וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלטלה בארגנטינה: מועמד הימין הקיצוני, המעריץ את טראמפ, ניצח בפריימריז לנשיאות

עודכן לאחרונה: 14.8.2023 / 18:16

חבייר מיליי, התומך בסחר באיברים ובפירוק הבנק המרכזי, הדהים את הממסד כשסיים במקום הראשון מקרב המועמדים בבחירות המקדימות. וכעת, לא ניתן יהיה להתעלם ממנו לקראת הבחירות הכלליות באוקטובר. "צעד ראשון לקראת בנייתה מחדש של ארגנטינה"

חבייר מיליי, מועמד הימין הקיצוני, חוגג את ניצחונו בפריימריז לנשיאות ארגנטינה, במטה הבחירות של מפלגתו בבואנוס איירס, 13 באוגוסט 2023. רויטרס
שסיים במקום הראשון בבחירות המקדימות. מיליי/רויטרס

איש הימין הקיצוני חבייר מיליי הדהים את הממסד הפוליטי בארגנטינה, כשסיים במקום הראשון בבחירות המקדימות לבחירת מועמדים לקראת הבחירות הכלליות באוקטובר.

מיליי, המעריץ את נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, רוצה לפרק את הבנק המרכזי של ארגנטינה, סבור שמשבר האקלים הוא שקר, רואה בחינוך מיני מזימה להרס משפחות, מאמין שהמדינה צריכה לאשר מכירת איברים ורוצה להקל על אחזקת כלי נשק.

אף שספירת הקולות טרם הסתיימה, הפרשנים מסכימים כי המועמד הטרי - שקנה את שמו כמי שיוצא נגד "האליטה הפוליטית" וזוכה בהערצה המזכירה כוכב רוק - הצליח הרבה מעל המצופה. כעת, הם רואים בו מועמד רציני לנשיאות.

אחרי ספירת יותר מ-92% מהקולות, מיליי קיבל כ-30% מסך הקולות, לפי תוצאות רשמיות. המועמדים של מפלגות האופוזיציה, הרצים תחת השם "מאוחדים לשינוי", ושל הקואליציה הנוכחית, איחוד המולדת, קיבלו 28% ו-27% בהתאמה.

בחגיגות במטה הבחירות שלו, מיליי הבטיח "לשים קיץ לאליטה הפוליטית הפרזיטית, המושחתת והלא יעילה במדינה הזו". לדבריו, "היום עשינו את הצעד הראשון לקראת בנייתה מחדש של ארגנטינה. אי אפשר לשנות את ארגנטינה עם אותם אנשים כמו תמיד".

תומך קואליציית השלטון בזמן נאומו של המועמד סרחיו מסה במטה הבחירות בבואנוס איירס, ארגנטינה, 13 באוגוסט 2023. רויטרס
"צעד ראשון לבניית ארגנטינה". תומך הקואליציה בעת נאומו של מסה במטה הבחירות/רויטרס

לפני הבחירות, מומחים הזהירו כי תוצאות טובות מהצופה של מיליי בן ה-52 עשויות לטלטל את השווקים ולהוביל לצניחה חדה בערך הפזו. זאת לאור אי-הוודאות ביחס למדיניות הכלכלית שהוא יביא עמו בתור נשיא.

אף שהבחירות אתמול היו באופן רשמי הצבעה על המועמדים שייצגו את הגושים הפוליטיים השונים בבחירות הכלליות, הן נתפסות כסקר דעת קהל לקראת הבחירות. מיליי, החבר בבית התחתון של ארגנטינה מאז 2021, התמודד לבדו בפריימריז על המועמדות של מפלגתו "מקדמים חירות".

התוצאות הראשוניות מראות כי ארגנטינה היא המדינה האחרונה באזור שאזרחיה פונים אל מועמדים אאוטסיידרים בתור מחאה נגד הפוליטיקאים המסורתיים. ארגנטינה סובלת מאינפלציה שנתית של יותר מ-100%, משיעורי עוני מתרחבים ומקריסה מהירה של ערך המטבע. מיליי משך תומכים כשקרא לארגנטינה להחליף את הפזו בדולר האמריקני.

"אני שמח מאוד, אנחנו מחפשים שינוי, נמאס לנו לחיות ככה", אמר פרנקו לסרטסור בן ה-19, שחגג מחוץ למטה של מיליי במרכז בואנוס איירס. "כל המדינות שאימצו את הדולר התקדמו וכבר לא היו באינפלציה".

תומכיו הביעו תקווה שמיליי רק יתחזק לקראת אוקטובר. "אני אוהב את הרעיונות שלו לגבי החירות. הרעיונות שלו לא מפחידים אותי. אנשים חופשיים לבחור מה שהם רוצים", אמר אורלנדו סנצ'ס בן ה-26. "אם פושעים מסתובבים עם אקדחים בחגורות שלהם, למה אזרחים מהשורה לא יכולים להחזיק בהם באופן חוקי עם המסמכים הדרושים? לאנשים נמאס מהפוליטיקה, ושמשקרים להם כל הזמן".

עוד בוואלה!

מורנה בת ה-11 נשדדה בדרך לבית ספר. מותה מסעיר את ארגנטינה

לכתבה המלאה

מיאוס מהממסד הפוליטי

גם בשורות האופוזיציה השמרנית, התוצאות הראו כי המצביעים פונים ימינה כשהם בחרו את השרה לביטחון לשעבר פטריסיה בולריץ', שהסיבה בקלות על המועמד המתון יותר, ראש עיריית בואנוס איירס הורסיו רודריגס לארטה.

בולריץ' הבהירה כי היא תעבוד יחד עם יריבה לקראת הבחירות באוקטובר. "בתור ארגנטינאים, אנחנו חיים במצוקה, בפחד, לא מסוגלים לחלום, לתכנן או לחיות חיים נורמליים. אבל היום, יש לנו סיבות לעבוד יחד, להדריך ולהוביל שינוי יסודי בארגנטינה, שינוי שיותיר מאחור לתמיד את השחיתות, ויסלול את הדרך לצניעות", אמרה בולריץ'.

הקואליציה קיבלה מסר מהבוחרים, לאור המצב העגום של הכלכלה תחת ממשלו של הנשיא אלברטו פרננדס, שלא מתמודד על כהונה נוספת. היא סיימה במקום השלישי מקרב הגושים הפוליטיים, כששר האוצר, סרג'יו מסה, ניצח כצפוי את חואן גרביוס מהאגף השמאלי במפלגה.

"יש לנו 60 ימים להפוך את הבחירות האלו", אמר מסה לתומכיו.

עם זאת, מריאל פורנוני, מנהל חברת ייעוץ פוליטי, אמר כי התוצאות "משקפות את עייפות האזרחים מההנהגה הפוליטית" השלטת בארגנטינה בשנים האחרונות, "ומהעדר הפתרונות" שלהם. לדבריו, במהלך הקמפיינים, מועמדי המפלגות הגדולות היו מרוכזות בקהל שלהן, "במקום להתמודד עם הצרכים האמיתיים של האזרחים".

  • עוד באותו נושא:
  • ארגנטינה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully