וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל המלחמה בעזה, סין מנסה לתקוע טריז בין ארה"ב לעולם המוסלמי

עודכן לאחרונה: 20.11.2023 / 17:58

בייג'ינג אירחה שרי חוץ ערבים ומוסלמים למפגש פסגה, שבו קראו להפסקת אש מידית. סין מסרבת לגנות את חמאס מפורשות, ומנצלת את הסכסוך כדי להרחיב את השפעתה בקרב בעלות בריתה המסורתיות של וושינגטון

ביממה האחרונה אפשרו כוחות צה״ל באמצעות מתאם פעולות הממשלה בשטחים את העברתם של תינוקות עזתים מבית החולים שיפאא׳ להמשך קבלת טיפול רפואי במצרים. 20 בנובמבר 2023/דובר צהל

שר החוץ של סין אמר היום (שני) כי העולם חייב "לפעול בדחיפות" כדי לעצור את הסכסוך בעזה, במהלך פגישה עם שרי חוץ ממדינות מוסלמיות וערביות. בייג'ינג מגבירה בשבועות האחרונים את מאמציה להיות מעורבת במגעים הדיפלומטיים להפסקת הלחימה בין ישראל לחמאס, ומציעה לעולם הערבי אלטרנטיבה למדיניות הפרו-ישראלית המובהקת של ארצות הברית.

אל בייג'ינג הגיעו שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן, מצרים, הרשות הפלסטינית ואינדונזיה, וכן את ראש הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי. מבירת סין הם אמורים להמשיך גם לרוסיה, שאף היא התייצבה לצד הפלסטינים ואף אירחה משלחת של חמאס במהלך המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר.

"הקהילה הבינלאומית חייבת לפעול בדחיפות ולנקוט צעדים אפקטיביים כדי למנוע את התפשטות הטרגדיה הזו. סין עומדת איתנה לצד הצדק וההגינות בסכסוך הזה", אמר שר החוץ של סין, וונג יי לדיפלומטים המוסלמים, וחזר על קריאתה של סין להפסקת אש מידית.

שרי החוץ המבקרים הביעו קריאות דחופות משלהם לסיום המלחמה, אולם מדינות ערב טרם נקטו סנקציות של ממשל נגד ישראל פרט להצהרות גינוי והחזרת שגרירים.

"המסר ברור: המלחמה חייבת להיפסק מיד, עלינו לעבור להפסקת אש באופן מידי, וחומרי סיוע חייבים להיכנס מיד", אמר שר החוץ הסעודי, הנסיך פייסל בן פרחאן א-סעוד. לדבריו, המדינות המיוצגות במשלחת מקוות לשתף פעולה עם סין ועם "כל המדינות "האחראיות ושמעריכות את חומרת המצב".

שר החוץ של סין וונג יי במפגש עם שרי חוץ ערבים ומוסלמים בבייג'ינג, 20 בנובמבר 2023. רויטרס
סין מנסה להרחיב את השפעתה במזרח התיכון. מפגש שרי החוץ בבייג'ינג, היום/רויטרס

מאז 7 באוקטובר, בייג'ינג מתחה ביקורת על התגובה של ישראל, ולא גינתה את חמאס או נקבה בשמו בהצהרותיה, מה שעורר תגובה חריפה מצד גורמים ישראליים. היא מתייחסת למלחמה ברצועת עזה כסכסוך בין ישראל לפלסטינים. "ישראל צריכה להפסיק את הענישה הקולקטיבית של תושבי עזה, ולפתוח מסדרון הומניטרי בהקדם האפשרי כדי למנוע משבר הומניטרי בקנה מידה גדול יותר", אמר שר החוץ הסיני.

ישראל דוחה את הקריאות להפסקת אש, בדומה לארצות הברית, אך מוכנה לכמה ימים של הפוגה הומניטרית כדי לאפשר עסקת שחרור חטופים.

כחלק משאיפותיה להרחיב את מעמדה כמעצמה עולמית, סין מנסה לקדם מאמצים לסיום המלחמה בעזה. היא שלחה בחודש שעבר שליח מיוחד לסיור במדינות המזרח התיכון, אך הוא לא ביקר בישראל או בשטחי הרשות הפלסטינית, והיוזמות הדיפלומטיות שלה לא התרוממו עד כה.

בינתיים, סין מנצלת את נשיאותה התורנית של מועצת הביטחון של האו"ם כדי להעלות על סדר היום הצעות בנוגע למלחמה בין ישראל לחמאס הנוטות בבירור לצד הפלסטיני.

עוד בוואלה!

ביידן ונשיא סין נפגשו בארה"ב: התקשורת הצבאית תחודש, יוקם קו ישיר בין המנהיגים

לכתבה המלאה
שר החוץ של ערב הסעודית פייסל בן פרחאן בפסגה על המלחמה בעזה בבייג'ינג, סין, 20 בנובמבר 2023. רויטרס, אתר רשמי
"המסר ברור: המלחמה חייבת להיפסק מיד". שר החוץ הסעודי בבייג'ינג, היום/אתר רשמי, רויטרס

בשבוע שעבר העבירה מועצת הביטחון את החלטתה הראשונה מאז תחילת המלחמה, שקראה לשחרור מידי של כל בני הערובה המוחזקים בידי חמאס ולהרחבת המסדרונות ההומניטריים בעזה. ארצות הברית ובריטניה נמנעו בטענה שההצהרה לא כללה גינוי לחמאס.

"מסיבות הידועות לכולם, במיוחד ההפרעה החוזרת והמתמשכת של חברה קבועה במועצה, החלטה זו כרגע יכולה לשמש רק כצעד ראשון המבוסס על קונצנזוס מינימלי", אמר השגריר הסיני ג'אנג ג'ון לאחר ההצבעה, בעקיצה מרומזת לעבר ארצות הברית המחזיקה בזכות וטו, כמו סין. שר החוץ הסעודי שיבח היום את ההחלטה שהובילה סין.

הסכסוך גם העניק לסין הזדמנות לחזק את קשריה המתהדקים זו תקופה ארוכה עם מדינות המזרח התיכון, אזור שבו לארצות הברית הייתה השפעה כמעט מוחלטת לאורך עשורים ארוכים. סין הייתה זו שתיווכה בין איראן לערב הסעודית מוקדם יותר השנה והצליחה להוביל לשיקום היחסים בין שתי היריבות המרות.

"תמיד הגנו בתקיפות על הזכויות והאינטרסים הלגיטימיים של מדינות ערביות ומוסלמיות, ותמיד תמכנו בנחישות במאמצי העם הפלסטיני להשיב את הזכויות והאינטרסים הלאומיים הלגיטימיים שלו", אמר שר החוץ של סין למשלחת הערבית-מוסלמית.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא סין שי ג'ינפינג לוחצים ידיים בפתח פגישתם בקליפורניה, ארה"ב, 15 בנובמבר 2023. רויטרס
הפציר בו להפעיל לחץ על איראן. ביידן נפגש עם שי בקליפורניה, בשבוע שעבר/רויטרס

המלחמה בעזה והחשש מפני התפשטותה עלו גם בשיחות שקיימו בשבוע שעבר נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. לפי גורמים אמריקניים, ביידן הפציר בשי להשתמש ביחסים הטובים של סין עם איראן כדי להזהיר אותה מפני הסלמה רחבה יותר. ב-CNN דווח כי שר החוץ הסיני, שהשתתף בשיחות הראשונות בין שני המנהיגים זה שנה, אמר כי הנושא כבר עלה בשיחות שקיימו עם האיראנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully