וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר הרווחה בקריאה לתיקון חוק הלאום: "למצוא נוסח שייתן ביטוי לעדה הדרוזית"

עודכן לאחרונה: 7.11.2023 / 20:41

בצל נפילתם של בני העדה הדרוזית במלחמה, אמר "בברית החיים יש צד אחד שממלא את חלקו פעם אחר פעם בדם ויזע. תמיד הרגשתי אי-נוחות וחוסר הוגנות". את הדברים אמר השר במהלך טקס לזכרם של סא"ל סלמאן חבקה וסא"ל סלים עבדאללה שנהרגו בגבול הצפון וברצועה

השיחה האחרונה: מפקד גדוד 53, סגן-אלוף סלמאן חבקה ז"ל, נהרג בקרב לחילוץ מפקד גדוד 13 של חטיבת גולני/דובר צה"ל

שר הרווחה יעקב מרגי אמר היום (שלישי) כי ניתן יהיה לתקן את הנוסח לחוק הלאום, שיאפשר ביטוי עמוק לעדה הדרוזית. "לא כרתנו ברית דמים, כרתנו ברית חיים. ובברית הזאת יש צד אחד שממלא את חלקו פעם אחר פעם בדם ויזע", אמר השר במהלך טקס הנצחת שמם של סא"ל סלמאן חבקה וסא"ל עלים סעד ז"ל, במתפרת 'המשקם' ביאנוח-ג'ת, בהשתתפות מנהיג העדה הדרוזית השייח מואפק טריף.

מרגי הוסיף: "לצערי הרב אני אומר זאת כחבר הממשלה ומעל שני עשורים כחבר כנסת, תמיד הרגשתי תחושת אי נוחות וחוסר הוגנות. הצד השני שזה הריבון, לא ידע לתרגם את ברית החיים הזאת באותה מידה. אם זה בדיור, בקרקעות ובתעסוקה. ומעל הכל צריך לומר באומץ - גם בחוק הלאום.

ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) בכנסת, 5 באוגוסט 2019. יונתן זינדל, פלאש 90
"לא כרתנו ברית דמים, כרתנו ברית חיים". השר מרגי/פלאש 90, יונתן זינדל

"עם קצת רצון ומאמץ, אפשר למצוא את הנוסח המאוזן שיתן ביטוי עמוק לעדה הדרוזית בחוק הלאום, זה מתבקש. זאת תהיה אות הברית - תיקון חוק הלאום. סא"ל סלמאן חבקה וסא"ל עלים סעד ז"ל הקריבו את חייהם ללא תנאי, לא שאלו שאלות. ועל המדינה חובה להשיב ללא תנאי לא רק במילים, אלא במעשים.

"מאז קום המדינה ועד היום, סיפורי הגבורה והשכול של העדה הדרוזית שזורים במורשת חייה של האומה הזו. ואני אומר האומה בדגש על האומה. אני לא רוצה לומר ברית דמים, אני לא אוהב לשמוע ברית דמים. לא כרתנו ברית דמים, כרתנו ברית חיים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
סא"ל סלמאן חבקה ז"ל - מפקד גדוד 53 בחטיבה 188 נהרג בקרב בעזה. דובר צה"ל
סא"ל סלמאן חבקה/דובר צה"ל

מה הרקע לדברים?

שמו המלא של החוק הוא "חוק יסוד: ישראל- מדינת הלאום של העם היהודי", והוא עבר בכנסת ביולי 2018. הוא קובע בין היתר כי "ארץ ישראל היא מולדתו ההיסטורית של העם היהודי, שבה קמה מדינת ישראל", וכן כי "מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, שבה הוא מממש את זכותו הטבעית, התרבותית, הדתית וההיסטורית להגדרה עצמית. מימוש הזכות להגדרה עצמית לאומית במדינת ישראל ייחודי לעם היהודי".

מיד עם חקיקת החוק הוא עורר ביקורת רבה בטענה שהוא מכשיר ואף מקבע בחוק יסוד אפליה לרעה של אזרחי ישראל שאינם יהודים. שני סעיפים שגררו את מירב הביקורת הם סעיף 4 שעוסק בשפת המדינה, וסעיף 7 שכותרתו "התיישבות יהודית".

סעיף השפה קובע כי עברית היא שפת המדינה, בעוד לשפה הערבית יש "מעמד מיוחד". הטענה נגד הסעיף היא כי הוא פוגע במעמדה של השפה הערבית כשפה רשמית. לצדו, סעיף 7 שנחשב בעייתי במיוחד קובע כי "המדינה רואה בפיתוח התיישבות יהודית ערך לאומי, ותפעל על מנת לעודד ולקדם הקמה וביסוס שלה".

המפגינים הדרוזים נגד חוק הלאום לקראת פגישה עם השרה איילת שקד. אבי כהן
מפגינים דרוזים נגד חוק הלאום (ארכיון)/אבי כהן

עיקרי סעיפי חוק הלאום השנויים במחלוקת

  • ארץ ישראל היא מולדתו ההיסטורית של העם היהודי, שבה קמה מדינת ישראל
  • מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, שבה הוא מממש את זכותו הטבעית, התרבותית, הדתית וההיסטורית להגדרה עצמית. מימוש הזכות להגדרה עצמית לאומית במדינת ישראל ייחודי לעם היהודי
  • עברית היא שפת המדינה, לשפה הערבית יש "מעמד מיוחד"
  • המדינה רואה בפיתוח התיישבות יהודית ערך לאומי, ותפעל על מנת לעודד ולקדם הקמה וביסוס שלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully