וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ישראל הרכיבה מערכת להצפת מנהרות חמאס במי ים

עודכן לאחרונה: 5.12.2023 / 8:01

על פי דיווח שפורסם בוול סטריט ג'ורנל, צה"ל סיים להרכיב משאבות מי ים גדולות סמוך למחנה הפליטים שאטי בחודש שעבר. גורמים אמריקנים חוששים מהתוכנית שעלולה לגרום לאסון הומניטרי ברצועה, בעוד שגורמים אחרים אמרו כי ארה"ב תומכת בהשבתת המנהרות בכל מחיר

בווידאו: פעילות חטיבת כפיר לסיכול מנהרות ברצועת עזה/דובר צה"ל

על פי דיווח שפורסם היום (שלישי) בוול סטריט ג'ורנל, ישראל הרכיבה מערכת של משאבות גדולות שבה תוכל להשתמש כדי להציף את רשת המנהרות של חמאס מתחת לרצועת עזה במי ים. טקטיקה זו עשויה להרוס את המנהרות ולהוציא את מחבלי חמאס למעל הקרקע, כך על פי גורם אמריקני.

לכל העדכונים על המלחמה

על פי הדיווח, צה"ל סיים להרכיב משאבות מי ים גדולות, כקילומטר צפונית למחנה הפליטים שאטי בסביבות אמצע החודש שעבר. כל אחת מחמש משאבות לפחות יכולה לשאוב מים מהים התיכון ולהעביר אלפי קוב של מים בשעה לתוך המנהרות, ולהציף אותן תוך שבועות בודדים. גורמים אמריקנים אמרו שהם לא יודעים עד כמה ממשלת ישראל קרובה לביצוע התוכנית.

התחושות בארצות הברית לגבי התוכנית היו מעורבות. כמה פקידים אמריקנים הביעו דאגה מהתוכנית, שיכולה לגרום לאסון הומניטרי ברצועה, בעוד שגורמים אחרים אמרו כי ארצות הברית תומכת בהשבתת המנהרות ושאין בהכרח התנגדות אמריקנית לתוכנית. לפי גורמים אמריקנים, ישראל לא קיבלה אישור סופי להתקדם, אך גם לא שללה את האפשרות.

איתור פירי מנהרות על ידי לוחמי אוגדה 252, נובמבר 2023. דובר צה"ל
יכול להרוס את מערך המנהרות ברצועה אך להביא לאסון הומניטרי כבד. איתור פירי מנהרה ברצועה/דובר צה"ל

"תהליך של הצפת המנהרות שנמשך שבועות ארוכים יאפשר ללוחמי חמאס, ואולי גם חטופים, לצאת החוצה", אמר גורם אמריקני שמכיר את התוכנית, אך כלל לא ברור אם ישראל בכלל תשקול להשתמש במשאבות לפני שחרור כל החטופים מעזה מחשש לפגיעה בהם.

"אנחנו לא בטוחים עד כמה השאיבה תהיה מוצלחת מכיוון שאיש אינו יודע את פרטי המנהרות והאדמה שסביבן", אמר הגורם. "אי אפשר לדעת אם זה יהיה יעיל כי אנחנו לא יודעים איך מי ים יתנקזו במנהרות שאיש לא היה בהן בעבר".

ההתלבטות בתוכנית להציף את המנהרות ממחישה את האיזון שעל כוחות ישראל לעשות בין החתירה למטרות המלחמה שלהם לבין הלחץ הבינלאומי הענק העומד בפניהם להגן על אזרחים בעזה. פקידים אמריקניים לשעבר סיפרו כי מבצע שכזה יעמיד את ממשל ביידן במצב קשה ואולי יביא לגינוי עולמי, אך אמרו שזו אחת האפשרויות היעילות הבודדות להשבית לצמיתות את מערך מנהרות של חמאס.

בשנת 2015 מצרים השתמשה במי ים כדי להציף מנהרות שהופעלו על ידי מבריחים מתחת למעבר גבול רפיח עם עזה, מה שגרם לתלונות של חקלאים סמוכים על יבולים שניזוקו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully