וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרב האחריות למלחמה: נתניהו סבור שיש לבחון את הקשר בין האיומים בסרבנות למוטיבציה של סינוואר

עודכן לאחרונה: 5.11.2023 / 22:59

ברקע קרב הנרטיב סביב האחריות למלחמה, ראש הממשלה חושב שייתכן שגם משבר המילואים שפרץ סביב המחאה נגד המהפכה המשפטית, השפיע על שיקולי חמאס לצאת למתקפה. לשכת ראש הממשלה הכחישה, גנץ קרא לנתניהו לחזור בו: "התחמקות מאחריות והטלת רפש בעת מלחמה - פגיעה במדינה"

בווידאו: בנימין נתניהו בראיון בערוץ 14/צילום: ערוץ 14

ברקע קרבות הנרטיב על האחריות למלחמה, ראש הממשלה בנימין נתניהו סבור שאחרי המלחמה יש לבחון את הקשר בין האיומים בסרבנות סביב המהפכה המשפטית והמוטיבציה של מנהיג חמאס, יחיא סינוואר, לפתוח במתקפת הפתע על ישראל ב7 באוקטובר.

נתניהו סירב עד כה לקחת אחריות אישית פומבית על המחדלים שקדמו לטבח, ומקורביו מאשימים את הדרג הצבאי והביטחוני בכשלים המודיעיניים והמבצעיים שהובילו למתקפה וטוענים כי לא קיבל אף התרעה. נתניהו חושב שייתכן שגם משבר המילואים בצה"ל, שפרץ בעקבות המחאה נגד המהפכה המשפטית, השפיע על השיקולים של החמאס לצאת למתקפה.

לשכת ראש הממשלה הכחישה את הדברים: "בניגוד לפרסומים, ראש הממשלה לא אמר בשום אופן שהסרבנות היא זו שהובילה את החמאס לתקוף את ישראל. ראש הממשלה אמר לפני המלחמה שאל לאויבנו לטעות בנו - וכי בזמן אמת כולם התייצבו, כפי שאכן קרה". בניגוד להודעת לשכת ראש הממשלה, בשום פרסום לא נאמר שראש הממשלה אמר שהסרבנות הובילה את החמאס לתקוף את ישראל, אלא שהוא סבור שאחרי המלחמה יש לבדוק את הקשר בין איומי הסרבנות לשיקולי החמאס לתקוף את ישראל.

"הטלת רפש"

השר בני גנץ, החבר בקבינט המלחמה המצומצם, מתח ביקורת חריפה על הדברים וקרא לראש הממשלה לחזור בו. "מעל 100% התייצבות למילואים והתגייסות יוצאת דופן של כל החברה הישראלית - הם התשובה המוחצת לכל אויבינו. התחמקות מאחריות והטלת רפש בעת מלחמה הם פגיעה במדינה. ראש הממשלה חייב לחזור בו מדבריו באופן חד וברור".

גם השר חילי טרופר הגיב לסערה: "הקשר היחיד בין סינוואר האכזרי לבין הלוחמים והטייסים המעולים שלנו הוא, שהם כבר חודש מפציצים ולוחמים נגד סינאוור ומחבלי החמאס. לטייסים וללוחמים שלנו אין יום ואין לילה כבר שבועות ארוכים. יש בהם רק אהבה גדולה לארץ הזו. הם, כמו כל בניה ובנותיה של הארץ התייצבו למלחמה על הבית בלי קשר לעמדות פוליטיות, וכל ניסיון להטיל בהם רפש, בייחוד בעת מלחמה, הוא מכוער ופוגע בשותפות הישראלית. תודה לכם טייסים ולוחמים שלנו".

נתניהו עצמו פרסם בהמשך הודעת הבהרה נוספת בטוויטר: "חמאס פתח במלחמה נגדנו כי הוא רוצה להרוג את כולנו ולא בגלל שום ויכוח בתוכנו. חמאס טעה - ולכן יחוסל. רק יחד ננצח". גנץ צייץ מחדש את ההודעה של נתניהו: "יחד, כל החברה הישראלית, ננצח".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, בלשכת רה"מ בירושלים.
24 באוקטובר 2023. רויטרס
עסוק בקרבות הנרטיב. נתניהו/רויטרס

כל ראשי מערכת הביטחון - שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש השב"כ רונן בר ראש אמ"ן אהרון חליווה, ומפקד חיל האויר תומר בר - לקחו בשבועות האחרונים אחריות אישית ופומבית ישירה על מחדל ה-7 באוקטובר. נתניהו, לעומת זאת, במופגן נמנע מכך, והשתמש רק בניסוחים עקיפים בכל הנוגע לאחריותו למה שקרה בעבר. "המחדל ייבדק עד תום; כולם יצטרכו לתת תשובות, גם אני"; אמר בשבוע שעבר.

בשבוע שעבר, נתניהו העלה בחשבון ה-× שלו ציוץ שהתנער מפורשות והאשים ישירות את ראש השב"כ וראש אמן בהערכה המודיעינית שכשלה. "בניגוד לטענות השקריות, בשום מצב ובשום שלב לא ניתנה התרעה לראש הממשלה נתניהו על כוונות מלחמה מצד החמאס. להיפך, כל גורמי הביטחון, כולל ראש אמ"ן וראש שב"כ, העריכו שחמאס מורתע ופניו להסדרה. זאת ההערכה שהוגשה פעם אחר פעם לראש הממשלה ולקבינט על ידי כל גורמי הביטחון וקהילת המודיעין, כולל עד פרוץ המלחמה". הציוץ חולל סערה גדולה, שבעקבותיו נתניהו מחק את הציוץ ואף העלה ציוץ נוסף בו התנצל ובאופן חריג הודה שטעה.

ואולם, הציוץ חשף שסביבת ראש הממשלה עסוקה מתחילת המלחמה בבניית כתב ההגנה לוועדת חקירה. כפי שנחשף בוואלה!, רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו הנחתה את מקורביו לאסוף את כל הציטוטים של בכירי צה"ל ומערכת הביטחון, ממקורות גלויים ודיונים סגורים, בהם הפחיתו מחומרת האיום והיכולות והכוונות של החמאס. חלק מהציטוטים הללו כבר פורסמו בכלי התקשורת בשבועות האחרונים.

חמ"ל אחים לנשק. צילום: רובי קסטרו, אתר רשמי
בשעת מבחן נרשמה התייצבות מלאה למילואים. חמ"ל המלחמה של "אחים לנשק"/אתר רשמי, צילום: רובי קסטרו

ואולם, לצד ההערכה המודיעינית על החמאס, על שולחנו של ראש הממשלה הונחו בשנה האחרונה גם התרעות כתובות של אמ"ן והשב"כ מהשנה האחרונה על השלכות הקרע הפנימי בעקבות המהפכה המשפטית, כמו גם נאומו של שר הביטחון יואב גלנט מסוף מרץ, בו הזהיר מסכנה ברורה ומיידית לביטחון המדינה, שגרם לפיטוריו. שבועיים אחר כך, באמצע אפריל, אחרי שראש הממשלה חזר בו, הוא הגיע לאולפן הבית של הפטריוטים בערוץ 14.

בפתח הראיון ינון מגל שאל עד כמה רצינית הערכת אמ"ן שהוגשה לדרג המדיני לפיה הסכנה למלחמה גוברת. "אני חושב שיש הפרזה בזה". בחודש יולי האחרון, כשהקואליציה קידמה את המהפכה המשפטית, נתניהו סירב לפגוש את הרמטכ"ל לפני ההצבעה על החוק לביטול עילת הסבירות. גם אחרי אישור החוק, על אף החשש הכבד בצהל ממשבר המילואים והכשירות, נתניהו סירב להודיע על הקפאת המהפכה המשפטית, למרות בקשת שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי. בסופו של דבר, בשעת מבחן, נרשמה התייצבות של יותר מ-100 אחוז לשירות מילואים בצה"ל מאז תחילת המלחמה.

מתנועת אחים לנשק נמסר: "נתניהו תוקע סכין בגב הלוחמים בזמן מלחמה. כל העם צבא (למעט הבנים שלך) ורק אתה ממשיך בלקרוע את העם. לא תצליח".

גורם מדיני התייחס היום ללקיחת האחריות של נתניהו ודחה את הקריאות להתפטרותו בעקבות מחדלי המלחמה ואמר: "ראש הממשלה מסתובב ועוסק רק בדבר אחד, בניהול המלחמה. שהציבור יתעסק בזה, רה"מ לא מתכוון להתעסק בזה עכשיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully