וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירי חמאס מסבירים את הטבח: "הכרחי לשינוי המשוואה"

עודכן לאחרונה: 8.11.2023 / 15:19

בסדרת ריאיונות לניו יורק טיימס, אמרו בכירים בארגון הטרור כי הם לא מצרים על ההרס האדיר שהביאה המתקפה נגד ישראל על עזה. "היינו חייבים להראות שהסוגייה הפלסטינית לא מתה", אמר סגנו של סינוואר, היושב בקטאר. בכיר אחר אמר: מבצע "שומר חומות" היה נקודת המפנה

בווידאו: מנהרות של חמאס ליד פארק שעשועים ואוניברסיטה בעזה/צילום: דוברות צה"ל

מנהיגי חמאס אינם מצטערים על מתקפת הפתע הרצחנית שביצעו נגד ישראל ב-7 באוקטובר, על אף שהיא הובילה למלחמה כוללת ברצועת עזה ולהרג של יותר מעשרת אלפים פלסטינים. בסדרת ריאינות עם ניו יורק טיימס, הסבירו בכירים בארגון הטרור כי הם חשו שהסוגייה הפלסטינית יורדת מעל סדר היום - ורק אלימות יכולה להחזיר אותה.

חליל אל-חיה, מחברי הלשכה הפוליטית של חמאס, אמר כי המתקפה הרצחנית הייתה הכרחית "כדי לשנות את כל המשוואה ולא רק להוביל לעימות". בריאיון לניו יורק טיימס מדוחא, בירת קטאר שבה מתגוררים חלק מראשי חמאס, הוסיף חיה: "הצלחנו לשים את הסוגייה הפלסטינית בחזרה על השולחן, וכעת אף אחד באזור לא חווה רגיעה".

לדבריו, "מה שיכול לשנות את המשוואה הוא פעולה גדולה, וללא ספק, היה ברור שהתגובה לכך תהיה גדולה". עם זאת, אל-חיה, ששימש סגנו של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, הוסיף: "היינו חייבים להראות לעם שהסוגייה הפלסטינית לא תמות".

ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמעיל הנייה ומנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר בעצרת לציון 30 שנה להקמת הארגון, 14 בדצמבר 2017. רויטרס, עיבוד תמונה
"המטרה של חמאס היא לא לנהל את עזה". סינוואר והנייה בעצרת ברצועה, 2017/עיבוד תמונה, רויטרס

בניו יורק טיימס, שקיימו סדרת ריאיונות עם בכירים בחמאס, וגורמים ערביים, ישראליים ומערביים, ציינו כפי שדווח מאז פרוץ המלחמה כי רק קבוצה קטנה של ראשי חמאס בעזה תכננה וידעה על התכנית המלאה. הם לא חלקו אותה עם נציגיהם הפוליטיים בחו"ל או עם בעלי בריתם באזור, כמו חיזבאללה, ואלו הופתעו מהעוצמה, ההיקף וההצלחה של המתקפה שבה נטבחו 1,400 ישראלים ונחטפו יותר מ-240 איש לעזה.

"המטרה של חמאס היא לא לנהל את עזה ולהביא לה מים וחשמל וכדומה", אמר אל-חיה. "חמאס, הקסאם (הזרוע הצבאית) וההתנגדות העירו את העולם משנתו העמוקה והראו שהנושא הזה חייב להישאר על השולחן". לדבריו, "הקרב הזה לא היה בגלל שרצינו דלק או פועלים. (חמאס) הוא לא ביקש לשפר את המצב בעזה. הקרב הזה הוא על שינוי מוחלט של המצב".

עוד בוואלה!

בית החולים שיפא בעזה הפך למחנה פליטים: "אין לנו לאן ללכת"

לכתבה המלאה
חיילים ברצועת עזה. רויטרס
בחמאס ידעו שהמתקפה תוביל לתגובה גדולה. כוחות צה"ל ברצועה/רויטרס

אוסמה חמדן, בכיר חמאס בלבנון, אמר לניו יורק טיימס כי נקודת המפנה מבחינת חמאס הייתה מבצע "שומר חומות" ב-2021, שפרץ סביב מתיחות בירושלים. לדבריו, חמאס נלחם אז על סוגיות החשובות לכל הפלסטינים, גם עבור אלו החיים מחוץ לרצועה. האירועים גם שכנעו רבים בחמאס שישראל רצתה להגיע לנקודת האל-חזור בסכסוך כך שהיא תבטיח שלא ניתן להקים מדינה פלסטינית.

"הישראלים היו מודאגים מדבר אחד: איך אנחנו נפטרים מהסוגייה הפלסטינית?", אמר חמאדן. "הם הלכו בכיוון הזה ואפילו לא חשבו על הפלסטינים. ואילו הפלסטינים לא היו מתנגדים, כל זה לא היה קורה".

חודשים לפני מתקפת הפתע, הייתה תחושה של שקט בגזרת עזה כשחמאס נמנע מלהצטרף לסבבים בין ישראל לג'יהאד האסלאמי ומנהיגיו בקטאר ניסו להבטיח עוד סיוע ומשרות עבור תושבי הרצועה. ואולם, בשטח, התסכול בקרב ההנהגה בעזה בראשות יחיא סינוואר גבר. בעיניהם, הם ראו בישראל כמי שפגעה במסגד אל-אקצא ואפשרה עלייה משמעותית של יהודים להר הבית, בעוד שהנורמליזציה עם ערב הסעודית הלכה והתקרבה.

הגורמים השונים ששוחחו עם ניו יורק טיימס אמרו כי המתקפה של 7 באוקטובר הייתה נרחבת וקטלנית יותר ממה שציפו ותכננו בכירי חמאס בעזה, במיוחד לאור הצלחתם לחדור בקלות את מערכי ההגנה של ישראל ולכבוש בסיסים ויישובים עם מעט מאוד התנגדות.

מספר ההרוגים והחטופים היה גבוה ממה שציפו בחמאס, אך העוצמה של המתקפה שירתה את המטרות העיקריות של סינוואר ושל מפקד הזרוע הצבאית, מוחמד דף - הכרעה לגבי זהותו של חמאס, שלא הצליח להחליט אם הוא בוחר בשלטון פוליטי או בהתנגדות מזוינת שמטרתה חיסול מדינת ישראל.

"אני מקווה שמצב המלחמה עם ישראל יהפוך לקבוע בכל הגבולות, ושהעולם הערבי יעמוד לצדנו", אמר טאהר אל-נונו, יועץ התקשורת של חמאס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully