וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלינה נרצחה במסיבה ברעים אבל נקברה מחוץ לגדר: "הרגו אותה פעם שנייה"

בדיון סוער בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות דנו במקרה של אלינה פלחטי, שנרצחה בטבח במסיבה ברעים ונקברה מחוץ לגדר בית העלמין בבית שאן כי לא סיימה את הליך הגיור. אימה: "אלינה נרצחה כיהודייה". יו"ר הועדה, ח"כ פורר: "אולי צריך להרוס את הגדר"

בווידאו: אולגה, אמא של אלינה פלחטי שנרצחה במסיבת ברעים ונקברה מחוץ לגדר בדיון ועדת העלייה, 13 בנובמבר 2023/ערוץ כנסת

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות קיימה הבוקר (שני) דיון בנושא זירוז הליכי גיור למגויסים במלחמת "חרבות ברזל". יו"ר הוועדה ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) פתח את הדיון בסיפורה של אלינה פלחטי, נערה צעירה בת 21 במותה, שרק רצתה לרקוד ונרצחה במסיבה ברעים. "במשך שלושה שבועות היא הוגדרה כנעדרת והמשפחה לא ידעה האם נרצחה או נחטפה. עד שלבסוף הגיעה אליהם הידיעה הטרגית על מותה. אלינה נקברה מחוץ לבית העלמין בבית שאן - בגלל שלא סיימה את הליכי הגיור שבהם התחילה".

ח"כ פורר הוסיף: "אלינה נקברה מחוץ לגדר ואני מתבייש בשם מדינת ישראל ואני מתנצל שכך נהגו בה. זה בדיוק הפוך ממה שלהיות יהודי נתפס בעייני. המטרה בדיון הזה היא להגיע למתווה שלא יאפשר יותר מקרים שבהם אנחנו הורגים את ההרוג פעם שנייה".

אולגה, אמא של אלינה, נכחה בדיון ואמרה בקול חנוק: "אני מאמינה באלוהים. הכי כואב לי שבזמן הכי קשה שלנו ההתנהגות כלפינו לא הייתה טובה. אלינה נרצחה כיהודייה. אף אחד מהמחבלים לא הסתכל לבדוק מי נוצרי ומי יהודי. הילדים שלנו נרצחו ביחד. אני פה כדי שלא נחזור על אותן טעויות. כואב לי. אלינה נשרפה. לא נתנו לי לזהות אותה. לא יכולתי לתת לה חיבוק אחרון וזה כואב. אפילו במודעת האבל לא כתבו שאנחנו יושבים שבעה אלא כתבו שאנחנו 'מקבלים אורחים'". היו"ר פורר הזדעזע מהדברים ואמר "אני מתבייש בשם מדינת ישראל שככה התנהגו בכם".

אלינה פלחטי, בית שאן. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
"אלינה נשרפה. לא נתנו לי לזהות אותה. לא יכולתי לתת לה חיבוק אחרון"/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

גם ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) הצטרף לזעזוע שלו ואמר: "אני מתנצל בשם היהדות כולה. זאת לא היהדות שאנחנו חלק ממנה. לא של ילדינו ולא של נכדינו. זאת לא היהדות שלי. זאת יהדות אכזרית וקשה שמרחיקה אותנו מהרצון להיות יהודים גאים. נתקלנו במי שביקשו להיות יהודים וקברו אותם בתוך הגדר. מצאנו פתרונות גם למי שלא גילו דעתם". בשלב הזה הציע היו"ר פורר: "אולי צריך להרוס את הגדר". ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) הוסיפה: "מה שקרה ב-7 באוקטובר זאת לא רק קריסת הקונספציה הביטחונית - אלה גם ההלכתית. אם לא נפנים זאת, אחרי שהכל ייגמר אנחנו נתפרק מבפנים. אם אתם רוצים להיות חלק מהעם והמדינה אסור להישאר בקונספציות הישנות".

הרב חיים אמסלם, לשעבר ח"כ מטעם ש"ס שנכח בדיון, אמר שהעוול שנעשה גובל בפשע, בשערורייה. "אין מילים שיכולות לתאר את הדבר הכל כך לא נכון הזה". היו"ר פנה אל סא"ל (במיל') גל שם-טוב, אחראי קבורת חללים ונציג המשרד לשירותי דת בדיון וביקש לדעת מדוע לא נוהגים באזרחים כפי שנוהגים בחיילים. שם טוב השיב: "נושא הקבורה הוא נושא הלכתי". ח"כ פורר הקשה: "צה"ל פועל בניגוד להלכה?" ולכך ענה שם טוב: "יש גוף רשמי שנוהג בצורה אחת ויש אחרת. המועצה הדתית בכל יישוב כפופה לרב המועצה המקומית".

הרב אליעזר שמחה וייס חבר ועדת כבוד המת ברבנות הראשית התייחס לסוגיה ואמר: "באתי כדי לנסות ולהגיע להבנות. הרבנות הראשית קובעת את ההלכה למדינת ישראל. אם המקרים באים אליהם - מוצאים את הדרך לפתור בעיות. אולי זה לא הגיע לפתחו של הראשון לציון ואציע לרבנות שימנו נציג שימצא פתרונות כדי שלא יהיה צער גדול כזה. אני יודע שלא הבדילו בין יהודים ללא יהודים במתקפה האכזרית. אנחנו יכולים לעשות הכל דרך ההלכה".

ח"כ פורר ענה לו: "המשפחה של אלינה לדוגמא לא צריכה לחפש פתרונות וזה צריך לרדת מהרבנות הראשית לרבני הערים ומשם עד לכל רב בכל שכונה". הרב וייס התעקש: "אז הייתה פאשלה במקום אחד. גורמים לאנשים להרגיש כאילו לא מתייחסים אליהם נכון. כל הזמן אומרים חילול השם ופשע". ח"כ פורר ענה לו: "פגיעה כזאת, אפילו במשפחה אחת, היא קשה. אני מבקש שזו תהייה הנחייה שתרד מהרב הראשי לכל רב ורב. תציפו סוגיות. ההלכה היהודית יודעת לפתור בעיות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
דיון בוועדת העלייה והקליטה על זירוז הליכי גיור. דני שם טוב, דוברות הכנסת
"מי שקידש את אדמת ארץ ישראל בדמו, עלה לכאן ועזב את מקומו בגולה - אני רוצה להיקבר לידו גם אם זה אומר להיקבר מחוץ לגדר". ח"כ פורר בדיון/דוברות הכנסת, דני שם טוב

"אם לא תשנו את הגבולות - העם יפוצץ לכם את הגבולות"

הרב עידו פכטר שליווה את משפחתה של אלינה אמר לרב וייס כי לדעתו הרבנות צריכה להתנצל בפני אולגה. "כשדיברתי איתה התנצלתי בשם החברה האזרחית. אני לא חושב שחברי כנסת יצליחו לשנות עמדות הלכתיות ואין לרבנות הראשית סמכות על רבני ערים". הרב חיים וייסברג, רמ"ח הרבנות בצה"ל, אמר כי תופעות כפי שעלו בדיון לא קיימות בצה"ל: "לוחמים ביחד ונקברים ביחד. אין קבורה מחוץ לגדר".

ח"כ מלינובסקי אמרה לנציגי צה"ל כי "יש כעת 7,000 מגויסים שאינם יהודים על פי ההלכה. עצם זה שאדם התגייס לצה"ל זאת בעייני יהדות והוא מוכן למות למען הארץ. אל תחכו שיבקשו מכם להתגייר. תציעו ותפנו לחיילים. כפי שאפשר לעשות חופות בשטחי כינוס אז הכל זאת שאלה של רצון. לגבי הרבנות הראשית, אם בנושא גיור וקבורה לא תשנו את הגבולות - העם יפוצץ לכם את הגבולות. אנחנו היום מבקשים זאת מכם ובהמשך נדרוש".

אלין קפשיטר בת ה-8 | בני משפחת קפשטייר. ללא, באדיבות המשפחה
משפחת קפשיטר נטבחה בדרכם הביתה לבאר שבע - האב נקבר מחוץ לגדר/באדיבות המשפחה, ללא

ח"כ פורר סיפר גם את סיפורה של משפחת קפשיטר זכרונם לברכה - האבא ג'ניה (יבגני), האמא דינה ושני ילדיהם אלין בת ה-8 ואיתן בן ה-5. "המשפחה יצאה לקמפינג באשקלון וכשהתחילו היריות, נטבחו בדרכם הביתה לבאר שבע על ידי המחבלים. את המשפחה איתרו לא בנפרד ובמקרה הזה האב נקבר מחוץ לגדר בית העלמין בדימונה. בני המשפחה הנותרים, הסבא והסבתא, החליטו ששאר בני המשפחה, יקברו גם ליד האב, למרות שהיו זכאים להקבר בתוך בית העלמין - הם נקברו לידו. במקרים של נפגעי פעולות איבה צריך להיות שינוי במדיניות והתאמת ההלכה של הקבורה הצבאית להלכה אזרחית".

ח"כ פורר הוסיף ואמר למשתתפי הדיון: "אנחנו עושים את הביזוי הכי גדול למי שנפל בהגנה על ישראל ולא עומד בתנאים כאלה ואחרים. מי שקידש את אדמת ארץ ישראל בדמו, עלה לכאן ועזב את מקומו בגולה - אני רוצה להיקבר לידו גם אם זה אומר להיקבר מחוץ לגדר. אין ביזוי גדול יותר של המת. חז"ל אמרו ששקולה ישיבת ארץ ישראל כנגד כל התורה כולה. הרבה חיילים שנמצאים בהליך הגיור שואלים את עצמם - מה אם יקרה לי משהו ו'האם' הזה קורה. יש גידול של 20% בבקשות לגיור ואנו רואים פער בין ההלכה הצבאית לאזרחית. ראיתי מקומות ורבנים שמבינים את הדבר הזה וידעו למצוא פתרונות למי שנרצח בפיגועי איבה"

ח"כ פורר סיכם את הדיון: "יש את לפני שמחת תורה ויש את אחריה מבחינת עם ישראל. שיהיה ברור שמי שבחר לקשור את גורלו עם העם היהודי, מי שנמצא פה בארץ להילחם על הזכות שלנו לחיות פה, דרישתי היא ללכת לקראתו, זה הזמן להאיר פנים ולחבק".

במהלך הדיון פנו בני משפחות החטופים שנכחו בדיון אל חברי הכנסת וביקשו מהם לתמוך בכל מתווה והסדר שיובא אל הכנסת בעניינם של החטופים. "אנחנו פה היום להילחם על החיים של אלו שנמצאים בעזה. לדון במתים ובכל נושא אחר - יהיה זמן אחרי שנחזיר את החטופים הביתה".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully