וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברגע האחרון: הקונגרס בארה"ב העביר תקציב זמני לממשל, ההשבתה נמנעה

עודכן לאחרונה: 1.10.2023 / 10:05

יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני העביר את החוק בסיוע הדמוקרטים, ובהמשך אישר הסנאט את תקצובו הזמני של הממשל עד אמצע נובמבר. עם זאת, האגף הרפובליקני הקיצוני הצליח למנוע הכללת סיוע נוסף לקייב, וביידן זעם: "אסור לפגוע בהמשך התמיכה באוקראינה"

יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב קווין מקארתי בקונגרס, 30 בספטמבר 2023. רויטרס
התעלם מאיומי האגף הקיצוני במפלגתו. יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני מקארתי, אמש/רויטרס

הקונגרס של ארצות הברית העביר הלילה (ראשון) את החוק להמשך תקצוב זמני של הממשלי הפדרלי, שעות לפני השבתתו הצפויה. אף שהכלכלה האמריקנית ועובדי ציבור יכולים לנשום לרווחה, סכנת ההשבתה צפויה לצוף מחדש בשבועות הקרובים, לקראת תום 45 הימים של התקצוב הזמני.

אף שנראה היה שהשבתת הממשל היא עובדה מוגמרת, בתפנית של הרגע האחרון נשען יו"ר בית הנבחרים קווין מקארתי הרפובליקני על תמיכה מאסיבית של הדמוקרטים. בכך הוא נסוג מדרישה מוקדמת של האגף הקיצוני במפלגה הרפובליקנית, הנתמך על ידי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, להעביר את החקיקה באופן חד-צדדי.

לאחר האישור בבית הנבחרים הנשלט בידי הרפובליקנים, החוק עבר ברוב מוחץ של 88 סנאטורים לעומת תשעה מתנגדים בלבד ונשלח אל שולחנו של הנשיא ג'ו ביידן, שחתם עליו לפני חצות ודקה, המועד האחרון למניעת השבתת הממשל.

למרות אנחת הרווחה הזמנית, ביידן וחברי קונגרס רבים הפצירו ברפובליקנים בבית הנבחרים לכלול את המשך הסיוע לאוקראינה בתקציב הסופי. האגף הרפובליקני הקיצוני מתנגד להמשך התמיכה הביטחונית בקייב מול הפלישה הרוסית, שלא נכללה בנוסח שעבר הלילה.

"אני מצפה מיו"ר בית הנבחרים מקארתי לעמוד בהתחייבות שלו לאוקראינה ולהעביר את הסיוע הנחוץ לה בתקופה הקריטית הזו", אמר ביידן בהצרה שמסר לאחר החתימה על החוק, תוך שהוא מאשים את אותם רפובליקנים קיצוניים בניסיון "לייצר משבר מדומה". ביידן הוסיף כי "אנחנו לא יכולים לאפשר פגיעה בתמיכה האמריקנית באוקראינה, לא משנה מה הנסיבות".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ויו"ר בית הנבחרים קווין מקארתי דנים על תקרת החוב בבית הלבן, 22 במאי 2023. רויטרס
"מצפה ממנו לעמוד בהתחייבות שלו לאוקראינה". ביידן ומקארתי בבית הלבן, מאי/רויטרס

סוכנויות פדרליות כבר הכינו תוכניות מקיפות המפרטות אילו שירותים חייבים להמשיך לעבוד, כמו בידוק בשדות תעופה וסיורים בגבולות, ואילו ייסגרו, כמו מחקר מדעי וסיוע תזונתי לשבע מיליון אימהות עניות. בנוסף לכך, רוב ארבעת מיליון עובדי הממשל לא יקבלו שכר, בין אם הם עובדים או לא.

בבית הנבחרים, 335 מחוקקים הצביעו בעד החקיקה, לעומת 91 מתנגדים, כשיותר דמוקרטים תמכו בה מאשר רפובליקנים, שלהם יש רוב קטן בבית הנבחרים. נוסח החוק שעבר בבית הנבחרים כלל סיוע למוקדי אסונות טבע בארצות הברית, אך לא מיליארדי דולרים נוספים שמבקש הממשל להעביר לאוקראינה.

הדמוקרטים בבית הנבחרים, ש-209 מהם הצביעו בעד החוק לעומת 126 רפובליקנים בלבד, תיארו את התוצאה כניצחון. "הרפובליקנים הקיצונים של MAGA הפסידו, הציבור האמריקני ניצח", אמר הדמוקרטי הבכיר ביות בבית הנבחרים, האקים ג'פריס, אחרי ההצבעה.

מקארתי דחה את האיומים של האגף הקיצוני במפלגתו לנסות להדיחו אם יעביר את החוק בתמיכת הדמוקרטים. "אני רוצה להיות המבוגר שבחדר, להמשיך ולנסות", אמר מקארתי לכתבים. "ואתם יודעים מה? אם עליי לסכן את התפקיד שלי עבור הציבור האמריקני, אעשה זאת".

הוא אמר כי הרפובליקנים בבית הנבחרים יקדמו תכניות להעברת חוקים נוספים שיקצצו את ההוצאות הממשלתיות ויכללו סוגיות שמרניות אחרות, כמו הידוק הפיקוח על הגבולות.

גם לאחר העברת החוק בבית הנבחרים, התוצאה הסופית בסנאט לא הייתה ברורה לאור הזעם על הסרת סעיפי הסיוע לאוקראינה, כשהסנאטור הדמוקרטי מייקל בנט עצר את ההצבעה למשך כמה שעות בניסיון לגבש הסכם להעברת כספים נוספים לאוקראינה.

"אף שהייתי מעדיף להעביר עכשיו חוק עם סיוע נוסף לאוקראינה, שלו יש תמיכה של שתי המפלגות בבית הנבחרים ובסנאט, קל יותר לעזור לאוקראינה עם ממשל פתוח מאשר סגור", מסר הסנאטור הדמוקרטי כריס ואן הולן.

מנהיג הרוב בסנאט הדמוקרטי, צ'אק שומר, אמר ש"האמריקאנים יכולים לנשום לרווחה" וכי נמנעו קיצוצים "קיצוניים, מלוכלכים ומזיקים" שאותם קידמו חלק מהרפובליקנים. עם זאת, הוא הדגיש שההסכם אינו "היעד הסופי", והבטיח לקייב שחבילת סיוע נוספת לא ירדה מהפרק. "לא נפסיק להילחם על תמיכה נוספת לאוקראינה", הדגיש.

בנוסף לכך, מנהיגי הסנאט הבכירים משתי המפלגות, כולל מנהיג המיעוט הרפובליקני מיץ' מקונל, פרסמו באופן חריג הצהרה משותפת המאותתת על כוונתם "להבטיח שממשלת ארצות הברית תמשיך לספק" תמיכה באוקראינה בשבועות הקרובים.

עוד בוואלה!

בשל התנגדות נאמני טראמפ לתקציב: הממשל האמריקני בדרך להשבתה הלילה

לכתבה המלאה
וולודימיר זלנסקי בנאומו בקונגרס האמריקני. 22 בדצמבר 2022. רויטרס
התמיכה בהמשך הסיוע לאוקראינה נחלשת. זלנסקי בנאום בקונגרס, דצמבר/רויטרס

הפעם האחרונה שבה הושבת הממשל הפדרלי הייתה ב-2019, תחת ממשל טראמפ, והשבתתו נמשכה 34 ימים - שיא של כל הזמנים. במהלך התקופה הזו איבדה הכלכלה 11 מיליארד דולר, ועובדים פדרליים עמדו בתורים לחלוקת מזון.

המשבר הנוכחי מתרחש כמה חודשים ספורים בלבד לאחר שהקונגרס הביא את הממשל הפדרלי אל סף חידלות פירעון של חוב 31.4 טריליון הדולר שלו. התרחיש הדרמטי הזה גרם לחששות בוול סטריט, וסוכנות דירוג האשראי מודי הזהירה מפני פגיעה בדירוג של ארצות הברית.

בדרך כלל, הקונגרס מצליח להעביר חוקי מימון זמניים כדי לקנות עוד זמן למשא ומתן על העברת המימון הפדרלי השנתי. אך השנה, קבוצה של רפובליקנים מנעה זאת בניסיון להשיג הגבלות על ההגירה וקיצוצים ממשלתיים מתחת לרמות שעליהם סוכם בעת העימות האחרון סביב תקרת החוב.

המשבר הקודם נפתר בסיכום בין מקארתי לביידן, וקבע תקרת הוצאות של 1.59 טריליון דולר בשנה הפיסקלית הקרובה, אך הרפובליקנים בבית הנבחרים רוצים קיצוץ נוסף של 120 מיליארד דולר.

"לא היינו צריכים להיות במצב הזה מלכתחילה. רק לפני כמה חודשים, יו"ר בית הנבחרים מקארתי ואני הגענו להסכם תקציבי כדי להימנע בדיוק מהסוג הזה של משבר מדומה", אמר ביידן בהצהרה הלילה לאחר ההצבעה. "הרפובליקנים בבית הנבחרים ניסו לברוח מההסכם הזה בדרישה לקיצוץ דרסטי שהיה הרסני עבור מיליוני אמריקנים. הם נכשלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully