וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה מפרוץ המלחמה: משאיות סיוע נכנסו לעזה ממצרים

עודכן לאחרונה: 22.10.2023 / 19:46

מעבר רפיח נפתח להעברת תרופות ומזון לרצועה, שעות אחרי שחרור שתי החטופות הראשונות. "זו טיפה בים", אמר אחד התושבים, בעוד שארה"ב הזהירה מפני הגעת הסיוע לחמאס. במצרים, פסגה בהשתתפות מנהיגים ערביים ואירופים הסתיימה ללא תוצאות. אבו מאזן: "לא נעזוב"

סיוע לעזה במעבר רפיח, 21 באוקטובר 2023/מן הרשת

20 משאיות סיוע נכנסו היום (שבת) לרצועת עזה, בשיירה הראשונה של אספקה הומניטרית מאז תחילת המלחמה בין ישראל לחמאס לפני שבועיים, ושעות אחרי שחרורן של שתי חטופות ראשונות.

המשאיות, שנשאו דגלים לבנים וצפרו עם כניסתן דרך מעבר רפיח שבין מצרים לעזה אחרי שתכולתן נבדקה, אמורות להגיע לחלק הדרומי של הרצועה. מאות אלפי תושבים ירדו דרומה מצפון הרצועה בעקבות אזהרות צה"ל מפני כניסה קרקעית וחרף הקריאות של חמאס שעליהם להישאר בבתיהם.

עם זאת, גורמים פלסטיניים רשמיים הביעו אכזבה מכך שאספקת דלק לא נכללה בשיירת הסיוע שבה היה מזון, מים והציוד הרפואי. הם טענו כי מדובר ב-3% אחוזים בלבד ממה שהוכנס לרצועה לפני שישראל החליטה להטיל עליה סגר מוחלט בעקבות מתקפת הפתע הרצחנית של חמאס.

"החרגת הדלק מהסיוע ההומניטרי פירושה שחייהם של חולים ופצועים יישארו בסכנה. בבתי החולים בעזה אוזלות הדרישות הבסיסיות לביצוע הליכים רפואיים", נמסר ממשרד הבריאות בעזה שבשליטת חמאס. עם זאת, בישראל דוחים את הטענות שיש ברצועה, שבה חיים כ-2.3 מיליון איש, משבר הומניטרי.

לפי האו"ם, השיירה כוללת אספקה מצילת חיים שתתקבל ותחולק על ידי הסהר האדום הפלסטיני, בהסכמת חמאס. דובר האו"ם אמר כי בשל לוח הזמנים הצפוף, לא היה פיקוח על המשאיות, אך בצה"ל דחו זאת ואמרו כי יש בידיהם אמצעים לדעת מה הייתה תכולתן.

ארצות הברית, שהפעילה לחץ על ישראל כדי שזו תאפשר הכנסת סיוע הומניטרי למרות התנגדותם של גורמים שונים בממשלה ושל רבים בציבור, הזהירה כי אסור שחמאס ישים עליו יד.

"אנו קוראים לכל הצדדים להשאיר את מעבר רפיח פתוח כדי לאפשר את המשך העברת הסיוע החיוני לרווחתם של תושבי עזה", מסר שר החוץ של ארצת הברית בלינקן בהצהרה. "היינו ברורים: אסור לחמאס להתערב במתן הסיוע מציל החיים הזה".

משאיות סיוע ראשונות נכנסות ממצרים אל רצועת עזה, 21 באוקטובר 2023. רויטרס
שיירות הסיוע הראשונות נכנסות מרפיח לעזה, היום/רויטרס

בכירים באו"ם אומרים כי דרושות לפחות מאה משאיות מדי יום כדי לענות על הצרכים ההומניטריים ברצועה, שהיא אחד המקומות הצפופים והעניים ביותר בעולם. לפני תחילת המלחמה, הגיעו לעזה כ-450 משאיות סיוע בממוצע מדי יום.

תושבים רבים אחרים עדיין לא עזבו את צפון הרצועה, ואמרו שהם חוששים לאבד הכול. לדבריהם, אין להם לאן ללכת משום שגם אזורים בדרום הרצועה הופצצו על ידי חיל האוויר. חלקם אמרו כי הסיוע שהגיע היום אינו מספיק.

"זו טיפה בים. אתם מנסים להראות לעולם שאתם מביאים סיוע. זו זריית חול בעיניים", אמר נביל אל-דבא, תושב שכונת שג'אעיה בעיר עזה שברח לדיר אל-בלח שבדרום.

למרות הכנסת הסיוע ההומניטרי ושחרור החטופות הראשונות - יהודית רענן ובתה נטלי - התקיפות של ישראל ברצועה נמשכו לאורך היום, כמו גם שיגורי הרקטות, כשכל הצדדים ממתינים לכניסה הקרקעית הצפויה של צה"ל, לראשונה מאז מבצע "צוק איתן".

כ-1,400 בני אדם נרצחו וכ-5,400 נפצעו במלחמה ובהסלמה בצפון. אלפי מחבלים חדרו מהרצועה לשטח ישראל במתקפה משולבת וטבחו באזרחים, שוטרים וחיילים בשורה ארוכה של יישובים ובסיסים בדרום הארץ, ובכמה מקומות נחשפו מעשי זוועה ואלימות מזעזעת כלפי הקורבנות. בין היתר, המחבלים רצחו יותר מ-250 בליינים בפסטיבל מוזיקה שנערך ברעים, הציתו בתים בכמה קיבוצים בעוטף עזה על יושביהם, והוציאו להורג אנשים מבוגרים, נשים וילדים. דובר צה"ל עדכן 212 משפחות שיקיריהן נחטפו לעזה.

בעזה, משרד הבריאות עדכן היום כי מניין ההרוגים עלה ל-4,385 איש, בהם מאות ילדים. לדבריו, יותר ממיליון מתושבי הרצועה נעקרו מבתיהם.

עוד בוואלה!

תיעוד ראשון: רגעי השחרור של יהודית ונטלי רענן משבי חמאס

לכתבה המלאה
מנהיגים בתמונה קבוצתית בפתח פסגה על המצב ברצועת עזה בקהיר, מצרים, 21 באוקטובר 2023. רויטרס
הפסגה הסתיימה ללא פריצת דרך. המנהיגים בקהיר, היום/רויטרס

במקביל, מצרים אירחה פסגה חפוזה בהשתתפות מנהיגים ערביים ואירופיים, שהסתיימה ללא פריצת דרך. המנהיגים הערבים גינו את ההפצצות הישראליות על עזה, בעוד עמיתיהם האירופים אמרו כי יש "להגן על אזרחים".

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי קרא להבטיח סיוע לעזה, לנהל משא ומתן על הפסקת אש ולחדש את שיחות השלום בין ישראל לפלסטינים, שקרסו לפני יותר מעשור. הוא גם אמר כי הסכסוך לעולם לא ייפתר "על חשבון מצרים", בהתייחסו לחשש שישראל תנסה לדחוק את אוכלוסיית עזה לתוך חצי האי סיני.

עבדאללה מלך ירדן אמר בפסגה, שבה השתתף גם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, כי המערכה האווירית של ישראל והמצור על עזה הם "פשע מלחמה" ותקף את תגובת הקהילה הבינלאומית.

"בכל מקום אחר, תקיפת תשתיות אזרחיות והרעבה מכוונת של אוכלוסייה שלמה ממזון, ממים, חשמל ומצרכים בסיסיים היו זוכים לגינויים", אמר מלך ירדן. ככל הנראה, הוסיף עבדאללה, "לזכויות אדם יש גבולות. הן עוצרות בגבולות, הן עוצרות לפי הגזע, הן עוצרות לפי הדת".

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אמר כי הפלסטינים לא ייעקרו מאדמתם ולא יגורשו מאדמתם. "לא נעזוב, לא נעזוב", אמר בפסגה.

במקביל, צרפת קראה להקמת מסדרון הומניטרי לעזה, שלדבריה עשוי להוביל להפסקת אש. בריטניה וגרמניה קראו שתיהן לצה"ל "לגלות איפוק", ואיטליה אמרה כי חשוב להימנע מהסלמה. ארצות הברית, לעומת מדינות אירופה, שלחה רק את הממונה על השגרירות בקהיר שלא התייחס לפגישה בפומבי.

נשיא המועצה האירופית, שארל מישל, אמר כי המטרה העיקרית של הפסגה היא "להקשיב אחד לשני". עם זאת, הוא הוסיף כי "אנו מבינים שעלינו לעבוד יותר יחד" בנוגע למצב ההומניטרי, הימנעות מהסלמה אזורית ותהליך השלום בין ישראל לפלסטינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully