וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגליל הופך לחזית נוספת - וביישובים שלא פונו נפגעים: "חיים במצב של חוסר ודאות"

עודכן לאחרונה: 23.11.2023 / 18:27

ראש המועצה המקומית ג'ש-גוש חלב התריע על הקושי לנהל חיים סדירים בצל הלחימה מול חיזבאללה. לדבריו, הוא מצפה מהמדינה לשורת הקלות, נוכח העובדה שיישובו לא פונה בעוד יישובים רחוקים יותר מהגבול כן פונו

בווידאו: צהל תקף חוליות מחבלים ומטרות טרור של ארגון חיזבאללה בלבנון 22.11.23/דובר צה"ל

מטח של כ-50 רקטות שוגר היום (חמישי) לעבר הגליל, ג'ש-גוש חלב הוא בין היישובים שספגו את האש ונשמעה בו אזעקה. ביישוב גרים 3,300 תושבים - ולמרביתם אין מרחבים מוגנים. "אנחנו חיים במצב קשה של אי-ודאות", אמר אליאס אליאס, ראש המועצה המקומית. היישוב נמצא במרחק של 4.97 קילומטרים מקו הגבול, אבל לא נכלל ברשימת היישובים שפונו, למרות שמרבית הישובים המרוחקים עד 5 קילומטרים מהגבול, פונו. בסקר פנימי שערכה המועצה עלה כי אם אכן יהיה פינוי מסודר - כמחצית מהתושבים ירצו להתפנות.

לכל העדכונים על המלחמה

המצב הנוכחי יוצר תחושה של חוסר ודאות וקושי לנהל חיים סדירים. הדבר משמעותי בעיקר בנוגע להפעלת מערכת החינוך, בית הספר ביישוב בן 56 שנים ואין בו מרחבים מוגנים. התלמידים לומדים בכמה מקלטים, אבל מדובר בלימודים לא סדירים, המצב משפיע על משפחות רבות ועל קושי של ההורים לצאת לעבודה. הכלכלה המקומית גם נפגעה נוכח העובדה שביישוב עסקים רבים המתבססים על תיירות פנים, כמו מסעדות ובחדרי אירוח. בתחום החקלאות, למרבה המזל, מרבית הפרי במטעי הנשירים נקטף לפני שהמצב בגבול הצפון הידרדר.

אליאס אמר שהוא מצפה שהמדינה תיישם שורת הקלות שיאפשרו לתושבי הצפון להוסיף ממ"דים לבתיהם, שנבנו לפני שהוחלט על חובה לבנות חדר מוגן בבנייה חדשה. בנוסף לכך, הוא אמר שבימים אלו מתוכננת בנייה של שלושה מקלטים נוספים בכפר.

טנקים ישראליים בגבול לבנון. 16 באוקטובר 2023. רויטרס, עיבוד תמונה
טנקים ישראליים בגבול לבנון. 16 באוקטובר 2023/עיבוד תמונה, רויטרס

נוכח המצב שבו נמצאים תושבים רבים בגליל, בהם גם תושבי ג'ש-גוש חלב, פנו אתמול ה"קליניקות למשפט ושינוי חברתי", הפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, לראש הממשלה ושרי הביטחון והאוצר, בדרישה כי יפונו כל הישובים שנמצאים במרחק של פחות מ-5 קילומטרים מהגבול. בפנייה נכתב כי הם שוקלים נקיטת צעדים משפטיים.

לדברי אנשי הקליניקה המשפטית, "המאפיין את כלל היישובים הללו הוא היעדר שירותים מינימליים ואי-יכולת לקיים חיי שגרה כלשהם, לרבות שגרת חירום, וזאת לצד חשש ממשי לשלומם התושבים. לתושבים שם יש אפס שניות להגיע למרחב מוגן והמשמעות היא ברורה - תושבי המקום, לרבות הילדים והילדות, צריכים להיות צמודים למרחבים המוגנים, אינם יכולים להתקהל אלא במרחבים מוגנים מצומצמים ונמצאים תחת חשש מתמיד לחייהם".

בנוסף, בקליניקה המשפטית ציינו כי מערכות החינוך ביישובים אלה לא מתפקדות, הכבישים נחסמים ולא ניתנים שירותים שונים, ובהם שירותי בריאות. "אזור הצפון נמצא תחת הרעשת טילים, אזעקות וארטילריה בלתי פוסקת לאורך שעות היום והלילה, מתקיימת תנועת רכבים בלתי פוסקת ותרגילים רבים. העומס המתקבל מוביל לחיים בלתי אפשריים עבור מבוגרים ובוודאי עבור משפחות עם ילדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully