וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את העלאת תקרת הגרעון

עודכן לאחרונה: 3.12.2023 / 21:17

כחלק מאישור תקציב המדינה המתוקן ל-2023, הקואליציה אישרה את החוק להגדלת הגרעון. השר ברקת, שמאיים להצביע נגד התקציב במחאה על הקצאת הכספים הקואליציוניים, נעדר מההצבעה. באופוזיציה מקווים לגייס עריקים נוספים מהליכוד להמשך ההצבעות על התקציב בהמשך השבוע

בווידאו: השר בני גנץ מביר שלא יתפטר בגלל התקציב אך מותח ביקורת על שותפיו לממשלה/צילום: לע"מ

מליאת הכנסת אישרה הערב (ראשון) בקריאה ראשונה את החוק הראשון של תקציב המדינה - הצעת החוק להעלאת תקרת הגירעון. 60 חברי כנסת תמכו מול 53 שהתנגדו. שר הכלכלה ניר ברקת נעדר מההצבעה וכך גם שר הביטחון יואב גלנט, שלא הגיע היום לכנסת בנימוקים ביטחוניים. גם שר הבריאות אוריאל בוסו, שחוגג הערב בר מצווה לבנו, וחבר הכנסת משה אבוטבול מש"ס נעדרו.

חוקי התקציב והקצאת הכספים הקואליציוניים יעלו במליאה בהמשך השבוע. הצעת החוק שאושרה היום בקריאה ראשונה מעלה את תקרת הגירעון לשנת 2023 ל-3.7% ומגדילה את ההוצאה המותרת בשנת 2023 בשיעור של 3.75% לצורך המשך מימון הצרכים הצבאיים, ובשיעור של 1.95% לצורך המשך מימון הצרכים האזרחיים הנובעים במישרין מהלחימה, ולמטרות אלה בלבד.

פתיחת מליאת הכנסת . 16 באוקטובר 2023. ערוץ כנסת, צילום מסך
פתיחת מליאת הכנסת . 16 באוקטובר 2023/צילום מסך, ערוץ כנסת

בדברי ההסבר נכתב: "לנוכח מצב המלחמה נדרשת הממשלה להוציא סכומים ניכרים, הן לטובת הלחימה עצמה והן להוצאות אזרחיות הנובעות ממנה, אשר לא נצפו בעת גיבוש ואישור חוקי התקציב לשנים 2023 ו-2024. על כן, בטווח הקצר ישנו צורך בהשהיית הכינוס לעוגנים הפיסקליים שאפיינו את מדיניות הממשלה בעת אישור חוק התקציב לשנת 2023, והצבת יעדים זמניים מרחיבים יותר".

ברקת, שלא הגיע הערב להצבעה, נפגש בשבוע שעבר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני ישיבת התקציב ואמר לו שמדובר בתקציב "גרוע שמזניח את הפריפריה והעסקים" בעקבות הקצאת הכספים הקואליציוניים, ולכן לא יוכל לתמוך בו. היום הוא נעדר מישיבת הסיעה של הליכוד שהתכנסה בכנסת לדיון על התקציב ובהמשך גם מההצבעות במליאה.

לפי החוק, ראש הממשלה רשאי לפטר שרים שמצביעים בכנסת נגד עמדת הממשלה בשל הפרת עיקרון האחריות הקולקטיבית של הממשלה. עם זאת, מאחר וברקת אינו השר היחיד שצפוי להצביע נגד התקציב, נתניהו עשוי להיתקל בבעיה במידה ויאיים לפטר אותו.

עוד בוואלה!

עשרת אלפים תקיפות מתחילת המלחמה: שיתוף הפעולה בין כוחות הקרקע לחיל האוויר

לכתבה המלאה
ניר ברקת, בהשבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
ניר ברקת/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

גם במחנה הממלכתי נערכים להצביע נגד התקציב בכנסת, כמו בממשלה בשבוע שעבר, במחאה על ההקצאות של הכספים הקואליציוניים. גורמים בקואליציה מעריכים כי נתניהו לא יפטר את שרי המחנה הממלכתי וממשלת החירום, ועל כן הוא עשוי להיתקל בקושי לפטר את ברקת.

במקביל, באופוזיציה מנסים לגייס עוד מתנגדים לתקציב מקרב חברי הכנסת של הליכוד כדי לנסות להביך את הקואליציה בהצבעות. יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד פנה היום מעל מליאת הכנסת לחברי הליכוד ואמר. "תסתכלו ללוחמים בעיניים, תסתכלו לתושבי שדרות בעיניים, איך אתם יכולים להצביע על תקציב כזה? לא למדתם כלום מהמלחמה הזו? היא לא השפיעה עליכם? יולי, גילה, ברקת, ביטן, למען העם, למען חיילינו, למען השם - מספיק, די, בואו נתחיל לתקן את המדינה הזו. לרפא את פצעיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully