וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרגלות הר געש: היום שבו מיליון איש יתבעו בכיכרות הנהגה חדשה קרוב מתמיד

ניר זמיר

עודכן לאחרונה: 5.12.2023 / 16:35

בישראל נוצר היפוך תפקידים מעוות, כמו במשפחה לא מתפקדת: רוב העם משמש כמבוגר האחראי, בעוד הפוליטיקאים נוהגים בילדותיות ובחוסר אחריות. אבל כשהלוחמים ישובו הביתה, ומטען הכאב יעלה על גדותיו, הכל יתפרץ. היום הזה לא רחוק, ולממשלת נתניהו כדאי להתכונן לחורף חם

בווידאו: ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר שיחת הטלפון עם משה, אביו של יובל דורון קסטלמן ז"ל/דוברות רה"מ

החורף מגיע, אחרי שישראל בראשותו של נתניהו נחלה את ההפסד הגדול בתולדותיה. עם כל הקושי שבדבר, מחובתנו לומר זאת ביושר לעצמנו. אם לא נכיר בעובדות, נתקשה לבנות כאן מחדש את עתיד ילדינו.
זה היה הפסד איום. אלפי ישראלים איבדו את חייהם, את חיי יקיריהם או את ביתם.
מאז השבת השחורה ישראלים וישראליות נלחמים במסירות ובאומץ, מי בחזית המלחמה ומי בחזית האזרחית. הם פועלים מתוך הכרה קולקטיבית עמוקה שזו תקופה הרת גורל. הכאב והעלבון שספגנו ב-7 באוקטובר מומרים לזעם מול היריב ודוחפים לערבות ועזרה הדדית. מקודשת בדם שבה בינינו לפרוח.
הכמיהה לאחדות היא לא ערך ערטילאי פילוסופי, היא חיונית להישרדותנו כקולקטיב שחי במרחב שנהוג לכנות לאחרונה בתקשורת "השכונה שבה אנחנו חיים", עם אותם שכנים שפצעינו מהם עודם מדממים.

פעילות כוחות צה"ל במרחב ג'באליה וש'געייה. דובר צה"ל
המילואימניקים ישובו הביתה והכל יצוף. כוחות צה"ל פועלים במרחב ג'באליה/דובר צה"ל
מיצג כיכר החטופים.  11 באוקטובר 2023. יאיר פלטי, אתר רשמי
קפיץ הזעם והעלבון דרוך. המונים בכיכר החטופים בת"א, באוקטובר האחרון/אתר רשמי, יאיר פלטי

כמו במשפחה שבה ההורים אינם מתפקדים, והילדים מתבגרים במהירות בעל כורחם, כך נוצר בישראל מצב מעוות של היפוך תפקידים: רוב העם מתפקד כמבוגר האחראי, בעוד פוליטיקאים נוהגים בילדותיות אנוכית וחסרת אחריות - כפי שנחשף באמירות הדוחות בישיבת סיעת הליכוד השבוע.

היום כבר ברור לכולם שנתניהו ומרבית חברי סיעתו עמוק בתוך קמפיין שתכליתו להותיר אותם בשלטון. האחדות הישראלית, ההכרחית לניצחון ולשיקום, נמצאת תחת איום דווקא מצד מי שאמור להוביל אותה.
הישראלים לא טיפשים. הם רואים את מי שקורא לא לעשות פוליטיקה בזמן מלחמה עושה בעצמו פוליטיקה זולה ומבליגים. הם רואים ראש ממשלה שנמצא במשבר עם שר הביטחון שלו בעיצומה של מלחמה, והם עדיין מבליגים. הם רואים ראש ממשלה שלא למד דבר ב60 הימים האחרונים ושעדיין נאבק למכור את חזון ה"כאילו" שלו - כאילו אחדות, כאילו ביטחון, כאילו כלכלה.

הם רואים ראש ממשלה שבסופו של יום הוא ראש ממשלה של הבייס שלו (שמצטמצם, לפי הסקרים), ולא יותר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, רצועת עזה. 26 בנובמבר 2023. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
כאילו אחדות, כאילו ביטחון, כאילו כלכלה. נתניהו עם לוחמים ברצועת עזה/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

העתיד לוט בערפל. שלל סימני שאלה כבדי משקל מעסיקים את כולנו. מה יעלה בגורל החטופים? האם המלחמה בעזה תצליח להביא לשינוי אמיתי במציאות הביטחונית? מה יקרה בחזית הצפון? מי יוציא אותנו מההריסות ויוביל אותנו לשיקום?
באי ודאות שכזו, הדחף שלנו לצופף את שורותינו גובר. סביר להניח שנתניהו בונה על הדחף הזה כדי שימנע את המחאה נגדו ברחובות, לפחות עד שיביא תמונת ניצחון בדמות ראשו של סינוואר ו/או שחרור כל החטופים.

אבל קפיץ הכאב העלבון והזעם הולך ונדרך. יגיע יום, לא רחוק, שבו הוא יתפרץ באופן בלתי נשלט בדמות מיליון אישה ואיש שייצאו לכיכרות ויתבעו, כאן ועכשיו, שינוי בהנהגת המדינה.
בלתי אפשרי לדעת מתי בדיוק זה יקרה. אפשרי להיערך. ההיסטוריה מלמדת אותנו שאירועים שכאלו עלולים להתלקח בשל אירוע טקטי לא צפוי, שיאיץ את הבעירה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו השר בני גנץ, הצהרה לתקשורת, 18 בנובמבר 2023. ראובן קסטרו
האם ישכיל לצאת מהממשלה רגע לפני הפיצוץ? גנץ ונתניהו/ראובן קסטרו

האמריקנים מגבילים את זמן הלחימה. גם ישראל לא תוכל להחזיק מאות אלפי ישראלים בשירות מילואים פעיל יותר מכמה שבועות ספורים נוספים. נראה שבינואר השעון הבינלאומי והשעון הצבאי עומדים להסתנכרן.
כשמילואימניקים ישובו הביתה, ישראל תתפנה ללקק את פצעיה - משפחות שכולות, פצועים, נכים והלומי קרב. מטען הכאב הישראלי העצום יעלה על גדותיו ועלול להגיע לאי ספיקה ציבורית.
השאלה שנותרה: האם גנץ ישכיל לצאת מהממשלה בזמן הנכון, רגע לפני הפיצוץ, ובכך לסנכרן את השעון הפוליטי עם שאר השעונים?
ינואר בפתח. Winter is coming.

הכותב היה בכיר בשב"כ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully