וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספרד חננה את מנהיגי קטלוניה הכלואים: "עידן חדש של דיאלוג ופיוס"

עודכן לאחרונה: 22.6.2021 / 18:19

ראש הממשלה הסוציאליסטי הכריז על שחרורם של 9 פוליטיקאים בכירים שנכלאו בשל חלקם במשאל העם לעצמאות המחוז ב-2017: "לשים קץ אחת ולתמיד לפילוג ולעימות". רוב הציבור מתנגד למהלך, מפלגות הימין יערערו ואחד המנהיגים שקיבלו חנינה הבטיח: "נמשיך במאבק"

ממשלת ספרד העניקה היום (שלישי) חנינה לתשעה ממנהיגי תנועת העצמאות של קטלוניה, שנכלאו אחרי ניסיון העצמאות הכושל של המחוז ב-2017. הם נשלחו למאסר אחרי שהורשעו בהמרדה ב-2019, לצד שלושה מנהיגים נוספים שהורשעו באי-ציות אך לא נענשו במאסר.

ההחלטה של הממשלה הסוציאליסטית להעניק להם חנינה שנויה במחלוקת בספרד. הסקרים מראים כי רוב הציבור מתנגד למהלך, ועשרות אלפים הפגינו נגדו החודש. עם זאת, הממשלה טוענת כי החנינה תוביל להרגעת המתיחות בקטלוניה אחרי המשבר הפוליטי החמור ביותר זה עשרות שנים שאליו נקלעה ספרד ב-2017.

"באמצעות הצעד הזה, אנחנו רוצים לפתוח עידן חדש של דיאלוג ופיוס, ולשים קץ אחת ולתמיד לפילוג ולעימות", אמר ראש הממשלה פדרו סנצ'ס בנאום לאומה. שחרורם של המנהיגים הכלואים עשוי לקחת כמה ימים, מאחר שהמלך צריך לחתום על החנינות ועליהן להתפרסם ברישומי הממשל. החנינה לא מבטלת את האיסור שחל עליהם לכהן בתפקידים ציבוריים, והיא מותנת בכך שלא יעברו על החוק במשך פרק זמן מסוים.

סנצ'ס אמר כי הממשלה לא דורשת מהם לזנוח את הרעיונות הפוליטיים שלהם, כדי להדגיש שהם הורשעו בשל מעשיהם ולא על אמונתם. עם זאת, אחד מהאסירים, שר החוץ לשעבר של קטלוניה ראול רומה, נותר נחוש להמשיך במאבק למען עצמאות המחוז.

"חנינה של תשעה אנשים לא תסתיר את הדיכוי שהם ממשיכים להפעיל נגד מאות בדלנים", צייץ. "אנחנו לא נוותר על המאבק: חנינה והגדרה עצמית!".

ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס נושא נאום במדריד לרגל החנינה שהוענקה למנהיגי קטלוניה. 22 ביוני 2021. רויטרס
"רוצים לפתוח עידן חדש של דיאלוג ופיוס". ראש ממשלת ספרד סנצ'ס, היום/רויטרס

כמה ממפלגות הימין שבאופוזיציה אמרו כי הן מתכננות לערער על החנינות. מנהיגת השמרנים במחוז מדריד, איזבל דיאס איוסו, אמרה כי מדובר בהשפלה עבור ספרד. "לא רק שזה לא יוביל להרמוניה, זה יחזק את הבדלנות ואת הפילוג החברתי", הזהירה.

המשבר החל כשהממשל הבדלני של קטלוניה הכריז על עצמאות באוקטובר 2017, אחרי משאל עם שנערך חרף פסילתו בידי בית המשפט החוקתי של ספרד. הממשלה המרכזית במדריד טענה כי לקטלוניה אין זכות חוקתית להתפצל מהמדינה, וכפתה זמנית שלטון ישיר על החבל. כמה מראשי התנועה בדלנית, בראשם הנשיא קרלס פוג'דמון, ברחו מהמדינה, אך כמה מאלו שנותרו בספרד, כולל סגנו אוריול חונקארס, הועמדו לדין ונכלאו למשך תשע עד 13 שנות מאסר.

הפגנה במדריד נגד תכנית הממשלה להעניק חנינה למנהיגי קטלוניה הכלואים. 13 ביוני 2021. רויטרס
יותר מ-60% מהציבור הספרדי מתנגדים. הפגנה במדריד נגד החנינות, בשבוע שעבר/רויטרס
הפגנה במדריד נגד תכנית הממשלה להעניק חנינה למנהיגי קטלוניה הכלואים. 13 ביוני 2021. רויטרס
הפגנה במדריד נגד החנינות, בשבוע שעבר/רויטרס

התגובות למהלך בקרב הציבור הספרדי העידו על עומק השבר. לפי אחד הסקרים במדינה, יותר מ-60% מתנגדים לחנינות. "זאת דרך לערער על יציבות הדמוקרטיה ולפלג את ספרד", אמר חורחה בלנקו ממדריד ל-BBC. הוא הביע חשש כי זה תקדים מסוכן.

"אולי הוא (ראש הממשלה סנצ'ס) הרגיש שהוא חייב לעשות זאת, משום שראינו את זה מגיע הרבה זמן. אבל זה אומר שאנחנו עשויים לראות תנועות עצמאות נוספות באזורים אחרים בספרד", אמר.

אנחל סנטוס, מתדלק בתחנת דלק בבירה, אמר כי הוא סבור שעל תשעת המנהיגים הבדלנים להישאר בכלא. "אם הם עברו על החוק, הם צריכים לרצות את עונשם כמו כל אחד אחר".

בית המשפט העליון של ספרד הבהיר כי הוא מתנגד אף הוא להחלטה, אך שעמדתו בנושא אינה מחייבת.

מנהיגי חבל קטלוניה עומדים למשפט במדריד, ספרד, 12 פברואר 2019. רויטרס
מנהיגי חבל קטלוניה בעת שעמדו למשפט במדריד, ב-2019/רויטרס

למרות ההצהרות של סנצ'ס, הזעם הורגש גם בקטלוניה. אתמול הפגינו מאות אנשים בברצלונה, בירת המחוז, בדרישה לעצמאות מספרד ואמרו כי מנהיגיהם לא היו צריכים להישלח לכלא מלכתחילה.

"זה טוב כי זה צעד שממשלת ספרד עשתה, אבל זה לא מספיק כי בעיקרון היא רק מאפשרת להם לצאת מהכלא", אמר לרויטרס ג'וזפ סונייר, מורה מברצלונה. הוא ציין כי ההחלטה שלא לאפשר להם להתמודד מחדש על משרה ציבורית או להציע חנינה למאות נאשמים אחרים במעורבות במשאל העם של 2017.

הבדלנים בקטלוניה אומרים כי החנינה התקבלה רק בשל הערעורים של שלושה מהם לבית המשפט האירופי לזכויות אדם.

פוג'דמון, הנשיא לשעבר של החבל הגולה בבלגיה, אמר כי החנינות לא יפתרו את הבעיה הפוליטית בין ספרד למחוז העשיר שבצפון-מזרח המדינה. "המדינה הספרדית תשחרר כמה אסירים פוליטים - שלא היו צריכים לבלות יום אחד בכלא - לפני שבית המשפט האירופי יורה לה. אך היא עושה זאת באיחור של שלוש שנים וחצי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully