וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההתרעות שנדחו בעקבות הזלזול בחמאס: המחדל המודיעיני שקדם לשבת השחורה

4.11.2023 / 18:13

במשך שנים התריעו גורמי מודיעין על תרגילים שכללו פשיטות על ערים בעומק ישראל, אך באמ"ן דחו אותם בטענה כי אין להם יכולת לבצע את התרגיל באופן מבצעי. למרות רמת האכזריות באימונים בנוכחות בכירי חמאס, בישראל התעקשו כי פני רוח הנהגת חמאס מכוונת להסדרה עם ישראל

תיעוד פעילות כוחות צה"ל בעזה 4.11.23/דובר צה"ל

גורמי מודיעין רבים התריעו במשך שנים, אך נדחו שוב ושוב. המחדל המודיעיני שקדם לשבת השחורה מתחיל להחשף, ומצביע על ניתוח לקוי של בכירי המודיעין הישראלי. לוואלה! נודע כי ארבעה חודשים אחרי מבצע שומר חומות שהתקיים ברצועת עזה במאי 2021 נגד החמאס, החלה הזרוע הצבאית של חמאס להתאמן למבצע נגד ישראל באמצעות הרכבת תוכניות, הצטיידות ואימונים אינטנסיביים. מנגד גורמי מודיעין טענו כי גורמים באמ"ן, דחו את הביקורת בטענה כי לחמאס אין יכולת לבצע את מה שהם מתאמנים במספר רב של מוקדים ובטח באופן שנוגד את רוח ההנהגה שפניה להסדרה עם ישראל.

כבר בשנת 2022 היו גורמי מודיעין שניתחו את התרגילים הגלויים שהועלו בסרטונים לרשתות החברתיות ואת המידע המודיעיני שעלה מרצועת עזה והעבירו תכתובת בצינורות המקובלים לגורמים הרלוונטיים בהם נטען, כי הרמה המקצועית של הזרוע הצבאית משתפרת. אחד הגורמים התעקש, כי יש לבנות מענה אופרטיבי לתרחיש מהסוג הזה אך בקשתו נדחתה בטענה כי מדובר רק בתרגילים.

תיעוד מחבלי חמאס בטנדרים לבנים על גדר הגבול עם ישראל כחודש לפני מתקפת הטרור של חמאס. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
באמ"ן נטען כי לחמאס אין יכולת לבצע את התרגילים. תיעוד הגדר הפרוצה בשבת השחורה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

ניתוח המידע הסודי והגלוי הצביע על איכות האימונים, היכולות, הכוונות, נוכחות בכירי חמאס שנתנו משקל לחשיבות התרגילים, רמת האכזריות שהתבססה על שילוב פסוקי קוראן באימונים, ושיח בין בכירי החמאס על מוכנות הכוחות שלהם. העברת המידע המודיעיני אודות התרגילים הגלויים לעיני כל, והשיח בין המפקדים בחמאס שעלה מהמודיעין, הצביע על כך שבכוונת חמאס לא רק לבצע פשיטות על יישובים אלא גם על ערים בעומק. לא רק באמצעות מנהרות אלא מעל הקרקע ובאמצעות כלים אוויריים.

גורמים שנחשפו לחומר, אמרו כי לא ברור איך לאורך האינטנסיביות של התרגילים, והצהרת הכוונות של חמאס, לא הפכה התוכנית המבצעית של הזרוע הצבאית של חמאס לדפ"א (דרך פעולה אפשרית) סבירה שכנגדה יש להציב מענה גם ללא התרעה מודיעינית שתמנע התקפה בהפתעה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אהרון חליוה. ראובן קסטרו
ההתרעות נדחו במשך שנים. ראשי אמ"ן אהרון חליוה/ראובן קסטרו

אחד התחומים שהחמאס התאמן עליהם והיה ידוע לגורמי המודיעין כלל את תקיפת התרנים של התצפיות ועמדת הרואה היורה אך לא נעשה מאמץ מינימלי להיערך לתרחיש כזה כמו רשת על התרנים כפי שצה"ל מיגן בחודש האחרון את הטנקים נגד הטלת פצצות מרגמה או רימונים מרחפנים של חמאס.

"לא היה צריך להעריך שזה מה שהם יעשו. זה היה ברור וידוע". על האפשרות שזו חוכמת הבדיעבד אחרי שיצא חמאס למלחמה, אמר אחד הגורמים, "היה מספיק מידע כדי לפעול נגד". יצוין, בניתוח חומרי מודיעין בדיעבד לא נערכו בחמאס להתקפה בהפתעה מוחלטת, ולמודיעין הישראלי לא היה ברור על מועד יציאה למלחמה או על כוונה מידית שכזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully