וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמורת חנינה לבדלנים מקטלוניה: ראש ממשלת ספרד יכהן קדנציה נוספת

10.11.2023 / 18:20

מפלגת השלטון הסוציאליסטית, שסיימה במקום השני בבחירות, הגיעה להבנות שנויות במחלוקת עם המפלגות מהחבל האוטונומי, שבמסגרתן אמורים לקבל חנינה מובילי משאל העם ב-2017. הימין מאשים את רה"מ סנצ'ס בפגיעה בשלטון החוק, וקורא לעוד הפגנות: "מוכרים מאות שנות היסטוריה"

ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס לצד מנהיג המפלגה הבאסקית חותמים על הסכם קואליציוני, 10 בנובמבר 2023. רויטרס
יריביו מאשימים אותו בהיאחזות בשלטון. סנצ'ס אחרי חתימה על הסכם עם המפלגה הבאסקית, היום/רויטרס

ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ס, חתם על הסכם חנינה שנוי במחלוקת עם מפלגה בדלנית מקטלוניה, המקרב אותו לארבע שנים נוספות בתפקיד. יריביו השמרנים, שסיימו במקום הראשון בבחירות לפרלמנט ביולי אך לא הצליחו לגבש רוב להקמת קואליציה, האשימו אותו ב"השפלת" האומה.

ביממה החולפת קיבל סנצ'ס את תמיכתה של המפלגה הבדלנית "יחד למען קטלוניה" (JxCat), שבראשה עומד קרלס פוג'דמון, שהוביל את משאל העם הכושל ב-2017 ונמלט מספרד אחרי שהמהלך נבלם על ידי הממשל במדריד. בעוד שהוא יצא לגלות, תשעה מנהיגים קטלאנים אחרים נידונו למאסר באשמת מרד, אך זכו לחנינה מצד ראש הממשלה הסוציאליסטי ב-2021.

עבירת המרד הוצאה מאז מהחוק הפלילי, אך פוג'דמון עדיין מואשם באי-ציות ובמעילת כספי ציבור, ומאות אחרים עומדים בפני אישומים דומים. מפלגתו התנתה את תמיכתה מבחוץ בממשלה של סנצ'ס בתמורה לאותו הסכם חנינה שנוי במחלוקת, שאתמול סוכם בין הצדדים למורת רוחו של הימין בספרד, וכן של גורמים משפטיים שהזהירו מפגיעה בשלטון החוק והפרדת הרשויות.

לסוציאליסטים יש 122 מתוך 350 המושבים בבית התחתון של הפרלמנט, בנוסף ל-31 המושבים של מפלגת השמאל הקיצוני "סומאר". הם הזדקקו לתמיכתן של המפלגות האזוריות מקטלוניה וחבל הבאסקים, שלא יהיו חלק מהקואליציה אך יתמכו בה מבחוץ בעת שתובא להצבעה בפרלמנט בימים הקרובים.

הפגנה נגד הסכם חנינה לבדלנים מקטלוניה במדריד, ספרד, 8 בנובמבר 2023. רויטרס
בימין רואים בהסכם עם הקטלאנים כניעה. מפגינים במדריד, השבוע/רויטרס

השיחות בין הסוציאליסטים לבדלנים הקטלאנים גרמה למתיחות רבה בספרד, ובימים האחרונים יצאו מפגיני ימין לרחובות במדריד וערים אחרות, וזעמו על חוק החנינה. המשטרה ירתה כדורי גומי, 24 בני אדם נעצרו ושבעה שוטרים נפצעו קל ביום חמישי בערב, כך מסרו הרשויות, בעת שהשוטרים ניסו לפזר את ההפגנה.

בתקרית אחרת אתמול, נורה במדריד מנהיגה לשעבר של המפלגה השמרנית בקטלוניה. אלחו וידאל-קוואדרס, בן 78, היה גם ממייסדי מפלגת הימין הקיצוני ווקס, והוא נפצע בראשו על ידי אלמוני שנמלט מהמקום באופנוע.

הוא גינה קודם לכן את "ההסכם הידוע לשמצה" בין הסוציאליסטים לקטלאנים, והזהיר כי הוא יהפוך את ספרד ל"עריצות טוטליטרית". עם זאת, לפי דיווחים בספרד, ייתכן שהוא נורה בשל הגנתו על גולים איראנים ומצבו הוגדר יציב.

ראשי מפלגת העם השמרנית, הגדולה ביותר בפרלמנט, הגיבו בזעם להסכם. מנהיגה, אלברטו נונייז פייחו, אמר כי היום הזה ייזכר כחלק "מההיסטוריה האפלה של ארצנו". הוא קרא להמשך ההפגנות והאשים את ראש הממשלה ביצירת הסכם נוחות ובכניעה "לסחיטת תנועת העצמאות".

במקביל, מנהיגת מחוז מדריד, איזבל דיאז איוסו מהמפלגה השמרנית, אמרה כי הסוציאליסטים "מוכרים אומה עם מאות שנות היסטוריה". לדבריה, הסוציאליסטים בגדו בכל העקרונות שלהם. היא האשימה את ראש הממשלה בפועל בכך שהחליט להישאר בתפקידו למרות שהפסיד בבחירות, ואמרה כי מפלגתו אשמה בהגנבת "דיקטטורה מהדלת האחורית".

עוד בוואלה!

ספרד חננה את מנהיגי קטלוניה הכלואים: "עידן חדש של דיאלוג ופיוס"

לכתבה המלאה

"צעד לקראת פתרון הסכסוך ההיסטורי"

על פי ההסכם, שאורכו קצת יותר משלושה עמודים, טיוטת החנינה מכסה אישומים שעלו מתחילת המאבק הקטלאני לעצמאות ב-2012 עד 2023, אך היא אינה מתייחסת לאנשים ספציפיים. לפי ההסכם, מפלגת JxCat תציע לקיים "משאל עם להגדרה עצמית על עתידה הפוליטי של קטלוניה", על פי החוקה הספרדית. המפלגה הסוציאליסטית, בתורה, תגן על "ההתפתחות הרחבה" של מעמדה האוטונומי של קטלוניה באמצעים משפטיים.

הטקסט מתייחס גם ל"לוחמה משפטית", מילה שבה השתמשה JxCat כדי להתייחס לתיקים משפטיים שלטענתה שימשו לרדיפת מנהיגי הבדלנים. פוג'דמון אמר כי העסקה מסמנת צעד לקראת פתרון "הסכסוך ההיסטורי בין קטלוניה לספרד".

סנטוס סרדן, מנהל המשא ומתן מטעם המפלגה הסוציאליסטית, אמר כי מדובר בהזדמנות היסטורית להתמודד עם מה ש"אפשר וצריך לטפל בו רק בדרך פוליטית". לדבריו, "צריך להקים ממשלה פרוגרסיבית כמה שיותר מהר, ששתן יציבות לספרד ומממשת את המנדט של העם בבחירות האחרונות".

עם זאת, ארבעה ארגונים משפטיים חתמו על הצהרה משותפת המתנגדת לטענות העסקה על "לוחמה משפטית" נגד פעילים למען עצמאות קטלוניה. הם הזהירו מפני התערבות בעצמאות הרשות השופטת ואמרו כי ביטויים המשקפים "חוסר אמון" אינם מקובלים. לפי סקר שפורסם ביום ראשון, 51% מהנשאלים מתנגדים לחנינה, כולל 40% ממצביעי הסוציאליסטים.

חוק החנינה גרם לדאגה גם בבריסל, והנציבות האירופית הודיעה כי היא פנתה לממשלה הזמנית כדי לבקש מידע נוסף לגביו. דובר של הנציבות, הגוף הביצועי של האיחוד האירופי, אמר כי פנו אליה "מספר רב של אזרחים ושל בעלי עניינים המודאגים" מהחוק. ספרד הייתה תחת רודנות פשיסטית של פרנסיסקו פרנקו עד אמצע שנות ה-70.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully