וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל התנגדות נאמני טראמפ לתקציב: הממשל האמריקני בדרך להשבתה הלילה

עודכן לאחרונה: 30.9.2023 / 22:14

ללא התפשרות של הרגע האחרון מצד רפובליקנים קיצוניים הדורשים קיצוצים נרחבים והפסקת הסיוע לאוקראינה, הממשל הפדרלי יושבת בפעם הרביעית בעשור. מאות אלפי עובדי ממשל ואנשי צבא לא יקבלו משכורות ומיליוני אימהות עניות לא יזכו לסיוע

אדם חולף על פני מבנה הקונגרס בוושינגטון, ארה"ב, 30 בספטמבר 2023. רויטרס
הבית הלבן מזהיר מפגיעה כלכלית קשה. הקונגרס האמריקני/רויטרס

הממשל האמריקני צפוי להיכנס הלילה (ראשון) להשבתה חלקית, בשל מחלוקת תקציבית עזה בין הרפובליקנים בבית הנבחרים לבין הדמוקרטים.

נציגי האגף הימני-קיצוני במפלגה הרפובליקנית בבית הנבחרים, הזוכים לתמיכתו של הנשיא לשעבר והמועמד המוביל לנשיאות כיום דונלד טראמפ, דורשים קיצוצים נרחבים בהוצאות הממשלתיות כדי להילחם בגירעון. בין השאר, הם מתנגדים להמשך העברת הסיוע לאוקראינה, שהגיע לעשרות מיליארדי דולרים מאז תחילת הפלישה הרוסית.

בסנאט, שבו לדמוקרטים יש רוב זעום של מושב אחד, מתוכננת הצבעה על חוק שיאריך בחודש וחצי את המימון הממשלתי, במטרה לדחות את ההשבתה ולאפשר את המשך השיחות. החוק זוכה גם לתמיכתם של הרפובליקנים בסנאט, אך עמיתיהם בבית הנבחרים מצויים בקרבות פנימיים שאינם צפויים לאפשר את העברתו לפני המועד האחרון בחצות.

אתמול דחו הרפובליקנים בבית הנבחרים את חוק המימון הזמני, אף שהוא כולל סעיפים רבים שהדמוקרטים מתנגדים להם כך שלא היה לו סיכוי לקבל את תמיכתם בסנאט כדי להפוך לחוק. על מנת להעביר חוק לאישורו של נשיא ארצות הברית, שני בתי הקונגרס צריכים לאשר את אותו נוסח החקיקה.

ללא תפנית של הרגע האחרון בקרב הרפובליקנים, ששולטים ברוב זעום של 221-212 מחוקקים בבית הנבחרים, הממשל האמריקני יושבת חלקית בפעם הרביעית בתוך עשור. המשמעות היא שמאות אלפים מעובדי הממשל הפדרלי יפסיקו לקבל משכורת ולעשות את עבודתם, אלא אם הנשיא ג'ו ביידן יחתום על חוק המימון עוד הלילה. בנוסף לכך, הפארקים הלאומיים ייסגרו ויותר מ-40 מיליון איש יידרשו לשלם על הלוואותים, שהוקפאו מאז מגיפת הקורונה.

יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב קווין מקארתי, משוחח עם כתבים בקפיטול, 30 בספטמבר 2023. רויטרס
מתקשה לאחד את שורות המפלגה. יו"ר בית הנבחרים מקארתי, היום/רויטרס

סוכנויות פדרליות כבר הכינו תוכניות מקיפות המפרטות אילו שירותים חייבים להמשיך לעבוד, כמו בידוק בשדות תעופה וסיורים בגבולות, ואילו ייסגרו, כמו מחקר מדעי וסיוע תזונתי לשבע מיליון אימהות עניות. בנוסף לכך, רוב ארבעת מיליון עובדי הממשל לא יקבלו שכר, בין אם הם עובדים או לא.

הצירים הרפובליקנים בבית הנבחרים, שיצאו מישיבת מפלגה סגור, אמרו היום כי הם מצפים להצביע בעד צעד שיבטיח שאנשי הצבא, אבטחת הגבולות ומינהל התעופה הפדרלי יקבלו שכר במהלך ההשבתה. אך מימון המשכורות שלהם ייכנס לתוקף רק אם הסנאט יעביר את החוק וביידן יחתום עליו.

"נצביע כדי לשמור על מימון השכר של כוחותינו ועל פעילות מבצעית מלאה", אמר חבר בית הנבחרים דארל איסא. כמה רפובליקנים קיצוניים אמרו שהשבתה שווה את הקשיים הלו כדי להשיג את מטרותיהם.

"אני חושש שרוב חברי הסיעה מוכנים לעשות הכול כדי להימנע מאי-הנוחות של השבתה אפשרית של הממשלה", אמר חבר בית הנבחרים בוב גוד לכתבים. "אם לא תהיה לנו את הנכונות לומר 'לא' והנחישות לומר 'לא', הסנאט והבית הלבן לא יקבלו שום קיצוץ בהוצאות".

המשבר הנוכחי מתרחש כמה חודשים ספורים בלבד לאחר שהקונגרס הביא את הממשל הפדרלי אל סף חידלות פירעון של חוב 31.4 טריליון הדולר שלו. התרחיש הדרמטי הזה גרם לחששות בוול סטריט, וסוכנות דירוג האשראי מודי הזהירה מפני פגיעה בדירוג של ארצות הברית.

בדרך כלל, הקונגרס מצליח להעביר חוקי מימון זמניים כדי לקנות עוד זמן למשא ומתן על העברת המימון הפדרלי השנתי. אך השנה, קבוצה של רפובליקנים מנעה זאת בניסיון להשיג הגבלות על ההגירה וקיצוצים ממשלתיים מתחת לרמות שעליהם סוכם בעת העימות האחרון סביב תקרת החוב.

התנגדותם של אותם רפובליקנים קיצונים הכעיסה את האגף המתון יותר במפלגה, שראה בכך פספוס של הזדמנות לקדם מדיניות שמרנית. "יש תסכול הולך וגדל בנוגע לאותם 21 אנשים שבחרו להצביע 'לא' על התכנית הטובה מאוד שהייתה", אמרה הנציגה הרפובליקנית ניקול מליוטקיס ביום שישי.

יו"ר בית הנבחרים קווין מקארתי, המסתכן באיבוד המשרה שלו, עשוי לנסות להסתמך על קולות הדמוקרטים כדי להעביר את החוק להמשך המימון הזמני של הממשל גם במחיר שהקיצוניים במפלגתו ינסו להדיחו. עם זאת, מקארתי מתנגד לכלול בחוק המימון סיוע לאוקראינה בסך שישה מיליארד דולר שנכלל בהצעה של הסנאט.

ממשל ביידן הזהיר כי מפגיעה כלכלית חמורה במקרה של השבתה, והפציר ברפובליקנים בבית הנבחרים לתמוך בחקיקה שקידמו הסנאטורים. הפעם האחרונה שבה הושבת הממשל הפדרלי הייתה ב-2019, תחת ממשל טראמפ, והשבתתו נמשכה 34 ימים - שיא של כל הזמנים. במהלך התקופה הזו איבדה הכלכלה 11 מיליארד דולר, ועובדים פדרליים עמדו בתורים לחלוקת מזון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully