וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרת הפנים הבריטית פוטרה אחרי הביקורת על טיפול המשטרה בהפגנות הפרו-פלסטיניות

עודכן לאחרונה: 13.11.2023 / 15:54

סואלה ברוורמן פרסמה מאמר תקיף נגד היחס של המשטרה להפגנות נגד ישראל, כהתרסה נגד ראש הממשלה סונאק. היא הודחה בסבב שינויים בממשלה, לקראת הבחירות בשנה הבאה. דייוויד קמרון, ראש הממשלה לשעבר שהתפטר בעקבות הברקזיט ב-2016, עשה קאמבק פוליטי מפתיע ומונה לשר החוץ

הפגנה פרו-פלסטינית בלונדון, 11 בנובמבר 2023/טוויטר

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק פיטר היום (שני) את שרת הפנים סואלה ברוורמן, מהדמויות הבכירות ביותר בממשלתו, בעקבות הביקורת שלה על מדיניות המשטרה ביחס להפגנות הפרו-פלסטיניות. היא הוחלפה על ידי שר החוץ, ג'יימס קלברלי, כשבמקומו מונה במפתיע ראש הממשלה לשעבר דייוויד קמרון.

ברוורמןהואשמה על ידי האופוזיציה בכך שליבתה את המתיחות ועודדה אנשי ימין קיצוני לקיים הפגנות נגד בלונדון ביום שבת האחרון, שבמהלכן נרשמו עימותים בינם לבין השוטרים. מאות אלפי אנשים השתתפו בעצרת הפרו-פלסטינית בבירה ביום שבת, וכמה מהם חשודים שהשמיעו קריאות אנטישמיות ובעד חמאס, המוגדר ארגון טרור בממלכה. 150 איש נעצרו בהפגנות, רובם מקרב מפגיני הימין הקיצוני.

מקור בממשלה אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי סונאק ביקש מברוורמן "לעזוב את הממשלה", והיא נענתה לבקשתו. החלפתה של ברוורמן היא חלק משינויים נרחבים יותר שעורך סונאק בממשלתו, כשנה לפני הבחירות לפרלמנט שבהן מפלגתו השמרנית עשויה לנחול תבוסה, לפי הסקרים. קלברלי, מחליפה, מיהר לומר שתפקידו החדש הוא "לשמור על אנשים במדינה הזאת בטוחים".

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק חולפת על פני שרת הפנים סואלה ברוורמן בטקס זיכרון בלונדון, 11 בנובמבר 2023. רויטרס
סונאק חולף על פניה של ברוורמן בטקס זיכרון בלונדון, שבת/רויטרס

ברוורמן ככל הנראה פוטרה בעקבות המאמר שפרסמה בשבוע שעבר ב"טיימס", בניגוד לדעת לשכת ראש הממשלה. היא תקפה בו את "ההמון הפרו-פלסטיני" והשוותה את ההפגנות נגד ישראל והמלחמה בעזה לאלו שאירעו בעבר בצפון אירלנד. היא אף מתחה ביקורת על "המוסר הכפול" של משטרת לונדון ביחס להפגנות.

ברוורמן מונתה לתפקיד שרת הפנים על ידי ליז טראס, קודמתו של סונאק בתפקיד, בספטמבר בשנה שעברה. היא נאלצה להתפטר בעקבות שליחת מסמך רשמי מהמייל האישי שלה, בניגוד לתקנות, אך שישה ימים לאחר מכן היא הוחזרה לתפקיד על ידי סונאק, שהחליף את טראס ונזקק לתמיכה מול ניסיונו של בוריס ג'ונסון לחזור לתפקיד ראש הממשלה.

פיטוריה של שרת הפנים צפויים להכעיס חלקים באגף הימני של המפלגה השמרנית, המאמינים שהביקורת שלה כלפי משטרת לונדון הייתה מוצדקת. סונאק עשוי לנסות לפייס אותם בכך שהשפה שבה השתמשה כלפי המשטרה, ולא הטענות שלה, היו שגויים.

עוד בוואלה!

בזמן יום הזיכרון: מאות אלפים בעצרת פרו-פלסטינית בלונדון

לכתבה המלאה
הפגנה פרו-פלסטינית בלונדון, בריטניה, 11 בנובמבר 2023. רויטרס
ההפגנות מסעירות את הממלכה. העצרת הפרו-פלסטינית בלונדון, שבת/רויטרס

עם זאת, חזרתו של קמרון מרמזת שסונאק רצה להביא לממשלה דמות מתונה ומנוסה יותר, ולא לפייס את האגף הימני במפלגתו שתמך בברוורמן. קמרון התפטר שעות ספורות אחרי שתוצאות משאל העם ב-2016 הדהימה את בריטניה ואת אירופה כשהראו שרוב הבוחרים תומכים בברקזיט.

הקאמבק שלו אף צפוי לעורר מחדש את הוויכוח הבלתי-פוסק בממלכה סביב הברקזיט. הוא היה זה שהביא את שאלת חברותה של בריטניה באיחוד האירופי למשאל עם, בעודו עומד בראש הקמפיין שתמך בהישארות בגוש מה שהפך אותו למקור לזעם בקרב תומכי הפרישה. שובו לתפקיד בכיר בממשלה התקבל בברכה על ידי המחוקקים המתונים יותר במפלגה השמרנית, שמפגרת בפער עצום מהלייבור לפי הסקרים.

קמרון אמר כי הוא שמח על תפקידו החדש מכיוון שבתקופה של שינויים גלובליים כמו זו, "אין הרבה מקרים שבהם היה חשוב יותר למדינה הזו לעמוד לצד בעלות בריתנו, לחזק את השותפויות שלנו ולוודא שקולנו נשמע".

"למרות שאולי לא הסכמתי עם כמה החלטות אישיות, ברור לי שרישי סונאק הוא ראש ממשלה חזק ומוכשר, שמפגין מנהיגות למופת בתקופה קשה", כתב קמרון ב-X. בתור ראש ממשלה, קמרון נקט מדיניות פרו-ישראלית והיא צפויה להימשך גם תחת סונאק, שתומך במאבק בחמאס ואף הגיע לביקור הזדהות בארץ בחודש שעבר. הוא היה מחוץ לפוליטיקה מאז 2016 ויוכל לחזור לממשלה באמצעות מינויו לבית הלורדים של הפרלמנט.

דייוויד קמרון מחוץ ללשכת ראש הממשלה בלונדון, בריטניה, 13 בנובמבר 2023. רויטרס
חוזר לפוליטיקה. דייוויד קמרון בתום פגישתו עם סונק בלשכתו בלונדון, היום/רויטרס

מחוקקים באגף המרכזי של המפלגה אמרו כי מינויו של קמרון יביא ניסיון בינלאומי וישלח מסר רחב יותר למדינה. "זה סימן לחומה הכחולה השמרנית ולמצביעים המתונים, שאנחנו לא הולכים ימינה", אמר מחוקק שמרני, שהשתמש בביטוי המשמש לתיאור אזורים מסורתיים התומכים בשמרנים בדרום אנגליה.

כמה מחוקקים חששו שברוורמן נחושה להפוך את המפלגה השמרנית ל"מפלגה מגעילה" עם הקו הקשה שלה ביחס להגירה ובנושאים חברתיים, כינוי שבו השתמשה ראש הממשלה לשעבר תרזה מיי כדי לנסות לשכנע את המפלגה להתנער מהמוניטין של חוסר אכפתיות.

ואולם, שובו של מקרון רק החריף את הזעם בקרב האגף הימני במפלגה בעקבות פיטוריה של ברוורמן. חלק מתומכי הברקזיט אמרו גם כי חזרתו פירושה שאגף הפרו-אירופי של המפלגה השתלט עליה. ברוורמן עשויה לפזול לעבר הנהגת המפלגה בעתיד, אם אכן היא תובס בבחירות הבאות. הסקרים מעניקים ללייבור יתרון של כ-20% במשך תקופה ארוכה, וסונאק לא מצליח לצמצם את הפערים הללו.

הוא ניסה למתג את עצמו מחדש כנציג של "שינוי" בוועידת המפלגה בחודש שעבר, אך על המסר הזה העיבה ההחלטה לבטל חלק מפרויקט הרכבת הגדול במדינה. מפלגת הלייבור כינתה את סונאק ראש ממשלה חלש מאז פרסום המאמר של ברוורמן ביום רביעי. כעת, באופוזיציה אמרו כי החלטתו למנות את קמרון היא מעשה של ייאוש.

חבר הפרלמנט פט מקפאדן, מתאם הקמפיין הארצי של הלייבור, אמר כי "לפני כמה שבועות רישי סונאק אמר שדיוויד קמרון הוא חלק מסטטוס קוו כושל, עכשיו הוא מחזיר אותו לסירת ההצלה שלו. זה סותם את הגולל על טענתו הנלעגת של ראש הממשלה שהוא מציע שינוי אחרי 13 שנים של כישלון שמרני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully