וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתעה בארגנטינה: שר האוצר ניצח את מועמד הימין הקיצוני בסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות

מועמד מפלגת השלטון סרחיו מאסה, שבכהונתו הגיעה האינפלציה לכ-140%, רשם תוצאה טובה מהצפוי כשקיבל 36.7%, בעוד שחאבייר מיליי, המעריץ את טראמפ, רוצה לפרק את הבנק המרכזי ומתנגד להפלות - זכה ב-30%: "הארגנטינאים הצביעו בעד שינוי". הסיבוב המכריע - בחודש הבא

מועמד מפלגת השלטון סרחיו מאסה בנאום בפני תומכיו אחרי ניצחונו בסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות ארגנטינה, 22 באוקטובר 2023. רויטרס
הזהיר מפני הימין הקיצוני. מועמד מפלגת השלטון סרחיו מאסה אחרי פרסום התוצאות, אמש/רויטרס

שר האוצר של ארגנטינה סרחיו מאסה הפתיע כשסיים אמש (ראשון) במקום הראשון בסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות. התוצאות משקפות את חששם של הבוחרים מיריבו העיקרי, הפופוליסט הימני קיצוני חאבייר מיליי, ששינה את המפה הפוליטית והבטיח לצמצם באופן דרסטי את מעורבות המדינה בחיי האזרחים.

מאסה ניצח את חוויאר מיליי, כלכלן וחבר פרלמנט בעל ניסיון מועט, אף שבכהונתו זינקה האינפלציה לשיעור תלת-ספרתי של כמעט 140%, חתכה את המשכורות והגדילה את העוני במדינה הדרום אמריקנית. לאחר ספירת 98.3% מהקולות, למאסה היו 36.7% ולמיליי 30%. השניים יתמודדו בסיבוב מכריע בחודש הבא, שיכריע אם המדינה נותרת עם שלטון מהמרכז-שמאל, או חותכת בחדות ימניה.

רוב הסקרים בארגנטינה לפני הבחירות, הידועים כבלתי אמינים, העניקו למיליי - שנהג להגיע לעצרות הפוליטיות שלו עם מסור חשמלי כדי להדגים כיצד יקצץ את השירותים הממשלתיים - יתרון קל והציבו את מאסה במקום השני. מאסה כבר התמודד על הנשיאות לפני שמונה שנים, אך סיים אז במקום השלישי והוא התמודד מטעם מפלגת השלטון במקום הנשיא היוצא אלברט פרננדס, שוויתר על הניסיון לזכות בקדנציה נוספת.

שרת ההגנה לשעבר פטרישיה בולריץ', מגוש המרכז-ימין, סיימה במקום השלישי עם 23.8%, ומיליי צפוי לנסות ולאחד את מחנה הימין סביבו לקראת הסיבוב המכריע. הפערים בין התוצאות בפריימריז באוגוסט לבין אלו בבחירות אתמול נובעים ככל הנראה גם מהעלייה בשיעור ההצבעה, שהגיע לכ-78%, עלייה של כ-8%.

המועמד לנשיאות ארגנטינה חאבייר מיליי נואם בפני תומכיו אחרי תוצאות הבחירות לנשיאות בבואנוס איירס, ארגנטינה, 22 באוקטובר 2023. רויטרס
שינה את הפוליטיקה המקומית. מיליי בנאום אחרי תוצאות הסיבוב הראשון, אמש/רויטרס

מאסה הוא דמות בכירה בשלטון הפרוניסטי מאז 2019, והוא מיקד את מסריו באזהרות מפני ההשלכות של הצעותיו של מיליי - בין היתר בקיצוץ חד בהוצאות המדינה ובמספר משרדי הממשלה, בהם הרווחה, החינוך והבריאות - על חייהם של האזרחים. הוא תיאר אותו כטירון פוליטי מסוכן. לכך הייתה ככל הנראה תרומה משמעותית על הצלחתו של מועמד מפלגת השלטון מעל המצופה.

הוא אמר לבוחרים שהוא ירש כלכלה במצב גרוע, שהוחמר על ידי בצורת הרסנית שחיסלה את היצוא של המדינה, והרגיע את הבוחרים שהגרוע מכל כבר חלף. בנאום הניצחון שלו הוא אמר כי הוא יקרא להקמת ממשלת אחדות. "אני הולך לקרוא לממשלת אחדות לאומית - ממשלת אחדות לאומית שבנויה על הבסיס של זימון האנשים הטובים ביותר, ללא קשר להשתייכותם הפוליטית", אמר מאסה.

מיליי, המגדיר את עצמו אנרכו-קפיטליסט המעריץ את נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, צבר תמיכה רבה כשקרא לפירוק הבנק המרכזי, החלפת המטבע המקומי בדולר האמריקני וטיהור הממסד שאותה כינה "הקאסטה הפוליטית".

הצעותיו הרדיקליות והרטוריקה החריפה ומלאת הקללות שלו גרמו לחלק מהארגנטינים להצביע למאסה, שבו הם ראו כרע במיעוטו. כריסטיאן אריאל ג'ייקובסן, צלם בן 38, אמר כי הוא הצביע למאסה כדי למנוע את "הפרויקט של מיליי המסכן את הדמוקרטיה".

מיליי הציג את עצמו כמי שמנהל מסע צלב נגד "הכוחות הזדוניים של הסוציאליזם" מבית ומחוץ. הוא מתנגד לחינוך מיני, למדיניות פמיניסטית ולהפלות, אף שהן חוקיות בארגנטינה. הוא אף דוחה את הרעיון שלבני האדם יש חלק במשבר האקלים. הוא היה לכוכב הבלתי-מעורער של הקמפיין הסוער, והמונים הקיפו את מכוניתו לקראת הגעתו לקלפי עד שהמאבטחים נאלצו לחלץ אותו.

עוד בוואלה!

טלטלה בארגנטינה: מועמד הימין הקיצוני, המעריץ את טראמפ, ניצח בפריימריז לנשיאות

לכתבה המלאה

מיליי אמר לתומכיו אחרי התוצאות כי הם היו עדים ל"בחירות החשובות ביותר במאה השנים האחרונות", והוסיף כי ההצבעה ביום ראשון הייתה "היסטורית" מכיוון ש"הארגנטינאים הצביעו בעד שינוי". הוא האשים את מאסה כחלק מ"הממסד המושחת" שמוטט את הכלכלה השנייה בגודלה בדרום אמריקה. "לא באנו לכאן כדי לקחת זכויות, באנו לקחת פריבילגיות", ניסה מיליי להרגיע את אלו החוששים ממנו.

מיליי כבר השיג דריסת רגל לו למפלגתו הליברטריאנית במערכת הפוליטית שנשלטה בידי גושים מהמרכז-שמאל והמרכז-ימין במשך כמעט שני עשורים. הוא אמר כי התוצאות הראשוניות מצביעות על כך שמפלגתו זכתה ב-40 מושבים בבית התחתון של הקונגרס ובשמונה בסנאט.

עם זאת, כמה מתומכיו הביעו אכזבה. "אני לא אשקר, אני מרגיש מרירות מסוימת", אמר גסטון יאפור, יבואן קפה בן 35. "אבל, כן, יהיה סיבוב מכריע. אסור לנו לוותר. מי שנלחם לא מנוצח, וצריך להמשיך להילחם את הקרב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully