וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווחים: ספינה בבעלות ישראלית הותקפה ע"י מל"ט איראני באוקיינוס ההודי

עודכן לאחרונה: 26.11.2023 / 13:12

גורם אמריקני אמר לסוכנות הידיעות אי-פי כי אוניית מכולות, ששבעלות המיליארדר עידן עופר, ספגה נזקים בהתקפה אך לא היו נפגעים. הוא לא פירט מדוע בוושינגטון מעריכים כי טהראן אחראית להתקפה, המגיעה לאחר שהחות'ים השתלטו בימים האחרונים על ספינה בבעלות ישראלית

תיעוד שפרסמו החות'ים מההשתלטות ספינת גלקסי לידר/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

אוניית מכולות בבעלות המיליארדר עידן עופר הותקפה על ידי מל"ט חמוש, ככל הנראה של איראן, בים הערבי הסמוך לאוקיינוס ההודי - כך אמרו היום (שבת) גורמי ביטחון אמריקניים לסוכנויות הידיעות, בהתקפה נוספת נגד יעד ישראלי בנתיבי השיט באזור מאז פרוץ המלחמה נגד חמאס ב-7 באוקטובר.

ההתקפה התרחשה בלילה שבין חמישי לשישי, שעות לפני הפסקת האש בעזה, וכוונה נגד הספינה CMA CGM Symi, ששטה תחת דגל מלטה. גורם אמריקני אמר לסוכנות הידיעות אי-פי כי היא נפגעה ככל הנראה על ידי מל"ט מתאבד מדגם שאהד-136, בעת ששטה במים בינלאומיים. המל"ט התפוצץ וגרם נזק לספינה, אך לא היו נפגעים בקרב הצוות שלה.

"אנחנו ממשיכים לעקוב מקרוב אחר המצב", אמר הגורם, שדיבר בעילום שם. הוא סירב לפרט על בסיס איזה מודיעין מעריכה ארצות הברית שאיראן עומדת מאחורי ההתקפה, אך ציין כי החשד הוא שמשמרות המהפכה אחראיות לה. אלו אותם מל"טים המשמשים את רוסיה להתקפותיה באוקראינה, כולל בהתקפה הלילה על קייב - שהייתה הגדולה ביותר מאז פרוץ המלחמה.

ערוץ אל-מיאדין הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה ועם המחנה הפרו-איראני, דיווח ראשון על ההתקפה מפי "גורמים מיוחדים". ישראל ואיראן לא הגיבו על הדיווחים. מוקדם יותר החודש, המורדים החות'ים בתימן השתלטו על ספינת משא בבעלות ישראלית ששטה בים האדום.

אוניית מכולות של CMA CGM. ויקיפדיה, אתר רשמי
הצוות העריך כי הוא ניצב בפני איום וכיבה את מערכות הזיהוי האוטומטיות/אתר רשמי, ויקיפדיה

CMA CGM, חברת ספנות גדולה שבסיסה במארסיי, הפנתה את השאלות לבעלת האונייה, חברת הספנותEastern Pacific שבסיסה בסינגפור. הבעלים של החברה הוא עידן עופר.

החברה מסרה בהצהרה כי היא מודעת ל"טענות שאוניית מכולות שתחת ניהול החברה הותקפה בתקרית ביטחונית אפשרית במהלך הלילה של שישי". היא הוסיפה כי האונייה "שטה כמתכונן" ו"כל הצוות בטוח ובמצב טוב". בסוכנות הידיעות אי-פי הוסיפו כי נציגי החברה סירבו להשיב על שאלות.

בשנים האחרונות נפגעו כמה ספינות הקשורות בצורה ישירה או עקיפה לישראל בעת ששטו באזור, כחלק מהמלחמה החשאית נגד איראן. בנובמבר שעבר, מכלית נפט הקשורה ל- Eastern Pacific הותקפה לחופי עומאן וספגה נזקים.

בימים האחרונים, צוות הספינה נקט צעדים שהצביעו על כך שהוא חש שהם ניצבים בפני איום. לפי נתונים באתר MarineTraffic.com, שאותם בחנה סוכנות הידיעות אי-פי, מערכת הזיהוי האוטומטית של הספינה הייתה כבוי מיום שלישי, אז עזבה את נמל ג'בל עלי בדובאי.

ספינות אמורות לשמור על המערכת הזאת פעילה מטעמי בטיחות, אך הן עשויות לכבות אותן בעת סכנה. היא עשתה זאת קודם לכן כששטה בים האדום וחלפה על פני תימן שנשלטת בחלקה על ידי המורדים החות'ים. על אף כיבוי המערכת, הספינה לא הצליחה להתחמק מאותה התקפה.

במקביל, שירות הסחר הימי של צבא בריטניה, המספק אזהרות לספינות במזרח התיכון, עדכן היום כי "ישות שמכריזה על עצמה כשלטונות תימן" הורתה לפחות לספינה אחת להתרחק מחופי נמל חודיידה שבים האדום הנמצא בשליטת החות'ים. "מומלץ לכלי שיט בסביבה לנקוט משנה זהירות ולדווח על כל פעילות חשודה", הזהיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully