וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקפות בלתי-פוסקות בדרום הרצועה: "אין מקום בטוח בעזה"

עודכן לאחרונה: 5.12.2023 / 11:22

הרחבת התמרון הקרקעי של צה"ל מגבירה את הלחץ על התושבים באזור חאן יונס וערים דרומיות אחרות ברצועה, שאליהן נמלטו ההמונים מהצפון. "זה כמו רעידת אדמה", סיפר תושב רפיח אחרי תקיפת חיל האוויר. תושבת דיר אל-בלאח איבדה את בתה בהריסות: לא יודעת אם היא מתה או בחיים"

בווידאו: תיעוד מעיני התותחן בלחימת חטיבות האש של חיל התותחנים ברצועת עזה/דובר צה"ל

הקרבות בדרום רצועת עזה בין צה"ל לבין ארגוני הטרור הפלסטיניים נמשכים הבוקר (שלישי), אל מול אזהרות מפני החרפת המשבר ההומניטרי בקרב התושבים.

מאז קריסת ההפוגה ההומניטרית ביום שישי, התרחבה הלחימה ברצועה גם אל חלקה הדרומי אחרי שצה"ל השלים כמעט לחלוטין את ההשתלטות על צפונה. המטרה היא העיר חאן יונס, מעוזם של מנהיגי חמאס, וגם ביתם הזמני של המוני תושבים שנמלטו מצפון הרצועה בתחילת הקרבות.

"אין מקום בטוח בעזה ולא נשאר לאן ללכת", אמרה לין הסטינגס, מתאמת הפעולות ההומניטריות של האו"ם בעזה ובגדה. "אם זה בכלל אפשרי, תרחיש גיהינום גרוע עוד יותר עומד בפתח, כזה שבו ייתכן שהפעולות ההומניטריות לא יוכלו להגיב".

ברפיח, הסמוכה לגבול עם מצרים, אחד התושבים סיפר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי תקיפה של חיל האוויר ליד הבית שלו הרגישה "כמו רעידת אדמה". "חתיכות של בטון החלו ליפול עלינו", אמר אבו ג'אהר אל-חאג'.

פצועים מטופלים בבית חולים בחאן יונס, רצועת עזה, 4 בדצמבר 2023. רויטרס
ארה"ב לוחצת על ישראל לצמצם פגיעה באזרחים. פצועים מטופלים בבית חולים בחאן יונס, אתמול/רויטרס

ישראל הכריזה מלחמה על חמאס לאחר מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר, שבה נרצחו 1,200 בני אדם, רובם אזרחים, ונחטפו כ-240 בני ערובה. יותר ממחציתם עוד נותרו בשבי, כולל נשים שסירובו של חמאס לשחרר אותן הוביל לקריסת ההפוגה. 78 חיילים נפלו בקרבות ברצועת עזה מאז תחילת הכניסה הקרקעית, שלושה מהם ביממה החולפת.

ארצות הברית העריכה אתמול כי חמאס לא מעוניין לשחרר אותן כפי ששחרר נשים אחרות מחשש שיספרו על מה שעברו בשבי. זאת לאור העדויות המתרבות על אונס ואלימות מינית קשה שביצעו המחבלים בנשים ישראליות.

משרד הבריאות בעזה, שבשליטת חמאס, אמר כי במלחמה נהרגו כמעט 15,900 בני אדם, כ-70% מהם נשים וילדים. ארצות הברית מפעילה לחץ על ישראל לצמצם את הפגיעה באזרחים, בעוד שבצה"ל אומרים כי הם עושים את מירב המאמצים להימנע מכך. חמאס פועל מתוך מרחבים אזרחיים, כולל בתי ספר ובתי חולים, מה שמקשה על כך.

בדיר אל-בלאח, מרכז עירוני אחר בדרום ברצועה, וולא אבו ליבדה מצאה מקלט בבית חולים. עם זאת, היא אמרה כי בתה בת הארבע נותרה לכודה מתחת להריסות.

"אני לא יודעת אם היא מתה או בחיים", אמרה ליבדה לסוכנות הידיעות הצרפתית. האו"ם מעריך כי כ-1.8 מיליון מתושבי הרצועה נעקרו מבתיהם - כמעט שלושה רבעים מכלל אוכלוסיית האזור, מהצפופים ביותר בעולם.

עוד בוואלה!

ניו יורק טיימס: רקטה ששוגרה ב-7 באוקטובר פגעה בבסיס עם טילים גרעיניים

לכתבה המלאה
הריסות בעיר רפיח אחרי תקיפות של צה"ל ברצועת עזה, 4 בדצמבר 2023. רויטרס
"אין מקום בטוח בעזה ולא נשאר לאן ללכת". הריסות ברפיח אחרי תקיפה של חיל האוויר, אתמול/רויטרס

בתוך כך, צה"ל הכחיש היום כי הורה לארגון הבריאות העולמי לרוקן מחסן סיוע בדרום הרצועה בתוך 24 שעות לפני שהפעילות הקרקעית באזור תוצי אותו מכלל שימוש. זאת לאחר הודעתו אתמול של ראש הארגון, טדרוס אדהנום גברייסוס, שטען כי התקבלה הודעה מהצבא "שעלינו לפנות את האספקה שלנו מהמחסן הרפואי שלנו בדרום עזה בתוך 24 שעות".

בצבא אמרו כי הם לא מנסים לכפות על תושבי עזה לעזוב את בתיהם לצמיתות, והם מבקשים תמיכה מארגוני סיוע לשיפור התשתיות באזור אל-מוואסי שעל החוף. עם זאת, בסוכנות הידיעות הצרפתית ציטטו גורמים בכירים בצה"ל שהודו כי על כל איש חמאס הרוג נהרגים גם שני אזרחים. "אני מקווה שזה (היחס) יהיה הרבה יותר נמוך", אמר אחד מהם על השלב הבא במלחמה.

לשם כך, אמרו הגורמים, צה"ל משתמש בתוכנות מיפוי משוכללות כדי לעקוב אחר תנועות אוכלוסייה בתוך הרצועה ולהוציא הוראות פינוי ממוקדות. המערכת משלבת אותות סלולריים אחרים, מעקב אווירי ומידע ממקורות מקומיים, כמו גם בינה מלאכותית, כדי לעדכן ברציפות את מפת ריכוזי האוכלוסייה.

ואולם, המשרד לתיאום עניינים הומניטריים של האו"ם הטיל ספק ביעילותו של כלי כזה באזור שבו הגישה לתקשורת ולחשמל אינה סדירה. אתמול הודיעה חברת התקשורת הפלסטינית כי כל קווי התקשורת ברצועה קרסו "בשל ניתוק נתיבי סיבים ראשיים מהצד הישראלי".

היום אישר Netblocks, מיזם העוקב אחר מצב הרשתות בעולם, שתושבי עזה נמצאים בעיצומו של ניתוק כמעט מוחלט מתקשורת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully