וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוזלין קרטר, הגברת הראשונה לשעבר של ארה"ב, הלכה לעולמה בגיל 96

עודכן לאחרונה: 20.11.2023 / 2:15

קרטר פעלה במשך שנים רבות למען זכויות נפגעי נפש. רעיית הנשיא, שנחשבה לאישה שקטה וחסרת יומרות, התגלתה בוושינגטון כאקטיביסטית ודוברת רהוטה. בעלה כינה אותה "היועצת הקרובה ביותר שלי". אחרי הנשיאות המשיכה לפעול במשך שנים למען מטרות הומניטריות

הגברת הראשונה לשעבר של ארצות הברית רוזלין קרטר, אשתו של ג'ימי קרטר, הלכה לעולמה אמש (ראשון) בגיל 96. בהודעת המשפחה נאמר שהיא מתה בשלווה, כשבני משפחתה לצידה. קרטר התגוררה בבית המשפחה בעיר פליינס שבג'ורג'יה.

רוזלין וג'ימי קרטר היו נשואים זמן ממושך יותר מכל הזוגות הנשיאותיים בהיסטוריה. הם התחתנו בשנת 1946, כאשר ג'ימי היה בן 21 ורוזלין בת 18. לפני כניסתו של בעלה לתפקיד, רוזלין נחשבה לאישה חסרת יומרות, אך אחרי שנת 1977 היא התגלתה כדוברת רהוטה וכאקטיביסטית ללא לאות. עיקר פעילותה היתה בתחום ההגנה על הסובלים מקשיים נפשיים, פעילות שנבעה מהכרה עמוקה שזכויותיהם של נפגעי הנפש אינן מוגנות.

רוזלין וג'ימי קרטר. רויטרס
משקיפה בישיבות קבינט ופורומים אסטרטגיים. רוזלין קרטר/רויטרס

בתקופת נשיאותו, הזוג קרטר פעל יחד בהרמוניה. הנשיא כינה את הגברת הראשונה "היועצת הקרובה ביותר שלי". הנשיא אמר בתקופת כהונתו שהוא חולק עם אשתו הכול, למעט חומרים סודיים ביותר, והיא נכחה לעיתים קרובות כמשקיפה בישיבות קבינט ובדיונים אסטרטגיים. "אני חושב שהיא מבינה את התודעה של העם האמריקני ואת הגישות שלו טוב יותר ממני", אמר קרטר.

העניין של רוזלין קרטר בתחום בריאות הנפש החל עוד בתקופה שבה כיהן בעלה כמושל בג'ורג'יה. כשהגיעו לוושינגטון היא שמשה כיו"ר הוועדה לבריאות הנפש של הנשיא והביאה להעברת חוק למימון מרכזים לבריאות הנפש. לאחר תום הקדנציה בוושינגטון היא המשיכה לפעול במרכז קרטר שבני הזוג הקימו, וקדמה גם נושאים כמו זכויות אדם, העצמת נשים וקהילות עירוניות, פתרון סכסוכים וחיסון ילדים בגיל מוקדם. ג'ימי קרטר, שזכה בפרס נובל לשלום לשנת 2002, אמר בעת שנודע לו על קבלת הפרס שרוזלין היתה אחראית לחלק גדול מהפעילות שהובילה לזכייה.

רוזלין וג'ימי קרטר. רויטרס
נשואים מאז שנת 1946. רוזלין וג'ימי קרטר/רויטרס

הנשיא ג'ו ביידן ורעייתו ג'יל אמרו בהודעה משותפת שקרטר "הלכה בדרכה שלה, והעניקה השראה לאומה ולעולם כולו בדרך זו". בהודעה נאמר עוד: "היא פעלה למען הזדמנות שווה לנשים ונערות, למען נפגעי נפש ושלום נפשם של כל בני האדם, תמכה במטפלים השקופים לעיתים קרובות של ילדינו, למען יקירינו הקשישים ובעלי המוגבלויות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully