וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשכחו מכל מה שידעתם על מקום ותאריך הלידה של ישו - הכל שקרים

האם ישו באמת נולד בבית לחם? התשובה האמיתית לא ברורה והיא מכוסה בשכבות של פוליטיקה יהודית. גם תאריך הלידה שלו, בו נחגג חג המולד, מאוד מוטל בספק

יח"צ - חד פעמי

ישו נולד בבית לחם, בהר חברון שבהרי יהודה, כ-10 ק"מ דרומית לירושלים - זה מה שידועים כולם והם מתבססים על שני איזכורים של הנושא בברית החדשה. אולם כתבי קודש דתיים נוצריים אחרים ומקורות עתיקים לא כל כך בטוחים בטענה הזו.

במשך מאות שנים החוקרים מתווכחים עד כמה אמינים התנ"ך והברית החדשה כמקורות היסטורים, אך רובם נוטים להסכים שישו היה דמות היסטורית אמיתית ולא רק מיתוס. בקרב אקדמאים פחות רווחת האמונה שהברית החדשה היא תיאור ביוגרפי מדויק של חייו של ישו. יחד עם זאת, לאור היעדר של ראיות מוצקות מהתקופה, הדיווחים מהברית החדשה הם לעתים קרובות המקור היחיד שעליו אפשר לבנות - וניתן למצוא בהם כמה אמיתות היסטוריות.

הבשורה על-פי מַתָּי והבשורה על פי לוקאס הם שני המקורות היחידים בברית החדשה הנכנסים לפרטים לגבי לידתו של ישו ובשניהם נכתב שהוא נולד בבית לחם בשלהי ימיו של הורדוס מלך יהודה, (מעבר לכך, שני התיאורים של אותו אירוע שונים בין שני המקורות באופן משמעותי).

לפחות מאז המאה ה-2 לספירה, הנוצרים האמינו שמקום הולדתו של ישו היה במערה באתר בו נמצאת כיום כנסיית המולד בבית לחם, לפי אונסק"ו. בניית הכנסייה עצמה הושלמה רק בשנת 339 לספירה והיא עברה שיפוצים רבים במהלך 1,700 השנים האחרונות. כל הנוצרים הרבים שעולים אליה לרגל משוכנעים שהם דורכים במקום הולדתו של מי שנחשב בעיניהם בנו של אלוהים.

באופן מוזר, שתי הבשורות האחרות המרכיבות את הברית החדשה - מרקוס ויוחנן - אינן מזכירות במפורש את הולדתו של ישו, שלא לדבר על בית לחם.

במקום זאת, הבשורה על פי מרקוס אומרת שוב ושוב שישו הוא מ"נצרת הגלילית" ובית לחם לא מוזכרת כלל. בבשור על פי יוחנן גם נקשר ישו לגליל ולנצרת. למרות שיוחנן מזכיר שהנבואה חזתה שהמשיח יבוא מבית לחם, ישו עצמו לעולם לא מוצג שם כקשור ישירות לעיר.

הקוראן, הספר הקדוש לאיסלאם, מזכיר גם הוא את הולדתו של ישו ואף מכבד אותו כנביא האל. הוא נקרא שם אלמסיח עיסא בן מרים ("המשיח ישו בן מרים") ואין שום אזכור של בית לחם, אלא נאמר שאימו ילדה אותו ב"מקום רחוק" לא מוגדר.

ב-iflscience נכתב שיש חוקרים הטוענים שהקישור בין ישו לבית לחם קשור יותר לפוליטיקה עתיקה ולטקסים דתיים מאשר לעובדות היסטוריות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מה הקשר לדוד המלך?

במאמר שכתב עבור The Conversation, רודולפו גאלבן אסטרדה השלישי - עוזר פרופסור לחקר הברית החדשה באוניברסיטת ואנגארד בקליפורניה - מסביר שהברית החדשה עושה מאמץ גדול להציג את ישו כצאצא של דוד המלך - שכן בתנ"ך, במסגרת דברי נתן לדוד בשמואל א', נכתב "והקימותי את זרעך אחריך אשר יצא ממעיך והכינותי את כסא ממלכתו עד עולם... ונאמן ביתך וממלכתך עד עולם לפניך כסאך יהיה נכון עד עולם".

מחלק מהקטעים המקראיים עולה כי המשיח יבוא מהשושלת המוערכת של דוד המלך. דברי הנביא ישעיהו אודות "חוטר מגזע ישי" רומזים לכך שהמשיח שיגאל את העם יהיה מזרע דוד המלך, בנו של ישי. כך גם לפי ירמיהו: "בַּיָּמִים הָהֵם וּבָעֵת הַהִיא, אַצְמִיחַ לְדָוִד צֶמַח צְדָקָה, וְעָשָׂה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה בָּאָרֶץ" (ירמיהו, ל"ג, ט"ו), ויחזקאל: "וְדָוִד עַבְדִּי נָשִׂיא לָהֶם לְעוֹלָם" (יחזקאל, ל"ז, כ"ה). זאת, בהתאם לברכת יעקב לבניו, בה נאמר ששבט יהודה, שבטו של דוד, הוא הראוי למלוכה: "לֹא יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו" (בראשית, מ"ט, י'), ובהתאם לשבועה שנשבע ה' לדוד, לפיה המלוכה מיועדת לו ולזרעו לעולם.

הברית החדשה מפרטת את הגנאלוגיה של יוסף, אביו של ישו, ומראה שהוא צאצא של דוד המלך, זאת כדי שישו יתאים להבטחת המשיח כצאצא של דוד. מכיוון שעל-פי המסופר במקרא, בית לחם היא עיר הולדתו של דוד, ובה הוא נמשח בידי שמואל למלך על ישראל וספר מיכה ניבא שהמשיח יבוא מעיר הולדתו של דוד - נעשה הקישור המוצק של הולדת ישו לבית לחם. למעשה הבשורות על פי מתיו ולוקס רק רצו לתרום לטענה שישו הוא משיח בן דוד, טוען אסטרדה.

עוד על ישו
הבשורה שתוביל לקריסת הנצרות? כתב קודש עתיק טוען שישו כלל לא נצלב

הארכאולוגים מתלהבים: מסמר ששימש לצליבת ישו נמצא במנזר צ'כי

ומתי הוא נולד?

יחד עם מקום הולדתו של ישו, יש גם מידה לא מבוטלת של אי ודאות שמרחפת סביב יום ההולדת שלו. רוב (אך לא כל) המסורות הנוצריות חוגגות את הולדתו ב-25 בדצמבר בו נחוג חג המולד - אבל הברית החדשה בכלל לא מזכירה את התאריך שבו נולד ישו. שוב, ההסבר מאחורי זה ספוג בהיסטוריה, פוליטיקה ומסורת.

למרות החגיגות ברחבי העולם ב-25 בדצמבר והעובדה שאנו סופרים את השנים החל משנת הולדתו, חוקרים המנסים לחבר בין המשיח המיתולוגי לישו האמיתי ניסו לגלות מתי בדיוק הוא נולד. אמנם אין מספיק ראיות עכשוויות מהתקופה לתארוך מדויק של הלידה, אבל ברור לחלוטין שלתפיסה המסורתית לפיה ישו נולד מתי שחושבים שהוא נולד אין ראיות.

אין דבר כזה שנת אפס

קודם כל, לא היה דבר כזה "שנת אפס". אבל גם אם היה, ישו לא נולד אז. הבשורות על פי מתיו ולוקס, שנכתבו דור שלם לאחר שישו היה בחיים, נותנות הקשר היסטורי כלשהו, אבל הן לא מסתדרות זו עם זו. מתיו הזכיר שהלידה התרחשה בתקופתו של הורדוס הגדול. לוקס אמר שהיא התרחשה במהלך מפקד האוכלוסין של המושל הרומי של סוריה שהיה אחראי גם על ממלכת יהודה, קוויריניוס.

הבעיה היא שעל פי הרישומים הרומיים הדי מדוייקים - המפקד הזה היה בשנה השישית לספירה והורדוס נפטר לפחות 7 שנים קודם לכן, אם לא 10. כיוון שהיו מפקדים נוספים שנערכו בשנים שלפני הספירה החוקרים נוטים להתייחס יותר לקשר שבין לידת ישו להורדוס יותר מאשר לקשרים אחרים - כך ששנת הלידה נחשבת באופן מציאותי מתישהו בין השנים 6 ל-4 לפני הספירה. אולי לוקס התכוון שזה קרה לפני שקוויריניוס היה בשלטון, אבל זו פרשנות נדיבה ולא כ"כ הגיונית - מה גם שבין הורדוס לקוויריניוס שלט ביהודה בנו של הורדוס, ארכלאוס.

תיאוריה אחרת ניסתה להתבסס על התיאור של כוכב בית לחם - גרם שמימי שעל פי הברית החדשה הופיע מעל שמי בית לחם לבשר על הולדתו של ישו ולהורות לשלושת החכמים את הדרך למקום הולדתו של ישו. התיאוריה הזו מציעה שהסימן בשמיים היה למעשה כוכב שביט, ועל פי חישוב אסטרונומי של הופעת כוכבי שביט בשמי ישראל - זה יציב את לידתו של ישו בסמוך לאפריל של שנת 5 לפנה"ס.

עולים לרגל בכנסיית המולד, בית לחם, 24 בדצמבר 2015. רויטרס
עולים לרגל בכנסיית המולד, בית לחם, 24 בדצמבר 2015/רויטרס

אז מה מיוחד ב-25 בדצמבר?

חג המולד לא היה משהו שהנוצרים חגגו בכלל במאות השנים הראשונות של הנצרות. חג הפסחא, ולאחר מכן חג ההתגלות או הלילה ה-12 החלו להיחגג במאה השנייה. האזכור העתיק ביותר להולדת ישו ב-25 בדצמבר הגיע רק במאה ה-3 על ידי התאולוג הרומאי איפוליט.

יעברו עוד כמה עשורים עד שהחגיגה המכונה כיום חג המולד תהפוך לחלק מהמסורת הנוצרית. מאז ועד היום חוקרים מתווכחים אם זה אכן היה 25 בדצמבר או יום אחר בשנה. נראה שהחורף והאביב הם העונות המועדפות, אבל אין שום עדות באף אחת מהבשורות הקנוניות (וגם הלא-קנוניות או הגנוזות) מתי זה באמת התרחש.

מאז המאה ה-13, אנשים שמו לב לקשר שבין ה-25 בדצמבר לפסטיבל הרומי לכבודו של סול אינוויקטוס, אל השמש הבלתי מנוצח, שסימן את הזמן מיד לאחר תום יום ההיפוך שבו הימים מתחילים להתארך (יום ההיפוך החורפי חל בסביבות ה-21 בדצמבר). השם המלא של החגיגה הוא "Dies Natalis Solis Invicti" שמתורגם מלטינית ליום הולדתה של השמש הבלתי מנוצחת. "נטאלה" היא עדיין המילה בה האיטלקים מתייחסים לחג המולד - ומאוד יתכן שכאשר הרומאים המירו את דתם לנצרות הם החליטו לשמור על החג האהוב ובמשך השנים הפכו אותו לחג לכבוד הולדתו של ישו - אף כי לא היה להם מושג מתי היא התרחשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully