וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתיופיה חיה כרגע בשנת 2016 - מי הולך לגלות להם מה יקרה?

1.11.2023 / 0:03

נסיעה לאתיופיה לא באמת תחזיר אותכם אחורה בזמן, אבל היא כן תיקח אתכם למדינה שנמצאת כרגע בשנת 2016. איך זה הגיוני? הכל בגלל הרומאים

ככה חגגו את תחילת שנת 2017 ברחבי העולם/רויטרס

תארו לעצמכם שהייתה דרך קלה מאוד לחזור לשנת 2016, תקופה תמימה הרבה יותר, לפני שכל שבע השנים האחרונות קרו? לתקופה בה לא הכרנו בכלל את המילה קורונה, לא ידענו מה זה סגרים ושה-7 באוקטובר היה סתם עוד תאריך ביומן? ובכן, אתם יכולים. בערך. אתם אפילו לא צריכים מכונת זמן. רק לנסוע לאתיופיה.

כמובן שנסיעה לאתיופיה לא באמת תחזיר אותכם אחורה בזמן, אבל היא כן תיקח אתכם למדינה שנמצאת כרגע בשנת 2016.

איך זה הגיוני? זה קורה בגלל לוח השנה שמשתמשים בו באתיופיה, לוח השנה האגעזי. לוח השנה שמרבית העולם משתמש בו כיום - הגרגוריאני (שמוכר גם גלוח השנה האזרחי או הלוח הלועזי) - לא היה הלוח הנפוץ בעולם עד לא מזמן. הוא הוצג לעולם רק בשנת 1582 ע"י האפיפיור גרגוריוס ה-13, כשלפני כן רוב העולם הרומי (ואיתו כל אירופה) השתמשו בלוח השנה היוליאני, שהוצג על ידי יוליוס קיסר בשנת 45 לפני הספירה.

הלוח היוליאני היה קצת לא מסונכרן עם מסלול כדור הארץ סביב השמש, וכתוצאה מכך ימי השוויון (ואירועים אחרים בעלי חשיבות דתית) התרחקו מנקודת השוויון בלוח השנה. זה יצר בעיה במיוחד עם חג הפסחא, לאחר שיועציו של האפיפיור גילו שהטבלאות שנועדו לחישוב מועד חג הפסחא הנוצרי אינן יעילות, כיוון שיום השיוויון האביבי חל עשרה ימים לפני 21 במרץ. חג הפסחא אמור לחול ביום הראשון בשבוע אחרי יום מילואו של הירח שחל אחרי 21 במרץ, הוא יום השיוויון האביבי. תצפיות במצפה האסטרונומי של הוותיקן שנערכו בשנת 1582 הראו בבירור כי 21 במרץ חל 10 ימים אחרי שוויון היום והלילה. הפתרון היה מעבר ללוח הגרגוריאני שלפיו האורך הממוצע של השנה התקצר, והתקרב מאוד לאורך הממוצע של שנת השמש, כשהשינוי המשמעותי שנבע מהלוח החדש התרחש שמונה חודשים אחרי שהוא נכנס לשימוש - היום שלמחרת 4 באוקטובר 1582 היה 15 באוקטובר. המעבר לא היה קל, נמשך מאות שנים ודרש ממדינות "להפסיד" בין 10 ל-13 ימים.

למרות שרוב המדינות בעולם משתמשות כיום בלוח הגרגוריאני, יש כמה שמשתמשות בדרכים אחרות לחלוקת השנה. כך למשל באתיופיה בה יש לוח עם 13 חודשים -

אלה חודשי השנה באתיופיה

  • መስከረም - מסכרם
  • ጥቅምት - טקמת
  • ኅዳር - ח'דר
  • ታኅሣሥ - תח'שׂשׂ
  • ጥር - טר
  • የካቲት - יכתית
  • መጋቢት - מגבית
  • ሚያዝያ - מיאזיה
  • ግንቦት - גנבות
  • ሰኔ - סאנה
  • ሐምሌ - חמלה
  • ነሐሴ - נחסה
  • ጳጐሜን - פגומן

לוח השנה האתיופי הוא לוח שמשי המבוסס על לוח השנה המצרי והוא כולל 12 חודשים בני 30 יום ומספר ימים הנוספים בסוף השנה כחודש נוסף. במקום להתבלבל עם חודשים שבחלקם יש 30 ימים, בחלק 31 ימים ו-28 או 29 ימים, תלוי בשנה, בלוח השנה האתיופי יש תמיד 12 חודשים עם 30 ימים כל אחד, ואחריהם חודש אחרון שיש בו חמישה או שישה ימים, תלוי אם זו שנה מעוברת.

גם השעה באתיופיה שונה

אם זה לא מספיק מבלבל, גם השעה ביום באתיופיה אינה מחושבת בצורה דומה לשאר העולם, והיממה מחולקת בה לשני חצאים של 12 שעות שמתחילים ב-6:00 בבוקר ולא בחצות. כך, למרות שבין אתיופיה לישראל אין הבדלי שעות, כאשר השעה אצלנו היא 7 בבוקר באתיופיה השעה היא 1.

אבל למה אנחנו נמצאים בשנת 2016 באתיופיה? האם זה לא קרוב מדי לשנה הנוצרית מכדי להחשב כצירוף מקרים? בשביל תשובה נצטרך לחזור לשנת 500 לספירה.

בדיוק כמו הלוח הגרגוריאני, הלוח האתיופי מבוסס על לידתו של ישו. בשנת 500 לספירה, הכנסייה הקתולית שינתה את החישובים שלה לגבי מתי ישו נולד, אבל הכנסייה האתיופית לא, וכבונוס זה מציב את ראש השנה שלהם ב-11 בספטמבר הגרגוריאני.

ספירת השנים המקובלת כיום בלוח האתיופי נעשית מיום הבשורה למרים, שבו, על פי האמונה הנוצרית, היא התבשרה מפי המלאך גבריאל שהיא נושאת ברחמה את ישו. קיים פער של מספר שנים בין שני הלוחות מפני שהכנסייה האורתודוקסית האתיופית והכנסיות האירופיות התבססו על חישובים שונים באשר לשנה שבה התרחשה ההתגלות של גבריאל.

באתיופיה המשיכו להשתמש בחישובים הישנים יותר (שבעצמם היו שרירותיים למדי ולא הסתמכו על שום עדות מוחשית לתאריך שבו נולד ישו) וכתוצאה מכך הם חיים היום בשנת 2016,.

אם אתם כבר באתיופיה
"ארון הברית המקראי לא מוסתר בישראל - הוא בכנסייה באתיופיה ונשמר ע"י בתולות"

מאקסום ועד גונדר: מסע בעקבות האתרים הרוחניים של אתיופיה

ג'ון אוליבר מפוצץ את שנת 2016. Giphy
זוכרים שחשבנו ש-2016 הייתה נוראית כי דיוויד בואי, פרינס, מוחמד עלי וג'ורג' מייקל מתו בה? כמה תמימים היינו/Giphy

אצל יהודי אתיופיה הסיפור אחר לגמרי

ומה עם יהודי אתיופיה? הלוח שהם השתמשו בו במשך מאות שנים הוא לוח ירחי בן 12 חודשים שכל אחד מהם מונה 29 או 30 יום לסירוגין, כל ארבע שנים חלה שנה מעוברת בה מוסיפים חודש מלא. מקורו של הלוח הוא בשילוב לוח השנה של יהודי אלכסנדריה, ספר היובלים, ספר חנוך, אבו שקר והלוח החבשי.

על פי ספירת השנים בלוח הזה, השנה הנוכחית, שנת ה'תשפ"ד בלוח העברי, היא שנת 7095 לבריאת העולם (לעומת שנת 5784 לבריאת העולם על פי הספירה המקובלת ביהדות). החל משנות ה-50 של המאה ה-20 ביתא ישראל (הקהילה היהודית באתיופיה) החלו לזנוח בהדרגה את הלוח המיוחד שלהם ועברו להשתמש בלוח העברי וכיום הלוח של יהודי אתיופיה כלל אינו בשימוש, אולם זה של האתיופים הנוצרים עם 13 החודשים שלפיו השנה היא 2016 - עדיין משמש כלוח השנה העיקרי באתיופיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully