וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אין להם תחליף": הטעות המרה של המטכ"ל גרמה לחישוב מסלול מחדש

25.10.2023 / 11:57

אחרי הכוונות לצמצם בהדרגה את היקף מסוקי הקרב של חיל האוויר הוחלט במטכ"ל להאיץ רכש, חימושים וחלפים ולפתוח בעבודת מטה לרכש מסוקי קרב נוספים או השבחה של ישנים

בווידאו: 2 בוגרות קורס טיס 184 במגמת מסוקים מסכמות את הקורס/צילום: דו"צ

בשנים האחרונות פחת מעמדם של מסוקי הקרב בעיני אלופי המטה הכללי של צה"ל והתגברה המחשבה שאת תפקידם בשדה הקרב יכול להחליף כלי הטיס המאויש מרחוק.

מהלכי המלחמה ברצועת עזה ובגבול לבנון, בדגש על השעות הראשונות, הוכיחו את תרומתם הגדולה של טייסי מסוקי הקרב - במיוחד בזכות הזמינות לתקיפה, הסיוע לכוחות היבשה במצוקה, סיכול כוונות אויב בסמוך גבול, זיהוי ותקיפת מטרות בשל תצורת הטיסה וסגירת מעגלי אש מהירים באמצעות תותח וולקן עם מאות פגזים ושישה טילים.

גורם ביטחוני בכיר אמר: "היתה ביקורת על הזמן שעבר מהרגע שזוג מסוקי קרב שהיו בכוננות עבר דרומה מבסיס רמת דוד, אבל כשהבינו את גודל האירוע המערך עבד כמו מכונה משומנת והצדיק את האמון שניתן לו בחיל האוויר. המערך עשה דברים שמעולם לא עשו, שעוד יכתבו בספרי ההיסטוריה. אין תחליף לטייס שרואה מטרה בעין". כל אלו יחד העצימו את הטעות המרה של המטכ"ל, שבימים אלו בכיריו מחשבים מסלול מחדש בכל מה שקשור לאמון במערך המסק"ר.

מסוק AH-64E. צבא ארה"ב מתוך  ויקיפדיה, אתר רשמי
המועמד המוביל לחיזוק מערך המסק"רים: אקו/אתר רשמי, צבא ארה"ב מתוך ויקיפדיה

כצעדים ראשונים צה"ל העביר פניות למשרד ההגנה האמריקאי לסייע ברכש חלפים ותחמושת למסק"רים המיושנים. בצה"ל יש שני סוגים של מסקורי קרב: מסוקי פתן הישנים (AH-64A אפאצ'י) שמתכוונים להוציא בהדרגה משימוש ומסוקי שרף (AH-64D אפאצ'י לונגבו) החדשים יותר.

כאמור, המטכ"ל החליט כבר בשנה שעברה להוציא את מסוקי ה'פתן' משירות עד שנת 2025 ולהישאר רק עם מסוקי ה"שרף' ולרכוש בעתיד הרחוק במועד לא ידוע כעשרים מסוקי קרב חדישים, אך עדיין לא החליטו על דגם, כשמועמד המוביל הוא: AH-64E - ECO. מסוקי האקו הם בעלי יכולות מבצעיות גבוהות משמעותית מהמסוקים הקיימים בחיל האוויר. הם מהירים יותר, חזקים יותר והמכ"ם המותקן עליהם מאפשר לפעול בטווחים גדולים ומדויקים יותר. בנוסף, הם יכולים לשאת 16 טילים ו-76 רקטות, ובקדמתם מותקן תותח משופר.

לדברי מקורות בחיל האוויר, בצה"ל ידרשו לקבל החלטות כבדות בתום עבודת המטה והבדיקות: האם להאריך את חייו של מסוק ה'פתן' כמו שנעשה בחיל האוויר היווני ובכך למנוע פגיעה בהיקף המסק"רים שיש לצה"ל, האם לרכוש מסוקי קרב מסוג דלתא ישנים שיצאו משימוש בצבא האמריקאי ולהעביר אותם תהליך השבחה, או לרכוש חדשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully