וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה לבחירות בארה"ב, והתמיכה בטראמפ במדינות המפתח מבשרת רעות לביידן

עודכן לאחרונה: 6.11.2023 / 9:50

בסקר מקיף שפורסם בניו יורק טיימס, הנשיא המכהן מפגר את קודמו בתפקיד בחמש משש המדינות שיכריעו את המרוץ. רוב הבוחרים חשים שהמדינה לא נעה בכיוון הנכון, וסומכים יותר על טראמפ בניהול הכלכלה והביטחון ונרתעים מגילו של ביידן. "העולם מתמוטט תחת ביידן"

בווידאו: טראמפ במתקפה על ביידן: "תחתיי אף אחד לא היה חושב לפלוש לישראל"/רויטרס

הבחירות לנשיאות ארצות הברית ייערכו בעוד שנה בדיוק, והסקרים האחרונים אינם מבשרים טובות לנשיא ג'ו ביידן, שצפוי לפגוש בקודמו בתפקיד דונלד טראמפ בשידור חוזר של בחירות 2020.

לפי סקר שפורסם בניו יורק טיימס, הנשיא הדמוקרטי מפגר אחר המועמד המוביל בקרב הרפובליקנים בחמש מתוך שש המדינות החשובות ביותר במרוץ לנשיאות. רוב הבוחרים אינם מרוצים מהמצב הכלכלי ומשורת סוגיות אחרות, תוך שגם גילו של ביידן בן ה-81 משחק תפקיד מרכזי בירידתו בסקרים.

לפי הסקר, שנערך על ידי סיינה קולג', ביידן מפגר אחר טראמפ בפער של 4% עד 10% בקרב המצביעים הרשומים באריזונה, ג'ורג'יה, מישיגן, נבאדה ופנסילבניה. ביידן מוביל רק בוויסקונסין, ב-2% בלבד. ביידן ניצח בכל שש המדינות הללו ב-2020, ובלעדיהן הסיכוי שלו לזכות בכהונה שנייה הוא קלוש.

רוב הנשאלים בסקר אמרו שהם חשים שהמדיניות של ביידן פגעה בהם באופן אישי, כשבמקביל חלה ירידה חדה בתמיכה בו בקרב הקואליציה הרב-גזעית והרב-דורית שבחרה בו לפני שלוש שנים. שני שלישים מהבוחרים, לפי הסקר, חשים שהמדינה נעה בכיוון הלא נכון.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בדלוואר, 4 בנובמבר 2023. רויטרס
רוב הנשאלים בסקר סבורים שהוא מבוגר מדי לתפקיד. ביידן/רויטרס

התמיכה בביידן בקרב מצביעים בני פחות מ-30 היא 1% בלבד, כשההובלה שלו בקרב המצביעים ההיספנים יורדת לאחוז חד-ספרתי והיתרון שלו באזורים עירוניים הוא חצי מהיתרון של טראמפ באזורים כפריים. ובעוד שנשים עדיין מעדיפות את ביידן על פניו של טראמפ, גברים העדיפו את טראמפ בפער גדול פי שניים, ובכך הפכו את היתרון המגדרי שהוביל להישגים דמוקרטיים רבים בשנים האחרונות.

בקרב מצביעים שחורים - שבמשך זמן רב היו בסיס התמיכה של הדמוקרטים ושל ביידן - נרשמו 22% תמיכה בטראמפ בשש מדינות המפתח הללו, נתון חסר תקדים עבור מועמד רפובליקני לנשיאות בעידן המודרני.

בסימן נוסף לכך שפוליטיקת הזהויות המסורתית עוברת שינוי, הסקר הראה שככל שהמדינה מגוונת יותר מבחינה אתנית, כך ביידן זוכה לפחות תמיכה. המדינה היחידה בין שש מדינות המפתח שבה ביידן זכה ליתרון - בוויסקונסין - היא בעלת האוכלוסייה הלבנה הגדולה ביותר מביניהן.

ביידן וטראמפ נותרו שני מועמדים לא פופולריים, אך רוב גדול בקרב המצביעים חש שהמדינה נמצאת בכיוון הלא נכון - והם מפנים אצבע מאשימה אל ביידן.

"העולם מתמוטט תחת ביידן", אמר ספנסר וייס, עובד בן 53 בתחנת כוח בבלומסבורג, פנסילבניה, שתמך בביידן ב-2020 אך כעת תומך בטראמפ, אם כי עם הסתייגויות מסוימות. "הייתי מעדיף לראות מישהו שאני מרגיש שיכול להיות מודל חיובי לחיקוי עבור המדינה. אבל לפחות אני חושב שטראמפ עוד נותר חד".

עוד בוואלה!

בשל התמיכה בישראל, ביידן עלול לאבד את הבוחרים המוסלמים: "אל תסמוך על קולנו"

לכתבה המלאה
דונלד טראמפ באירוע עם תומכיו בפלורידה, ארה"ב, 4 בנובמבר 2023. רויטרס
בדרך לקאמבק לבית הלבן? טראמפ/רויטרס

לביידן יש עוד שנה לסגור את הפער מטראמפ. המדדים הכלכליים נמצאים בעלייה, אפילו אם הבוחרים לא חשים זאת, וטראמפ ממשיך להיות דמות מפלגת ומקטבת. הקמפיין של הנשיא מזכיר כי הדמוקרטים הצליחו לקזז את ההצלחות של הרפובליקנים בבחירות האמצע לקונגרס בשנה שעברה למרות אחוזי התמיכה הנמוכים בביידן באותה עת.

עם זאת, העובדה שטראמפ מוביל במדינות המפתח הללו על אף שהוא עומד לדין על ארבעה אישומים פליליים חמורים, היא מקור לדאגה רבה עבור ביידן. אם תוצאות הבחירות בנובמבר הבא יהיו זהות לאלו בסקר, טראמפ יקבל ביותר מ-300 אלקטורים - הרבה מעבר ל-270 האלקטורים הדרושים כדי לזכות בבחירות.
בעיה שעמה ביידן לא יכול להתמודד היא גילו. בחודש הבא יחגוג הנשיא המבוגר ביותר בהיסטוריה האמריקנית 81, ורוב מוחץ של 71% מנשאלי הסקר סבורים כי הוא "זקן מדי" לתפקיד - כולל 54% בקרב תומכיו של ביידן. מהצד השני, רק 19% מתומכיו של טראמפ בן ה-77 סבורים שהוא מבוגר מדי לתפקיד, ו-39% בקרב כלל הנשאלים. בנוסף לכך, 62% מהנשאלים מאמינים כי לביידן אין את "החדות המנטלית" הדרושה כדי להיות נשיא יעיל.

59% ממשתתפי הסקר אמרו כי הם סומכים יותר על טראמפ על פני ביידן בנושא הכלכלי, לעומת 37% שמאמינים יותר בנשיא המכהן. זהו הפער הגדול ביותר בין שני המועמדים בכל נושא שהוא. בקרב אלו שרואים בנושא הכלכלי כזה שישפיע יותר מכול על בחירתם ב-2024, שהם כמחצית מכלל הבוחרים, טראמפ זוכה ליתרון אדיר של 60% מול 32%. רק 2% סבורים שהכלכלה במצב מצוין, למרות המאמצים הגדולים שמשקיע ביידן כדי לשווק לציבור את המדיניות הכלכלית שלו.

ביידן מאבד את הצעירים

בקרב מצביעים בני פחות מ-30 - קבוצה שהצביעה באופן מובהק בעד ביידן ב-2020 - התמיכה במדיניות הכלכלית של טראמפ הייתה גדולה בפער של 28% על פני זו של הנשיא המכהן. זאת על רקע שנים של אינפלציה גבוהה וכעת שיעורי ריבית גבוהים, המקשים על רכישות בתים.

"היו לי ציפיות גבוהות לביידן", אמר ג'המרי הנרי, אורז משקאות אלכוהוליים באלבני, ג'ורג'יה. "אתה לא יכול להיות גרוע יותר מטראמפ. אבל ככל שהשנים עוברות, דברים קורים עם האינפלציה, המלחמה באוקראינה, לאחרונה ישראל ואני מניח שהגבולות שלנו לא בטוחים בכלל". כעת הנרי מתכוון לתמוך בטראמפ.

"אני לא רואה שום דבר שהוא עשה כדי להועיל לנו", אמרה פטרישיה פלורס, בת 39 מרינו, נבאדה, שהצביעה לביידן ב-2020 אך לא תתמוך בו שוב בשנה הבאה.

בסוגיית ההגירה והביטחון הלאומי, טראמפ נהנה מיתרון של 12% על פניו של ביידן, בעוד שבנושא המלחמה בין ישראל לחמאס, הפער הוא 11% לטובת הנשיא לשעבר. ואף ש-58% ממשיכים לתמוך בסיוע כלכלי וצבאי לאוקראינה - בהתאם למדיניות של ביידן - רוב הנשאלים עדיין לא סומכים עליו בנוגע ליכולתו להתמודד עם הצרות הרבות בעולם.

"אני לא חושב שהוא האיש הנכון לעמוד ראש בראש מול מנהיגי העולם האחרים שלא מכבדים אותו או מפחדים ממנו", אמר טראוויס ווטרמן, בן 33, שעובד בשיפוץ בתים בפיניקס. הוא הצביע לביידן ב-2020, אבל רואה בו כעת "חלש" ומעדיף את טראמפ.

הנושא החזק ביותר של ביידן היה ההפלות, שבו הבוחרים והבוחרות העדיפו אותו ב-9% על פניו של טראמפ, שמינה שלושה שופטים שמרנים לבית המשפט העליון במהלך כהונתו שהיו מכריעים בהחלטה לבטל את הזכות החוקתית להפלות בשנה שעברה.

אך בסוגייה האמורפית יותר של "דמוקרטיה", הפער בין טראמפ לביידן היה קטן יותר והיה 3% בלבד. זאת על אף סירובו של טראמפ להכיר בתוצאות הבחירות ב-2020, הסתערות תומכיו על הקפיטול כדי למנוע את העברת השלטון לביידן והתקפותיו הבלתי-פוסקות על מערכת המשפט ואכיפת החוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully