וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערבייה-הישראלית שנלחמת נגד האנטישמיות בסטנפורד: "חוששת לחיי הסטודנטים היהודים"

עודכן לאחרונה: 5.11.2023 / 18:41

סופיה שרמקו היא לא אדם פוליטי. אבל כשנתקלה בהסתה, שנאה ליהודים ובהצדקות לטבח ב-7 באוקטובר הבינה שהיא לא יכולה לשתוק יותר, גם אם תשלם על כך מחיר: "אנחנו הישראלים שפה, יהודים וערבים, הסתכלנו ימין ושמאל ושאלנו מה יש לנו לטובת מדינת ישראל. הבנו שאין שום דבר"

בווידאו: הפגנות פרו-פלסטיניות בקמפוס אוניברסיטת סטנפורד/מערכת וואלה

סופיה שרמקו, ערבייה ישראלית שהחליטה לצאת נגד גל האנטישמיות וההסתה כנגד ישראל באוניברסיטת סטנפורד היוקרתית בקליפורניה, סופגת נאצות ואיומים מפורשים מתומכי חמאס בקמפוס. בין הסטודנטים אף הופצה שמועה שקרית שהיא עובדת עבור ממשלת ישראל, עניין שהיא מכחישה מכל וכל. "זה לא רק ערבים", היא אומרת, "באוהל מחאה של 'שחרור פלסטין' שהקימו בקמפוס זיהיתי תופעה נוראית שכשליש מהיושבים שם הם יהודים שעוברים שטיפת מוח של ה-BDS. הם יודעים להסוות את זה בטענה המופרכת של 'אנחנו לא אנטישמים, רק אנטי-ציוניים'. הם מאוד מתוחכמים, יודעים לתרץ, להסוות הכול, וכך בפגישה עם רקטור האוניברסיטה היא אמרה לנו שהתקבלו רק שתי תלונות מיהודים ודווקא המון תגובות על איסלמופוביה. אז עכשיו אנחנו אחראים לזה? הלכתי לבדוק בשטח, הסתובבתי הרבה. שלט אחד נגד מוסלמים לא מצאתי".

היום ה-30 למלחמה - כל העדכונים

קודם לכן היא מעולם לא פרסמה שום דבר שקשור לסכסוך הערבי-ישראלי. "כערבייה מוסלמית שגדלה ביישוב יהודי בישראל, אני מרגישה שייכת לשני הצדדים ומאמינה שיש לכבד את כל הדעות", אמרה בראיון לוואלה, "אבל, האירועים האחרונים בישראל הם זמן שבו עלינו לחלוק קול קולקטיבי. מדובר במתקפת טרור חסרת תקדים נגד אזרחים חפים מפשע בישראל, במלוא מובן המילה". בריאיון לרשת FOX היא יצאה כנגד סטנפורד בדרישה מפורשת כי האוניברסיטה תגנה את האירוע הרצחני ואת האנטישמיות הגואה בקמפוס. "זו אוניברסיטה מובילה ויש לה חובה להראות דוגמה", אמרה בשידור.

סופיה שרמקו, עושה הסברה לישראל באוניברסיטת סטנפורד. Kiefer Hickman, באדיבות המצולמים
"אנשי כוחות מיוחדים התנדבו כבר לשמור עלי, כדי לאבטח אותי ואת המסר שלי". שרמקו/באדיבות המצולמים, Kiefer Hickman

זה התחיל במכתב גלוי שפרסמה לחבריה ללימודים, בו תיארה את היקף הזוועות של הטבח שאירע ב-7 באוקטובר, והסבירה לעמיתיה כי "חמאס אינו תנועת התנגדות של לוחמי חופש למען העם המדוכא בעזה. חמאס הוא גם לא הרשות הפלסטינית. חמאס הוא ארגון טרור קיצוני, מיזוגיני, ששם לו למטרה להשמיד את ישראל ואת העם היהודי". לפרו-פלסטינים ביניהם, וכאלה יש רבים באוניברסיטה, גם יהודים, היא הבהירה כי "גינוי חמאס אין פירושו שאתה נגד הרעיון של פלסטין. גינוי חמאס אין פירושו שלא אכפת לכם מחיי אזרחים פלסטינים. גינוי חמאס אומר שאתה נגד שימוש במאות בליינים כמטרה קצרת טווח".

עוד בוואלה!

אבן שטיפש אחד זורק לבאר, אלף חכמים לא יוציאו. ומה עם שר שזורק פצצת אטום?

לכתבה המלאה

"חמאס פגע באזרחים ללא רחמים ובמכוון. הם גם הרגו וחטפו אמריקנים, תאילנדים, איטלקים, צרפתים, גרמנים ואחרים", הוסיפה, "הם הרגו פרמדיקים באמבולנסים וירו ברופאים בדרכם לבתי החולים. חלקכם ראיתם את התמונות והסרטונים. חמאס פרסם אותם, לעתים בשידור חי, בדפי הפייסבוק של קורבנותיהם. הם רוצים שתראו אותם. הם רוצים שתדעו מי הם".

למי שאחרי כל זה נותר מודאג מהמחיר שישלמו אזרחי עזה בלתי מעורבים, היא הוסיפה עוד: "ישראל מחויבת להגן על עמה ולהחזיר את כל האזרחים החטופים הביתה, תוך מזעור האבדות של אזרחים פלסטינים, בדיוק כפי שהייתם מצפים מכל מדינה דמוקרטית לעשות".

"האנטישמיות הייתה פה עוד לפני שישראל ירתה טיל אחד"

אחרי שפרסמה את הדברים, ההזמנות להגיע ולנאום על הנושא לא איחרו לבוא, וכך גם האיומים. "תקפו אותי שבעה תומכי חמאס מחוץ לאחד האירועים שדיברתי בהם בעד ישראל, והמציאו עליי תיאוריות קונספירציה שהממשלה משלמת לי. מאוד מפריע להם שאני מדברת. התעמתתי איתם, אבל זה היה מפחיד", היא אומרת. "אחרי האירוע הזה חברים של חבר, אנשי כוחות מיוחדים, התנדבו כבר לשמור עלי, לאבטח אותי ואת המסר שלי, כך הם מגדירים את זה".

בעצרת שנערכה בסאן חוזה לפני שבועיים היא קראה לנוכחים "לשחרר את פלסטין - מחמאס", אותו הגדירה שם "האויב המשותף שלנו". היא הופיעה בפאנל בית ספר מקומי שם הגנה על ישראל מפני טענות לאפרטהייד. "אנשים לא יודעים אבל עשרות פלסטינים היו מגיעים על בסיס יומי לבתי חולים בישראל ומקבלים את הטיפול הטוב ביותר שיש", אמרה, "מתנדבים יהודים מסיעים אותם הלוך ושוב מעזה והגדה המערבית. אחייניתו בת ה-17 של בכיר חמאס איסמעיל הנייה אושפזה לא לפני הרבה זמן לטיפול מציל חיים בבית חולים בתל אביב". היא הוסיפה שערבים ישראלים מקבלים טיפול זהה לזה שמקבלים כל אזרחי המדינה.

סופיה שרמקו, עושה הסברה לישראל באוניברסיטת סטנפורד. Kiefer Hickman, באדיבות המצולמים
"מאחורי האנטישמיות הזו יש גופים מאוד מסודרים, מאוד ממומנים". שרמקו/באדיבות המצולמים, Kiefer Hickman

"נולדתי למשפחה של בדואים, נוודים, שרק 3% מהם סיימו בית ספר תיכון, אמי אינה יודעת קרוא וכתוב. אבל בזכות חוק חינוך חובה למדתי ובזכות מדינת ישראל לא רצחו אותי, למרות האיומים מקרובי משפחה כשנהייתי דוגמנית האופנה הבדואית הראשונה. אלמלא ישראל, בטח הייתי רועת צאן בגליל אבל בזכות ישראל סיימתי תואר ראשון בהנדסה, יש לי תואר שני במינהל עסקים מסטנפורד ובעיקר יש לי את הזכות לחיות את חיי כמו שאני רוצה. אני גדלתי בישראל, אמא שלי גידלה תשעה ילדים על כסף של מדינת ישראל, גדלנו על הערך של לאהוב את המדינה ואני קיבלתי בישראל את כל התמיכה מהמדינה ואני אישית קיבלתי את כל מה שיכולתי לקבל ואני יודעת לומר תודה על שהצלחתי להגיע למקום שהגעתי אליו בשבילי זה אך טבעי לעשות מה שאני עושה".

היא גם מופיעה עכשיו בפני קהלים יהודיים, כמו בתי חב"ד. "חשוב לי לדבר בתקשורת הישראלית כדי להעביר מסר נגד התופעה הבזויה של לפגוע בערביי ישראל, להראות להם שיש קולות חזקים שנשמעים בארה"ב ובעולם של ערבים תומכי ישראל", היא אומרת, "חשוב להזכיר לעם ישראל שערביי ישראל הם שותפים ולא אויבים. זה אינטרס ישראלי בראש ובראשונה להישאר באחווה עם ערביי ישראל. חיזבאללה, חמא"ס, אירן, רוסיה מאוד ישמחו ליצור קרע בין ערבים ליהודים בארץ ולהתסיס ערבים כנגד יהודים".
"אני לא יודעת אם אני כשאני רואה אישה ערביה בהריון מותקפת על רקע גזעני בנתניה אני בוכה שעות. גם על הערבים וגם על ישראל. כזאת מדינה יפה שיש לה כל כך הרבה פוטנציאל והוכיחה את עצמה בשבעים וחמש שנים האחרונות. אני לא רוצה שישראל תגדל לעצמה אוייב מבית כי זה מה שיהרוס אותה. הטילים שבאים מחמא"ס או חיזבאללה לא מבדילים בין יהודים לערבים. תראה איזה הרס בבית של דוד שלי וסבתא שלי בטיל מלפני שבועיים".

שרמקו אומרת שקיבלה פניות פרטיות לא מעטות מערבים שלא לציטוט מודים לה על שהיא מסיעת להפריך את התזה שהערבים בישראל תומכים בחמא"ס, גם אם בשתיקה ועמידה מנגד. "99% מהערבים בישראל נגד החמא"ס-דאע"ש. הם מבינים שהם הבאים בתור. הרבה שולחים לי 'תודה רבה' בפרטי. אבל אני מבינה את הפחד שיש להרבה אנשים להביע את דעתם. לי קל להגיד את הכול כי אני בארצות הברית. מי שגר בכפר ערבי בארץ אינו יכול להביע את דעתו באמת. מספיק שיש שניים-שלושה קיצונים בכפר והם יכולים להוריד לך את המשפחה והמדינה עוד לא למדה להתמודד עם זה ולתת הגנה. בזה המדינה נכשלה. אני מעידה על עצמי שגם אם אני הייתי גרה בכפר לא הייתי מעזה לומר את הדברים".
סופיה שרמקו (לשעבר סלמה ח'ליפה), בדואית בת 33 מהצפון ובת לקצין צה"ל מכפר זרזיר ואמא מכפר ג'ורדיח, היום חלק מערב אל עראמשה, ממש על גבול לבנון, שם נפגע קשה בית המשפחה בחודש האחרון.

אביה, מאבות יחידת הגששים עם עמוס ירקוני, הוא אל"מ חוסיין אלהייב, קצין הגששים הראשון שהגיע לדרגה בכירה זו. סלמה-סופיה גדלה בנהריה, וגם היא פורצת דרך. היא מוסלמית ראשונה שהתקבלה לעתודה האקדמאית של צה"ל בתחום מחקר ופיתוח, ורק אחרי התערבות רמטכ"ל. היא עבדה באינטל ובגוגל, ועכשיו היא מנהלת מוצר באמזון. היא נשואה (למהנדס, יהודי) ואם לשניים.

סופיה שרמקו, עושה הסברה לישראל באוניברסיטת סטנפורד. Kiefer Hickman, באדיבות המצולמים
"הסתכלנו ימין ושמאל, שאלנו מה יש לנו, לטובת מדינת ישראל, והבנו שאין שום דבר". שרמקו/באדיבות המצולמים, Kiefer Hickman

"בשבת השחורה ראיתי בטלוויזיה את מה שקורה והתחלתי לקבל טלפונים בארץ ואני הזדעזעתי", סיפרה, "יומיים לא יכולתי לישון. ביום שני אני מתעוררת ובעיתון של סטנפורד אני קוראת שמה שחמאס עשו זה לגיטימי ושישראל מבצעת פשעי מלחמה. אנחנו הישראלים שפה, יהודים וערבים, השתגענו מזה, איך זה ייתכן. יום לאחר הטבח תלו בקמפוס שלטים כמו 'ישראל היא אשליה'. סטודנט יהודי הוריד את זה והאוניברסיטה רדפה אותו. אז ברור שכל האנטישמיות הזו הייתה פה עוד לפני שישראל ירתה טיל אחד וזה הלך והחריף, יש שלטים שקוראים 'מהנהר עד לים - פלסטין חופשיה', יש קריאות לאינתיפאדה, ובערבית, 'ישראל מתה' ו'על האדמה הזו לא מגיע לך חיים', קריאות על רצח עם, וכמובן 'בדם ורוח נפדה את פלסטין'. התחילו לתלות כל מיני שלטים על דלתות של סטודנטים יהודים במעונות ואחת מהסטודנטיות היהודיות הצעירות, טירגטו אותה ממש ברשתות, שמו אותה למטרה כ'ציונית', היא לקחה את זה מאוד קשה, חשה מאוימת, פחדה, עזבה את הלימודים וברחה לסן פרנסיסקו. אני ממש חוששת לחיים של הסטודנטים היהודים בקמפוס. הדם מבעבע, מספיק שאדם אחד יהיה בדיכאון והתוצאות עלולות להיות טראגיות. צריך לזכור גם שהערבים שאנחנו פוגשים בחו"ל שונאים את הערבים שבארץ, אלה שהם מכנים ערביי 48'. הם קוראים לנו משתפי פעולה ובוגדים. אני לא צריכה את ה-FBI שיגיד לסטנפורד שאין איום".

"מאחורי האנטישמיות הזו יש גופים מאוד מסודרים, מאוד ממומנים, עם המון כסף ואנשים שמגיעים מחוץ לאוניברסיטה ופשוט עושים שטיפת מוח עם חומר שלכאורה נראה מאד אותנטי וממוסמך. ככה הם יכולים לערוך הקרנה של הזוועות כפי שכבר עשו בבית הספר לרפואה של סטנפורד, ולטעון שכול הנרצחים במסיבה ברעים זה מכדורים של משטרת ישראל. אמרו לי שאנשים מחאו לזה כפיים. להבנתי הם משלמים לסטודנטים שישתתפו. אז ביקשנו מבית הספר שיוציאו הודעת גינוי לדברים והם נמנעו מזה. הוציאו הודעה שהיא ממש 'פרווה'. הסתכלנו ימין ושמאל, שאלנו מה יש לנו, לטובת מדינת ישראל, והבנו שאין שום דבר. היינו כמה סטודנטים, התחלנו להפיץ את מה שקורה פה, התחילו להצטרף עוד ועוד, ביניהם גם בוגרים שתורמים הרבה כסף לסטנפורד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully