וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סוגיה שלא התמודדנו איתה בעבר": התוכנית של משרד החינוך לקליטת הילדים שיחזרו מהשבי

עודכן לאחרונה: 23.11.2023 / 18:23

במשרד החינוך מתכוננים לקליטת עשרות הילדים שצפויים להשתחרר מהשבי בעזה - חזרה לבתי הספר והגנים. "אנחנו מכשירים את צוותי החינוך ובנוסף עובדים עם הילדים בבתי הספר", סיפרה עינב לוק, מנהלת שפ"י במשרד החינוך. "מהרגע שהילדים מגיעים לקהילה אנחנו מצטרפים לקשר איתם"

בווידאו: מיזם להחזרת החטופים משבי חמאס לישראל בקריית אונו/צילום: עמותת "כלל ישראל ביחד ננצח"

משרד החינוך נערך לקליטת עשרות הילדים החטופים שצפויים להשתחרר בימים הקרובים ולשוב לישראל. לפי התוכנית הלאומית, המשרד צפוי להשתלב בקליטתם עם החזרה לקהילה, במקביל למשרד הרווחה. במסגרת המתווה שיועברו הכשרות ייעודיות לצוותים החינוכיים והכנות לתלמידים שיקבלו את חבריהם בחזרה. כך זה ייראה.

בשלב הראשון, מערכת הביטחון תהיה זו שתקלוט את הילדים. משם יעברו לבתי החולים ולטיפול משרד הבריאות, בשיתוף עובדים סוציאליים ומומחים לטראומה ממשרד הרווחה. ברווחה ילוו את השלב הבא - מעבר המשוחררים לחזקת המשפחה. אז, ייכנסו לתמונה גורמים ממשרד החינוך ומבתי הספר.

"מהרגע שהילדים מגיעים לקהילה אנחנו מצטרפים לקשר איתם. נבין אם המשפחה חוזרת לאזור המגורים הטבעי ושם יש את מערכת החינוך שמכירה את הילד ומצפה לו, או שיחליטו להיות במקום אחר ואז יש מערך שיתגייס לתהליך הזה", סיפרה מנהלת השירות הפסיכולוגי-ייעוצי במשרד החינוך, עינב לוק. "התיאום הוא קריטי", היא מדגישה.

לטיפול בילדים שנחטפו אין הרבה תקדימים. המומחים שגויסו לגיבוש התוכנית עוסקים בטיפול בטראומה ופוסט טראומה, אך הפעם האתגר יהיה שונה מכל מה שהכירו. "חזרה של ילדים משבי זו סוגיה שלא התמודדנו איתה בעבר. אנשי המקצוע בכל המשרדים המעורבים נכנסו לתהליך של למידה ממקורות שונים שנעשה במשותף", אמרה לוק.

"התפקיד שלנו כמערכת חינוך הוא היערכות כבר מהיום לקליטה של הילדים. אנחנו מכשירים את צוותי החינוך לאיך מקבלים את הילד, ובנוסף עובדים עם הילדים בבתי הספר על איפה זה פוגש אותם", הוסיפה. "מנעד הרגשות של ילדים צעירים רחב, בין התרגשות גדולה וציפייה לבין חששות ופחדים. אנחנו רואים בשבועות האחרונים פעולות מרגשות של ילדים כמו כתיבה או ציור ציורים לחטופים".

עינב לוק, מנהלת שפ"י במשרד החינוך. 23 בנובמבר 2023. אורי סלע, מערכת וואלה!
"אנחנו רואים בשבועות האחרונים פעולות מרגשות של ילדים". עינב לוק, מנהלת שפ"י במשרד החינוך/מערכת וואלה!, אורי סלע

המורכבות כוללת גם את אי-הוודאות הדיווחים המופצים ברשתות החברתיות, שעשויים לעורר מצוקה בקרב התלמידים. פרטי העסקה עדיין מעורפלים, כפי שנראה אתמול בדחיית כניסתה לתוקף. אם לא יחולו שינויים, ההסכם צפוי לכלול שחרור של כ-50 נשים וילדים. בהמשך, לפי הערכות בישראל, סך המשוחררים עשוי להגיע ל-80-70 נשים וילדים, בפעימות נוספות שיתקבלו בתמורה לימי הפוגה, זאת במידה שחמאס יאתר את החטופים שטען כי אינו יודע את מיקומם. "אנחנו מנסים להימנע מלהעביר להם ספקולציות שעלולות לבלבל בתוך עומס המידע", הדגישה לוק.

על חזרה לשגרת לימודים סדירה עדיין לא מדברים. לפחות לא במוצהר. במשרד מנסים להימנע מהתוויית מסגרות נוקשות לשובם של החטופים לבתי הספר, שבעצמם מתחילים רק בתקופה האחרונה לחזור לשגרה מסוימת, ויתאימו את התוכנית לפי צרכיו של כל אחד מהם. צעד-אחר-צעד. "אנחנו לא יודעים עדיין כמה זמן זה ייקח. נאפשר לילד לחזור לרציפות בזמן שלו וננסה לגרום לו לתחושה שהוא חוזר למקום מוגן ומיטבי. התהליך יהיה אינדיבידואלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully