וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתיע גם אותם? כך שלל חמאס מחיזבאללה את אפקט ההפתעה

21.10.2023 / 12:58

במערכת הביטחון תמימי דעים שאיראן עומדת מאחורי הפעולה הרצחנית של חמאס, אך מתחבטים בשאלה האם חמאס עדכן את האיראנים ואת חיזבאללה לגבי עיתוי הפעולה. ומי עומד מאחורי החיבור בין כוחות ציר הרשע? | פרשנות

בווידאו: צה"ל ממשיך לתקוף ברצועת עזה/צילום: דובר צה"ל

גורם בכיר במערכת הביטחון טוען כי אחרי חיסולו לפני כשלוש שנים של מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני על ידי ארה"ב, הפך חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, לאחת הדמויות המרכזיות המקדמות את האסטרטגיה הביטחונית-קיצונית של משטר האייתולות ברחבי המזרח התיכון, בעיקר באמצעות 'שליחים' בסוריה, רצועת עזה, איו"ש, עיראק, תימן, לבנון ועוד.

סלאמי, בוגר מלחמת איראן-עיראק, מונה לתפקיד בשנת 2019 ולפי הערכות בישראל, קידם את התוכנית הפלסטינית-איראנית-חיזבאללאית לערער במקביל את כלל הגבולות עם ישראל (רצועת עזה, איו"ש, גבול לבנון וגבול סוריה).

מפקד משמרות המהפכה של איראן, חוסיין סלאמי, בעת שיגור הלוויין נור 1 לחלל, 22 באפריל 2020. רויטרס
ישראל מעריכה כי הוא זה שקידם את התוכנית לערעור הגבולות. חוסיין סלאמי (במרכז)/רויטרס

בספטמבר 2023 נשא ראש המוסד דדי ברנע נאום חריג באוניברסיטת רייכמן ואיים על המשטר האיראני, כשאמר כי אין להם חסינות: "נגיע לכל מי ששולח חוליות טרור. עד כה הגענו רק למפקדים האחראים להוצאת הפעולות, אבל אני אומר מעל במה זו, פגיעה בישראלי או ביהודי על-ידי פרוקסי איראני או אמל"ח איראני, תוביל לפעילות גם נגד מי ששלחו את הטרוריסטים, מהמבצע ועד לדרג ההחלטות הגבוה ביותר. אני מתכוון לכך. מחירים אלה יגבו בדיוק רב, בעומק איראן וגם בלב טהרן".

דבריו של ראש המוסד גררו תגובות רבות באיראן, גם מצדו של סלאמי, שאמר כי טבע המלחמה השתנה תוך כדי שהוא מתכוון לשיטות הטרור שנוקטת מדינתו נגד ישראל. סלאמי המעיט בערכה של האופציה הצבאית שמתוכננת נגד איראן והוסיף, "חוסר האונים (האמריקני - א.ב.) הפך לחוסר רצון", ולבסוף הוסיף איום באומרו: "חייכם יתקצרו".

במערכת הביטחון תמימי דעים שאיראן עומדת מאחורי הפעולה של חמאס, אך גורמים שונים חלוקים בשאלה האם האיראנים היו מעורבים בעיתוי פעולת הטבח של 7 באוקטובר. גורמים במערכת הביטחון העריכו כי חרף העובדה שחיזבאללה ומשמרות המהפכה העניקו מימון, ידע לתכנון, משאבים, אימונים ואמצעי הלחימה, הזרוע הצבאית של חמאס, בהובלה של כוחות הנוח'בה, העתיקו את המודל של 'כוח רדואן' של חיזבאללה, עליו הצהיר חסן נסראללה כבר בשנת 2016 (פשיטה על יישובי הגליל). בכירי חמאס הצליחו להפתיע גם את האיראנים וגם את חיזבאללה בעיתוי והיקף הפעולה בישראל, ובכך גם שללו מחיזבאללה את ממד ההפתעה להתקפה דומה בגבול לבנון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully