וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקהילות היהודיות באירופה בסכנה: "האנטישמיות מושרשת עמוק בחברה"

עודכן לאחרונה: 30.10.2023 / 17:12

מנהל הסוכנות לזכויות יסוד באיחוד האירופי הזהיר מההשלכות בזינוק מספר התקריות האלימות נגד יהודים מאז פרוץ המלחמה נגד חמאס בעזה: "בכל פעם שקורה משהו רע בחברה שלנו, דימויים אנטישמיים ימצאו את דרכם לשם"

תיעוד דרמטי מתוך המטוס: כוחות הביטחון ברוסיה עוצרים את המתפרעים על מסלול הנחיתה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

גורם רשמי באיחוד האירופי מזהיר כי האנטישמיות "מושרשת עמוק בחברה האירופית", ומהווה איום קיומי על הקהילה היהודית ביבשת ועל מטרות היסוד של גוש. זאת על רקע הזינוק בתקריות האלימות כלפי יהודים באירופה מאז תחילת המלחמה בין ישראל לחמאס ב-7 באוקטובר.

מייקל או'פלהרטי, מנהל הסוכנות לזכויות יסוד באיחוד האירופי, אמר כי העובדה שרק שליש מהאוכלוסייה הכללית רואה באנטישמיות בעיה גדולה היא מקור לדאגה, כשאין ספק ש"רגעים דרמטיים בחברות שלנו מעוררים תגובות אנטישמיות".

"זה קרה עם הקורונה, זה קורה עכשיו עם התוקפנות הרוסית (באוקראינה) - ועכשיו זה קורה שוב. כלי תקשורת וארגוני חברה אזרחית מזהירים מפני עלייה באנטישמיות עם התפתחות המשבר במזרח התיכון", אמר בריאיון לגרדיאן. "אני באמת חושב שבכל פעם שקורה משהו רע בחברה שלנו, דימויים אנטישמיים ימצאו את דרכם לשם. אנטישמיות היא גזענות המושרשת עמוק בחברה האירופית". או'פלהרטי הוסיף כי "חשוב גם בעת הזו לעמוד על המשמר ולגנות את כל צורות השנאה שזוכות לביטוי באירופה, כולל שנאה נגד מוסלמים".

מגן דוד שרוסס על בית בברלין, גרמניה, אוקטובר 2023. berliner-kurier, צילום מסך
עלייה של 240% במספר התקריות האנטישמיות בגרמניה. מגן דוד שרוסס על בית בברלין, החודש/צילום מסך, berliner-kurier

נתונים עדכניים שנאספו על ידי הליגה נגד השמצה בארצות הברית (ADL) חשפו עלייה של %300 באנטישמיות אוסטריה. בבריטניה, משטרת לונדון מסרה כי 218 פשעי שנאה אנטישמיים דווחו בין 1 ל-18 באוקטובר, יותר מפי 13 מהתקופה המקבילה אשתקד. בגרמניה, הארגון RIAS העוקב אחר תקריות אנטישמיות דיווח על עלייה של 240% מאז 7 באוקטובר, שיעור שלפי הנציב על המאבק באנטישמיות במדינה עלול להחזיר אותה ל"זמנים הנוראיים ביותר" שלה, ברומזו לתקופת השלטון הנאצי.

מומחים רבים לפשעי שנאה מצביעים על רעיונות נגד יהודים המושרשים עמוק בחברה, שצפים על פני השטח בזמנים של לחץ חברתי. מחקר שנערך לאחרונה על ידי הליגה נגד השמצה מצא כי דימויים אנטי-יהודיים נותרו מושרשים בעשר מדינות אירופיות, כשקרוב לאחד מכל ארבעה אנשים מחזיק באמונות אנטישמיות עתיקות, במיוחד בנוגע לקשר בין יהודים לכסף ולשליטתם לכאורה בממשלות ברחבי העולם.

או'פלהרטי אמר כי סקרים שנערכו בקרב הקהילות היהודיות באירופה מצאו כי %90 מהנשאלים מרגישים שהאנטישמיות מחמירה. "זו הדעה החזקה של הקהילה היהודית עצמה. יתרה מכך, רובם אמרו שהבעיה הגדולה ביותר בחייהם היא האנטישמיות. זה די מבהיל. זה לא היה קשור לעבודה, בריאות, חינוך, לשים אוכל על השולחן. זו הייתה אנטישמיות".

מומחים מעריכים כי אוכלוסיית "הליבה" היהודית באיחוד האירופי מונה 781,200 איש, אם כי לרבים אחרים יש לפחות הורה אחד המזדהה כיהודי. האוכלוסייה לאחר מלחמת העולם השנייה והשואה, שבה נרצחו לפחות שישה מיליון מיהודי אירופה, מנתה כ-3.8 מיליון איש.

עוד בוואלה

רוסיה נתנה לאנטישמיות להשתולל, וכעת היא מאיימת על יציבות הקווקז

לכתבה המלאה
הפגנת תמיכה בפלסטין בלונדון. רויטרס
"רוב היהודים אמרו כי האנטישמיות היא הבעיה הכי גדולה בחייהם". הפגנה פרו-פלסטינית בלונדון/רויטרס

לדברי או'פלהרטי, כעת, כשמעט מאוד ניצולים עדיין בחיים, אירופה חייבת למצוא דרך חדשה לתווך את הטרגדיה של השואה. הוא קרא להשקיע מאמצים גדולים יותר בחינוך. "היבט נוסף שמאוד רלוונטי כרגע הוא עד כמה אנחנו שוכחים את השואה", אמר. "כמעט כל הניצולים כבר לא בחיים עכשיו, וטרם מצאנו דרך חדשה להעביר את הסיפור באופן אפקטיבי לילדים שלנו, לחברות שלנו".

הליגה נגד השמצה מצאה כי מבין שש המדינות שנסקרו במערב אירופה, ספרד נותרה המדינה האנטישמית ביותר - 26% מהאוכלוסייה מחזיקה באמונות אנטישמיות נרחבות. אחרי ספרד נמצאת בלגיה (%24), צרפת (%17), גרמניה (12%) ובריטניה (%10). בהולנד, רק 6% מהנשאלים החזיקו בדעות אנטישמיות. במזרח אירופה, האנטישמיות נפוצות יותר, אם כי הן דעו בהשוואה לבעבר. הליגה נגד השמצה מצאה כי חלקים גדולים בהונגריה (37%) ובפולין (35%) מחזיקים בדעות אנטישמיות.

מחקרים הראו כי חלה עלייה חדה באנטישמיות ברשת באירופה במהלך מגיפת הקורונה ולאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה בשנה שעברה. במקביל, מספר גדל והולך של יהודים אמרו שהם ישקלו לעזוב את אירופה כתוצאה מדעות קדומות ואפליה.

"זה עניין קיומי במובן הזה שכששאלנו יהודים אם ישקלו לעזוב את אירופה, חלק ניכר מהם אמרו שכן. ומה שמדאיג עוד יותר, זה כשמסתכלים מי הם היהודים האלה, הם בעיקר צעירים", אמר או'פלהרטי, לשעבר פרופסור לחוקי זכויות אדם באוניברסיטה הלאומית של אירלנד. לדבריו, "בנינו את אירופה המודרנית על בסיס ההוקעה של זוועות מלחמת העולם השנייה, ובראש ובראשונה השואה. לכן המתקפה המתמשכת על קהילה הקטנה הזו באופן יחסי היא בעלת חשיבות כה בסיסית עבור אירופה ועבור הערכים שאנו מתיימרים לדבוק בהם".

הפגנה פרו פלסטינית באיסטנבול, 20 באוקטובר 2023. רויטרס
שריפת דגל ישראל ומסיכה של נתניהו בהפגנה פרו-פלסטינית באיסטנבול/רויטרס

מומחים אומרים כי סוגיית ההגירה והצטמצמות האוכלוסייה היהודית בחלק גדול מיבשת אירופה היא סוגייה מורכבת. במדינות מסוימות, כולל בריטניה ואוסטריה, הקהילות היהודיות דווקא גדלות, אם כי בהדרגה משום שההגירה מקזזת את מקרי המוות בקרב האוכלוסייה שלרוב היא מבוגרת. במדינות אחרות, כמו גרמניה, גודל האוכלוסייה היהודית נותר יציב. עם זאת, קהילות קטנות רבות ביבשת מעולם לא התאוששו מהשואה, וירידה נוספת במספר הקהילות היהודיות באירופה נראית כהתפתחות בלתי נמנעת.

לפי מחקר של המכון לחקר מדיניות יהודית (JPR), רוב ההגירה של יהודי אירופה מונעת מאותם גורמים המניעים את הגירתן של קהילות אחרות: חיפוש אחר יציבות, ביטחון ושגשוג.

התקפות אלימות המכוונות נגד יהודים או מונעות על ידי אידיאולוגיות עם יסודות אנטישמיים ברורים יכולות להיות קשורות לעלייה בהגירה של יהודים, כמו למשל מצרפת בין 2015 ל-2016, אז חוותה המדינה גל טרור רצחני שכוון בחלקו נגד מטרות יהודיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully