וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם בכיר היה קורא את מה שכתבה, היה מקבל התקף לב": התרעות הנגדת לפני השבת השחורה

עודכן לאחרונה: 28.11.2023 / 19:32

נגדת חזתה במדויק את התוכנית של ארגון הטרור - שסימן גם את תל אביב כמטרה, מהקרקע או מהים - אך דבריה נדחו שוב ושוב בידי גורמים זוטרים בטענה שהם "דמיוניים וחסרי פרופורציה". לבסוף התקיים דיון מעמיק לפני ה-7 באוקטובר, אולם לא הודגשה בו מידת הדחיפות של המודיעין

בווידאו: צוות הקרב של גבעתי פשט על מפקדה של ארגון הטרור חמאס בתוך שכונת היוקרה בה מתגוררים בכירי הארגון. 22.11.23/דובר צהל.

נגדת התריעה בפני קמ"ן אוגדת עזה, בהתכתבויות אליהן הצטרפו נגדת נוספת וגורמים נוספים באוגדה, על כוונת חמאס לפשוט ליישובי עוטף עזה - וזכתה להתעלמות. מהניתוח של ההתכתבויות בין הצדדים, עולה כי החומר לא הוצג בפני מפקד פיקוד הדרום אלוף ירון פינקלמן, שנכנס לתפקידו כחודשיים לפני המלחמה, ולא הובא בפני ראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה.

מההתכתבויות, שחלקן נחשף לראשונה בוואלה!, עולה כי כבר לפני כמה שנים הזרוע הצבאית של חמאס החלה לקדם תוכנית אופרטיבית חדשה נגד ישראל והקצה במסגרתה משאבים לפשיטה על יישובים. מאז, כל חודש דווח על אימונים, משאבים וכוח אדם שהוקצו בחמאס לטובת הגברת המוכנות. השיא הגיע בחודשים יולי ואוגוסט 2023, אז הבינה הנגדת ואחרים על כוונת חמאס לפשוט על מספר יישובים במקביל, בהם קיבוצים בקרבת גדר, ערים כמו אופקים, נתיבות, שדרות ואשקלון - וגם תל אביב, שסומנה כיעד מהקרקע או מהים.

מההתכתבויות בין הנגדות בין היתר למודיעין אוגדת עזה ומספר גורמים זוטרים שכותבו, עולה כי השיח מתנהל זה חודשים ארוכים. בשלב מסוים, כשלא הצליחו לקדם דיון מקצועי ונדחו בטענה לתוכנית "דמיונית וחסרת פרופורציה", אחת מהן כתבה במייל: "ברוח 50 שנה למלחמת יום הכיפורים אתה מזלזל במה שאני כותבת".

הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי ומפקד פיקוד הדרום, אלוף ירון פינקלמן באוגדת עזה. דובר צה"ל
ההתרעות לא הוצגו בפני מפקד פיקוד הדרום. אלוף פינקלמן והרמטכ"ל הלוי באוגדת עזה/דובר צה"ל

הנגדת הצביעה על שילוב מודיעין מדויק על מתחמי פעולה בעומק שטח ישראל, קרי בסיסים, מוצבים ומחנות. בנוסף לכך, הדגישה כי הם משלבים בהכנות לאימונים פסוקי קוראן שהפרשנות שלהם מצביעה על הכוונות להכשיר, לאשר ולבצע מעשי זוועה אכזריים בעומק השטח הישראלי. עוד התריעה כי החמאס הדגיש את מטרתו לתפוס את צה"ל בהפתעה גמורה, כשהוא בשגרה.

הזרוע הצבאית של חמאס קיימה מודל לפני תרגיל, שבוע לפני שביצעה תרגיל אליו הגיעה צמרת הזרוע הצבאית, בהם בכירים שחלקם ככל הנראה חוסלו על ידי צה"ל במלחמה. התרגיל הגדול שהוצג לבכירים התנהל לעיני כלי תקשורת פלסטינים, שחלקם פרסמו ממנו חלקים ברשתות החברתיות. כל זאת, לצד כמויות גדולות של חומר מודיעיני שנערם על ידי 8200.

הנגדת התעקשה, כי על בסיס ניתוח של התוכנית המבצעית של הזרוע הצבאית בחמאס וביחס לסדר הכוחות שהצבא מפעיל לאורך הגבול, לא יהיה ניתן להגן על היישובים. היא נדחתה שוב ושוב, בין היתר על ידי גורמי המודיעין באוגדה. הנגדת הייתה מודאגת מכך שלצה"ל אין מענה מבצעי לתוכנית הסדורה של חמאס, שתכנן בצורה סדורה מתקפה על כל הגזרה, ונדחתה בטענה ש"זה לא הגיוני".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
יחידת 8200. דובר צה"ל,
ההתרעות נדחו שוב ושוב: "חסרות היגיון"/דובר צה"ל

גורמים בקהילת המודיעין הבהירו בפורומים סגורים כי התכתובות של הנגדת, שהוצגו ונותחו על ידי גורמים בתוך אמ"ן בשבועות האחרונים כדי ללמוד ולהפיק תובנות להמשך, מצביעים על כך שהיא שירטטה באדיקות תהליך סדור, רחב ועמוק בהנהגת חמאס ובפיקוד של הזרוע הצבאית של חמאס, בהליכה למלחמה נגד ישראל.

עם זאת, התקיים דיון מעמיק עם גורמים רבים בנושא, אך המודיעין והשיח על פשיטה לא הניב מהלכים אופרטיבים לפעולה ולא הועלתה בו מידת דחיפות. הנגדת היתה מכותבת לסיכום הדיון ובירכה עליו, אך היא ונוספים לא הדגישו בתכתובות ולא בסיכום הדיון את מידת הדחיפות או תאריך יעד לפעולה של חמאס בנושא פשיטה או פשיטות.

לדברי אותם גורמים מקהילת המודיעין, עולה כי הנגדת התריעה לא רק מפני החומר שעלה מהשטח, אלא גם מכך שסד"כ (סדר הכוחות) של צה"ל לאורך הגבול בימים שלפני המלחמה לא יספיק כדי לבלום התקפה רחבה שכזו. לדברי הגורמים, היא ראתה בתוכנית כדרך פעולה אפשרית סבירה, בזמן שכל מי שקרא את המיילים שלה לפני המלחמה חשב שהם "חסרי היגיון" או לכל היותר בלתי ישימים באופן שלא מתכתב עם המציאות וההערכות.

עוד הבהירו הגורמים כי רוב העיסוק היה עד כה בהפתעה של כלל הגורמים בעיתוי ההתקפה, בעוד גורמים באמ"ן כיום מצביעים על כך שגם אם היו מוציאים התרעה רחבה שעות קודם לכן, לא היה ניתן למנוע עם הסד"כ שהיה קיים בגבול את עשרות הפשיטות לתוך שטח מדינת ישראל, אלא רק לצמצם אותן. לפי הערכות של הגורמים, צה"ל כולו היה שקוע בתוכניות הישנות וה"רזות" של חמאס, שכללו פשיטות נקודתיות של 15-5 מחבלים.

לא ברור מי סתם את הצינור להעברת המידע לבכירים כדי שינהלו על התרעות הנגדת דיון מקצועי סדור ומעקב מתמשך. לא ברורה עד כה גם מה הייתה מידת החשיפה של מפקד 8200, תא"ל י', שהיה קצין מודיעין פיקודי בעבר. "בדיעבד, אם מישהו (בכיר) היה קורא את מה שכתבה הנגדת הרבה לפני המלחמה, הוא יכול היה לקבל התקף לב", אמר גורם בקהילת המודיעין, והדגיש כי היא דייקה בתוכנית ההתקפה של חמאס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully