וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העיניים של קים בחלל: קוריאה הצפונית שיגרה לווין ריגול ראשון

עודכן לאחרונה: 22.11.2023 / 10:31

אחרי שני ניסיונות כושלים, פיונגיאנג הודיעה כי הלוויין נכנס בהצלחה למסלולו סביב כדור הארץ. בתגובה, דרום קוריאה חידשה את טיסות המעקב בגבול וצוללת אמריקנית עגנה בשטחה. בסיאול מעריכים כי מוסקבה סייעה לשיגור, בהמשך לפגישה בין קים לפוטין ואספקת הנשק למוסקבה

שיגור רקטה עם לוויין ריגול לחלל מבסיס בקוריאה הצפונית, 21 בנובמבר 2023. רויטרס
פיונגיאנג מבטיחה להציב לוויינים נוספים בחלל. שיגור הרקטה, אתמול/רויטרס

קוריאה הצפונית שיגרה בהצלחה לוויין ריגול לחלל, שלדבריה נכנס למסלולו סביב כדור הארץ, והבטיחה לשגר לוויין נוסף בעתיד הקרוב. בתגובה, הודיעה היום (רביעי) קוריאה הדרומית כי היא החליטה להשעות חלק מההסכם הצבאי שחתמה עם פיונגיאנג ב-2018, לאחר שהמשטר המבודד הפר את אזהרות ארצות הברית ובעלות בריתה ושיגר את הלוויין.

תמונות שפורסמו על ידי התקשורת הממלכתית בקוריאה הצפונית הראו את המנהיג קים ג'ונג און צופה בשיגור של רקטה מבסיס. לפי סוכנות הידיעות הממלכתית של קוריאה הצפונית, הלוויין מאליגיונג-1 שוגר על גבי רקטת צ'ולימה-1 ממתקן שיגור הלוויינים סוהא אתמול בשעה 22:42, ונכנס למסלולו בשעה 22:54.

קוריאה הדרומית ויפן, שדיווחו לראשונה על השיגור, לא הצליחו לאמת באופן מידי אם הלוויין אכן נמצא במסלולו. הפנטגון מסר כי צבא ארצות הברית עדיין מעריך אם השיגור היה מוצלח.

נשיא הדרום, יון סוק יאול, השוהה בבריטניה לביקור ממלכתי, אישר את ההחלטה להשעות חלק מההסכם הבין-קוריאני שמנע מסיאול לבצע מעקבים אוויריים באזור הגבול. יון הוביל מוקדם יותר פגישה של המועצה לביטחון לאומי עם שרים וראש המודיעין באמצעות שיחת וידאו.

ההסכם, המכונה "ההסכם הצבאי המקיף" שנועד להפחית את המתיחות בין היריבות, נחתם בפסגה ב-2018 בין נשיא דרום קוריאה לשעבר מון ג'יאה-אין למנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און. עם זאת, מבקריו קראו לבטל אותו, בטענה שהוא מחליש את יכולתה של סיאול לפקח על פעולותיה של קוריאה הצפונית לאורך הגבול, בעוד פיונגיאנג מפרה באופן בוטה את ההסכם.

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און צופה בשיגור לוויין לחלל, 21 בנובמבר 2023. רויטרס
המנהיג קים ג'ונג און צופה בשיגור הרקטה עם הלוויין/רויטרס

קוריאה הצפונית הודיעה ליפן כי בכוונתה לשגר לוויין בין יום רביעי ל-1 בדצמבר, לאחר שני ניסיונות כושלים מוקדם יותר השנה. משחתות מצוידות במערכת ההגנה "אגיס" מקוריאה הדרומית, יפן וארצות הברית היו ערוכות לעקוב אחר השיגור ולשתף ביניהן מידע. ואולם, ביפן דווח כי הניסוי לשיתוף המידע
נכשל בשל בעיות טכניות. שלוש המדינות הגבירו את שיתוף הפעולה הצבאי כדי להגיב לאיום הטילים הצפון קוריאני.

לאחר השיגור, עגנה צוללת גרעין אמריקנית בנמל בדרום קוריאה, יום לאחר שנושאת המטוסים "קארל וינסון" הגיעה לאזור במפגן כוח נגד תוכניות הגרעין והטילים של קוריאה הצפונית. בימים הקרובים מתכננת דרום קוריאה לשלוח את לוויין הריגול הראשון שלה לחלל על גבי רקטה המופעלת על ידי חברת Space X האמריקנית.

דובר המועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית, אדריאן ווטסון, כינה את שיגור הלוויין "הפרה בוטה של החלטות רבות של מועצת הביטחון של האו"ם", ואמר כי הוא "מגביר את המתיחות ועלול לערער את המצב הביטחוני באזור ומחוצה לו".

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קרא לקוריאה הצפונית לציית באופן מלא להחלטות האו"ם ודחק בפיונגיאנג לחזור לדיאלוג.

עוד בוואלה!

המודיעין הדרום קוריאני: קים ג'ונג און הורה "למצוא דרכים" לסייע לפלסטינים

לכתבה המלאה
מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און חוגג עם עובדי תעשיית החלל אחרי שיגור לוויין, 21 בנובמבר 2023. רויטרס
גם בסיאול נערכים לשגר לוויין ריגול ראשון. קים חוגג עם עובדי תעשיית החלל/רויטרס

השיגור אתמול הוא הראשון מאז שקים ג'ונג און נפגש עם ולדימיר פוטין במתקן החלל המודרני של רוסיה בספטמבר, שם הבטיח הנשיא הרוסי לסייע לפיונגיאנג לבנות לוויינים. גורמים רשמיים בדרום קוריאה אמרו כי השיגור האחרון כלל ככל הנראה סיוע טכני ממוסקבה במסגרת שותפות הולכת וגדלה ביניהן, שבמסגרתה קוריאה הצפונית שלחה מיליוני פגזי ארטילריה לרוסיה לטובת מלחמתה באוקראינה.

עם זאת, כמה מומחי טילים אמרו כי לא סביר שהסיוע הטכני הרוסי הספיק להיות משולב במלואו בלוויין או ברקטה ששיגרה אותו, וכי מוסקבה לא הייתה חולקת טכנולוגיה רגישה במיוחד. רוסיה וקוריאה הצפונית הכחישו כי הן ביצעו עסקאות נשק, אך הן מבטיחות שיתוף פעולה צבאי עמוק יותר.

לאחר ניסיון השיגור האחרון במאי, קוריאה הדרומית חילצה את שרידי הלוויין מהים ואמרה כי בחינתם הראתה שיש לו יכולת מוגבלת כאמצעי מעקב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully