וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

77 שנה הם היו יחד. בגיל 99, ג'ימי קרטר נפרד מרעייתו בפעם האחרונה

עודכן לאחרונה: 29.11.2023 / 14:45

בהופעה פומבית חריגה מאז שנכנס להוספיס בתחילת השנה, אמר נשיא ארה"ב לשעבר שלום אחרון לאשתו האהובה רוזלין שמתה החודש. בטקס השתתפו הנשיא ביידן, ביל קלינטון וכל הגברות הראשונות לשעבר שעוד בחיים. "אימא שלי הייתה הדבק שהחזיק את המשפחה שלנו"

נשיא ארה"ב לשעבר ג'ימי קרטר בטקס ההלוויה של רעייתו רוזלין באטלנטה, 28 בנובמבר 2023. רויטרס
פרידה אחרונה. ג'ימי קרטר בטקס לזכרה של רעייתו, אתמול/רויטרס

נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ימי קרטר השתתף אתמול (שלישי) בטקס לזכרה של רעייתו רוזלין בג'ורג'יה, בהופעה פומבית נדירה מאז שנכנס להוספיס לפני עשרה חודשים. קרטר, בן 99, הגיע לטקס בכיסא גלגלים כשהוא לבוש בחליפה כהה, כשארבעת ילדיו לצדו.

"אימא שלי הייתה הדבק שהחזיק את המשפחה שלנו", אמר בנם של בני הזוג, צ'יפ קרטר, לאורחים - בהם הנשיא ג'ו ביידן.

קרטר מתה בשבוע שעבר בגיל 96. היא אובחנה עם דמנציה במאי ונכנסה להוספיס בג'ורג'יה בימים שלפני מותה. 77 שנות נישואיה לקרטר - שכיהן כנשיא בין השנים 1977-81 - הן משך הזמן הארוך ביותר מבין כל הזוגות הנשיאותיים בהיסטוריה האמריקנית.

קרטר הגיע בשיירה לכנסייה באוניברסיטת אמורי, שבה התקיים הטקס. בנוסף לביידן, לטקס הגיע גם הנשיא לשעבר ביל קלינטון ופוליטיקאים בכירים אחרים, שנוכחותם שיקפה את ההערכה שלה זכתה מצדם של דמוקרטים ורפובליקנים גם יחד.

רוזלין וג'ימי קרטר. רויטרס
הזוג הנשיאותי הוותיק ביותר בהיסטוריה האמריקנית. ג'ימי ורוזלין קרטר/רויטרס
ארונה של הגברת הראשונה לשעבר רוזלין קרטר בכנסייה באטלנטה, ארה"ב, 28 בנובמבר 2023. רויטרס
זכתה להערכה מצד דמוקרטים ורפובליקנים גם יחד. ארונה של רוזלין קרטר/רויטרס

הגברת הראשונה ג'יל ביידן וארבע קודמותיה החיות - מלניה טראמפ, מישל אובמה, לורה בוש והילרי קלינטון - היו בין אלו שהשתתפו בטקס. זאת הייתה הפעם הראשונה מאז הלווייתו של הנשיא ג'ורג' בוש האב ב-2018 שבה כל הגברות הראשונות לשעבר התאספו במקום אחד. טראמפ ואובמה ישבו אחת לצד השנייה.

הנשיאים לשעבר אובמה ובוש הוזמנו לטקס, אך לא השתתפו בו, בעוד שסגנית הנשיא קמלה האריס, מושל ג'ורג'יה בריאן קמפ, הסנאטורים ג'ון אוסוף ורפאל וורנוק וראש עיריית אטלנטה אנדרה דיקנס נכחו בו.

בתחילה לא היה ברור אם הנשיא לשעבר קרטר, שהוכנס להוספיס בפברואר, ישתתף בטקס. הוא סובל מבעיות בריאותיות חמורות, כולל מלנומה שהתפשטה לכבד ולמוח שלו. בסופו של דבר, הוא הגיע וצפה בו מהשורה הראשונה, כשהוא יושב בכיסא גלגלים כשרגליו מכוסות בשמיכה. בתו, איימי, שישבה לידו, החזיקה את ידו לאורך כל האירוע.

"הוא מגיע לסוף, והוא מאוד, מאוד חלש פיזית", אמר ג'ייסון קרטר, אחד מנכדיו של הנשיא לשעבר, בריאיון לפני הטקס. "אבל אני חושב שהוא היה גאה ושמח שהוא היה שם בשבילה עד הסוף, והוא לא התכוון לפספס את עבור שום דבר".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בטקס לזכרה של הגברת הראשונה רוזלין קרטר בכנסייה באטלנטה, 28 בנובמבר 2023. רויטרס
הגיע לחלוק כבוד אחרון. ביידן בטקס, אתמול/רויטרס

הנואמים בטקס ציינו את חייה יוצאי הדופן ואת המורשת שהותירה מאחוריה. כשבעלה החל את הקריירה הפוליטית שלו בשנות ה-60 - תחילה כסנאטור מג'ורג'יה, בהמשך מושל המדינה ולאחר מכן הנשיא - היא התמקדה במאבק נגד הסטיגמות החברתיות שנקשרו לאנשים עם בעיות נפשיות.

כאשת מושל ג'ורג'יה, היא הייתה חברה בוועדה של המדינה שעסקה בשיפור השירותים לאנשים עם בעיות נפשיות. כגברת הראשונה של ארצות הברית, היא הייתה נשיאת הכבוד של הוועדה הנשיאותית לבריאות נפשית, שהייתה הבסיס להעברת חוק ב-1980 שסייע למימון מרכזים מקומיים לבריאות הנפש.

לאחר שבעלה הפסיד בבחירות ב-1980, הם הקימו את מרכז קרטר ב-1982, שדרכו היא המשיכה לפעול למען בריאות הנפש, חיסון בקרב ילדים וסוגיות הומניטריות אחרות.

הבת איימי סיפרה על היחסים הקרובים בין אביה לאמה, והקריאה מכתב שכתב לה בזמן ששירת כמפקד צוללת בצי האמריקני לפני 75 שנה.

"יקירתי, בכל פעם שהייתי רחוק ממך התרגשתי כשחזרתי לגלות כמה אתה נפלא", קראה. "כשאני רואה אותך, אני מתאהב בך מחדש. זה נראה לך מוזר? לי לא".

הטקס כלל גם את הפסוקים האהובים על גברת קרטר מהתנ"ך וביצוע של השיר "Imagine" של ג'ון לנון על ידי המוזיקאים גארת' ברוקס וטרישה יירווד. השניים חברים של משפחת קרטר ועבדו עם המיזם Habitat for Humanity.

לאחר הטקס, קרטר החלה את המסע הביתה לפליינס, ביתם של משפחת קרטר במשך עשרות שנים. ביום רביעי בבוקר יתקיים טקס הלוויה פרטי לבני משפחה וחברים קרובים בכנסייה הבפטיסטית מראנתה בעיר. היא תיקבר באחוזת קרטר, חלק מהפארק הלאומי ההיסטורי על שם בעלה, שייקבר לצדה ביום מן הימים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully