וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הכאוס הרפובליקני: תומך טראמפ נבחר ליו"ר בית הנבחרים של ארה"ב

חברי המפלגה הצליחו להתאחד סביב מייק ג'ונסון, מחוקק חסר ניסיון שהוביל מאמץ משפטי כושל למנוע את ניצחון ביידן ב-2020, שיחליף את מקארתי שהודח בתחילת החודש. הוא רוצה לקדם במהרה סיוע לישראל אך מתנגד להמשך התמיכה באוקראינה, שאותה מנסה לכרוך ביידן באותה חבילה

בווידאו: טראמפ במתקפה על ביידן: "תחתיי אף אחד לא היה חושב לפלוש לישראל"/רויטרס

בית הנבחרים של ארצות הברית בחר היום (רביעי) את הרפובליקני מייק ג'ונסון, שמרן בעל ניסיון מועט בתפקידי הנהגה, כיושב הראש החדש. הוא נבחר בתום שלושה שבועות סוערים שהותירו את בית הנבחרים בוואקום מנהיגותי, ללא יכולת להגיב למלחמה בין ישראל לחמאס או לבצע תפקידיו החוקתיים.

ג'ונסון בן ה-51 נתמך על ידי 220 מחוקקים רפובליקנים בעוד שכל 209 הצירים הדמוקרטים הצביעו נגדו. הוא ימלא את מקומו של קווין מקארתי, שהודח ב-3 באוקטובר בהובלת האגף הקיצוני במפלגה הרפובליקנית.

"אנחנו רוצים שבעלי בריתנו ברחבי העולם ידעו שגוף המחוקקים הזה חזר לעבודה", אמר ג'ונסון, המועמד הרביעי שהציבו הרפובליקנים להחליף את מקארתי, זמן קצר לאחר שזכה בתפקיד. הוא הבטיח כי הוא יקדם בקרוב חקיקה שתסייע לישראל במאבקה בחמאס.

ג'ונסון, שנבחר לראשונה לבית הנבחרים ב-2016, יהיה יושב הראש בעל הניסיון המועט ביותר זה עשרות שנים. הוא ידוע בעיקר כמי שהוביל עתירה כושלת של 126 רפובליקנים בבית הנבחרים לבית המשפט העליון, שבה ביקשו להפוך את תוצאות הבחירות במדינות שבהן הפסיד דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות ב-2020.

ג'ונסון, נציג לואיזיאנה, סירב לענות על שאלה בנוגע לאותם מאמצים למנוע את העברת השלטון לנשיא ג'ו ביידן, בעוד רפובליקנים אחרים שרקו בוז ותקפו את הכתב ששאל אותו על כך.

מייק ג'ונסון אחרי ניצחונו בבחירות ליו"ר בית הנבחרים של ארה"ב, 25 באוקטובר 2023. רויטרס
חסר ניסיון הנהגתי. מייק ג'ונסון אחרי ניצחונו, הערב/רויטרס

במכתב לעמיתיו, ג'ונסון הבטיח למנוע את השבתת הממשל-17 בנובמבר, אז יפוג התקציב הזמני שהעביר הקונגרס בחודש שעבר ברגע האחרון. הוא הבטיח בנאומו לתת עדיפות עליונה לאבטחת הגבולות ולהקים ועדה דו-מפלגתית שתבחן דרכים להתמודד עם החוב הלאומי האדיר שמסתכם ב-33 טריליון דולר.

הוא גם יצטרך להיענות לבקשה הנשיא הדמוקרטי ג'ו ביידן לישראל, אוקראינה ולביטחון הגבולות של ארצות הברית. בעוד שהרפובליקנים תומכים באופן גורף במימון לישראל והידוק הפיקוח בגבולות, הם חלוקים לגבי תמיכה נוספת באוקראינה.

ביידן הפציר בג'ונסון להתקדם במהירות בהעברת חבילת הסיוע. "למרות שיש לנו חילוקי דעות אמיתיים בנושאים חשובים, צריך להיות מאמץ הדדי למצוא מכנה משותף בכל מקום שנוכל", אמר הנשיא בהצהרה. לפי הבית הלבן, הוא התקשר לג'ונסון - האדם השלישי בחשיבותו במבנה השלטון האמריקני אחרי הנשיא וסגנו - ובירך אותו על ניצחונו.

הדמוקרטים תקפו את עמדותיו השמרניות של ג'ונסון בנושאים חברתיים כמו הפלות ונישואים חד-מיניים, כמו גם את מאמציו להפוך את תוצאות הבחירות ב-2020. "ג'ו ביידן ניצח בבחירות לנשיאות ב-2020, ושום הכחשת בחירות לא תשנה את המציאות הזו. לא עכשיו, לא אף פעם", אמר מנהיג המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים, האקים ג'פריס, זמן קצר לפני שהזמין את ג'ונסון לשאת את נאומו.

עוד בוואלה!

ברגע האחרון: הקונגרס בארה"ב העביר תקציב זמני לממשל, ההשבתה נמנעה

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, מלון קמפינסקי,ת"א 18 באוקטובר 2023. רויטרס
הפציר בג'ונסון לקדם במהירות את חבילת הסיוע. ביידן בישראל, החודש/רויטרס

בעוד מנהיגי בית הנבחרים מתמקדים בדרך כלל בגיוס כספים ובספירת קולות, ג'ונסון ידוע יותר כתומך בעמדות חברתיות שמרניות. הוא תמך בחקיקה נגד ניתוחים הקשורים להתאמה מגדרים, באיסור חובת עטיית מסיכות במטוסים ובהידוק ההגבלות על הגירה והפלות.

הרפובליקנים שולטים בבית הנבחרים בפער זעום של 221-212, כך שיש להם מעט מאוד מקום לטעויות בהצבעות שנויות במחלוקת. המחלוקות ביניהם היו גלויות לעיני כולם בשבועות האחרונים, כששלושת המועמדים הקודמים להחלפת מקארתי - סטיב סקאליס, ג'ים ג'ורדן וטום אמר - לא הצליחו להשיג את 217 הקולות הדרושים לניצחון.

כיושב ראש, ג'ונסון יצטרך להתמודד עם אותם אתגרים שהפילו את מקארתי והכשילו את המועמדים הקודמים. הם כוללים את הדרישות של חברי הסיעה הקיצונית במפלגה אל מול חוסר היכולת להעביר חוקים - מאחר שהדמוקרטים שולטים בסנאט וביידן הוא הנשיא - ללא שיתוף פעולה בין שתי המפלגות.

ייתכן שדווקא חוסר הניסיון של ג'ונסון עזר לו לזכות בתפקיד, משום שלא היה לו מספיק זמן כדי ליצור לו אויבים. "פוליטיקה היא כמו קרב. ככל שאתה נמצא בה יותר זמן, אתה מקבל יותר מכות. ויש אגרופים שאתה יכול לספוג בשלב מוקדם בקריירה שלך שאתה לא יכול לספוג אחר כך", אמר טום קול הרפובליקני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully