וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כותשי הפירים: אלו הכלים המיוחדים להשמדת מנהרות החמאס

עודכן לאחרונה: 5.11.2023 / 8:04

מאז ההכרזה על כיתור העיר עזה, כוחות ההנדסה של צה"ל החלו במבצע רחב היקף להשמדת מנהרות, זירות מטענים ומלכודות שהטמין חמאס. בין הכלים החדשים - נגרר עם טון חומר נפץ שבעברו השמיד שדות מוקשים ורקטות דלק שמשוגרות מנגמ"שים

בווידאו: חשיפת והשמדת מנהרות של חמאס בעזה/צילום: דו"צ

כיתור העיר עזה הושלם על ידי צה"ל כבר לפני יומיים, אך מאז ההכרזה המבצע ההנדסי רחב ההיקף רק החל. כוחות ההנדסה של צה"ל הפעילו ב-48 השעות האחרונות כלים מיוחדים נגד פירי מנהרות, זירות מטענים ומלכודים שהטמין חמאס בצירי התנועה בדרך אל עזה ומתוכנן להמשיך במקומות שצה"ל כבר התבסס בהם.

אחד מהכלים בהם הוחלט על שימוש נרחב הוא צפע שיריון, או בקיצורו צפ"ש. הכלי נגרר על ידי טנק או נגמ"ש ובעברו שומש להשמדה ופריצת שדות מוקשים. סך כולל חומר נפץ בכלי הוא טון הודף מסוג c-4 המחובר לשרשרת בטווח של 120 מ' המוטל לרחוב, ועוצמת הפיצוץ ברוחב של כ-10 מ' לאורך של 120 מ' משלבת לחץ חזק על הקרקע. הוחלט להשתמש בו נגד פירים, מבנים תת קרקעיים ומנהרות.

צפע שריון. ויקיפדיה, אתר רשמי
צפע שריון/אתר רשמי, ויקיפדיה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הצפ"ש נגרר על ידי טנק ובעברו שומש להשמדת שדות מוקשים. טנק ברצועת עזה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הכלי השני הוא ה"חטפן", אמצעי חבלה דומה לצפ"ש, באורך של כחמישים מטרים ובמשקל של 500 ק"ג חומר נפץ מסוג 4-C. ה"חטפן" מיועד לטיפול במטעני חבלה בצומת, כיכר, מקטע מתוך רחוב ופתיחת ציר תנועה באזור מבוצר. כדי להתמודד עם האזורים הממולכדים הוחלט לעשות שימוש ב"ריצוף" - רקטות דלק, שמשוגרת ממשגר רב קני הכולל 20 רקטות על גבי נגמ"ש, במטרה להשמיד מטעני חבלה ואזורים על הסלקת מטעני חבלה.

אמנם השתמשו בכלים הללו בעבר במבצעים כמו עופרת יצוקה וצוק איתן, אך לא בהיקפים גדולים כמו במלחמה הזאת ולא נגד פירי מנהרות. במבצע משתתפים כלל כוחות ההנדסה בהובלה של יחידת יהל"ם ומג"דים מחיל ההנדסה הקרבית שקובעים את סדר העדיפות לטיפול במנהרות והזירות בהתאם לצורך המבצעי בשטח. "במקומות שבהם יש חשיבות וסיכוי טוב להבין לאן מובילה המנהרה, מורידים למטה רובוטים. אבל במקומות שאין צורך פשוט משמידים", הסביר קצין הנדסה במילואים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully