וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התייר שניתץ פסלים במוזיאון ישראל זוכה - ויישלח לאשפוז כפוי

עודכן לאחרונה: 6.12.2023 / 10:29

התייר האמריקני בן ה-40 ניתץ פסלים עתיקים במוזיאון בירושלים וגרם לנזק שמוערך בכמיליון דולר. סנגורו טען כי הוא סובל מ"סינדרום ירושלים"; חוות דעת פסיכיאטרית אף קבעה כי במועד האירוע הוא לא היה אחראי למעשיו. בית משפט השלום בירושלים שלח אותו לאשפוז של 4 שנים

הפסלים שנופצו במוזיאון ישראל. 5 באוקטובר 2023. מוזיאון ישראל, אתר רשמי
הפסלים שנופצו במוזיאון ישראל/אתר רשמי, מוזיאון ישראל

התייר האמריקני שהואשם בניתוץ פסלים היסטוריים יקרי-ערך במוזיאון ישראל זוכה - כך קבע השבוע בית משפט השלום בירושלים, אך שלח אותו לאשפוז כפוי.

לפי סנגורו עו"ד ניק קאופמן, סטיב פורת', תייר אמריקני בן 40 מקליפורניה, סובל מ"תסמונת ירושלים". עורך דינו הודה בשמו כי ביצע את המעשים המיוחסים לו. חוות דעת פסיכיאטרית שהתקבלה בעניינו ביום חמישי שעבר מצאה אומנם כי הוא כשיר לעמוד לדין, אך במקביל קובעת כי במועד האירוע הוא לא היה אחראי למעשיו.

נשיא בית משפט השלום בירושלים, השופט שמואל הרבסט, שזיכה אותו, שלח אותו לאשפוז כפוי של ארבע שנים, תקופה השווה למשך המאסר המקסימלי בגין העבירה שיוחסה לו.

הפסלים שנופצו במוזיאון ישראל. 5 באוקטובר 2023. מוזיאון ישראל, אתר רשמי
הפסלים שנופצו במוזיאון ישראל/אתר רשמי, מוזיאון ישראל

האירוע התרחש בשעות אחר הצהריים של יום חמישי, 5 באוקטובר. לפי כתב האישום, פורת' הגיע לאגף הארכיאולוגיה הקלאסית במוזיאון הלאומי, שם מוצגים פסלים מהתקופות ההלניסטית, הרומית והביזנטית. הוא הטיח לרצפה פסל עשוי שיש מהתקופה הרומית המתוארך לשנים 201-211 לספירה של הגריפון, חיה מיתולוגית בעלת גוף, זנב ורגליים אחוריות של אריה, וראש וכנפיים של עיט, המניח את הרגל על גלגל הגורל של האלה נמסיס; וכן פסל עשוי שיש מהתקופה ההלניסטית המאוחרת מהמאה הראשונה לפני הספירה, של אתנה, אלת המלחמה.

מצלמות אבטחה תיעדו את מעשיו של פורת'. הנזק שגרם הוערך בכמיליון דולר. המשטרה טענה כי הוא נהג בעורמה ובתכנון מוקדם והמתין עד שעת סגירה, כך שלא יהיה קהל במקום. לטענת החוקרים התכוון פורת' לשבור עוד פסלי אמנות, אלא שמעשיו הקימו רעש ולכן הפסיק. הוא אמר כי אינו מתחרט על המעשים וכי רצה לעשות זאת עוד בביקורים קודמים בישראל, ובמוזיאונים אחרים. בחקירתו, הודה במעשים וטען כי פסלים אלה נוגדים את אמונתו ודתו. הוא אמר לחוקרים כי אלו "פסלי עבודה זרה, המנוגדת לחוקי התורה". מכתב האישום עלה כי אחר כך ניסה להימלט מהמוזיאון, אך מאבטחים עיכבו אותו והזעיקו שוטרים שעצרו אותו. הוא הוחזק מאחורי סורג ובריח מאז כיוון שלא הצליח לגייס את הסכום שנדרש לערבות.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
מוזיאון ישראל. Creative Commons
"מקרה מדאיג וחריג". מוזיאון ישראל/Creative Commons

ממוזיאון ישראל נמסר לאחר האירוע כי "הנהלת המוזיאון רואה באירוע זה מקרה מדאיג וחריג. הנהלת המוזיאון מגנה אלימות מכל סוג שהיא ומקווה שאירועים מסוג זה לא יישנו". כך גם מנהל רשות העתיקות, אלי אסקוזידו, שאמר כי מדובר ב"מקרה מזעזע של הרס ערכי תרבות". הוא הוסיף, "רואים בדאגה את העובדה שערכי תרבות נהרסים ע"י קיצונים ממניעים דתיים. נבוא בדברים עם הנהלת מוזיאון ישראל על מנת להבטיח שמקרים כאלה לא יישנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully