וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאמצים סביב השעון לאיתור חטופים ונעדרים: "יש בעזה עשרות ילדים מתחת לגיל 18"

עודכן לאחרונה: 19.10.2023 / 19:58

האלוף במיל' ניצן אלון מנהל מתחילת המלחמה את מפקד המערך מודיעיני לאיתור חטופים ונעדרים. האלוף אלון שיתף בכלים הטכנולוגיים החדשים למציאת החטופים, בהם זיהוי פנים ובינה מלאכותית, ובאתגרים העומדים מול המערך. "אחד האתגרים הגדולים - משבר האמון הציבורי"

האלוף (במיל׳) ניצן אלון: "לא נעצור לרגע עד שנשיב את היקרים לנו״/דובר צה"ל

מתחילת המלחמה, הוקם בצה"ל מערך מודיעיני לאיתור חטופים ונעדרים שנמצאים בשבי ארגון הטרור החמאס. עם הקמתו, הגיעו למערך עשרות צוותים, הכוללים אנשי מודיעין, טכנולוגיה וגופי ביטחון, בפועלים יחד כל העת על מנת לייצר תמונת מצב מדויקת ככל הניתן בנוגע למצבם של מנותקי הקשר. מי שעומד בראשות אותו מערך הוא האלוף במיל' ניצן אלון, שפירט היום (חמישי) על האתגרים העומדים בפניו ובפני כלל המפקדה.

מערך המפקדה, הסביר אלוני, מורכב מחיילי סדיר וממאות אנשי מילואים ומתנדבים, בהם בכירים מתעשיית ההייטק הישראלית. יחד, כל אלו הטמיעו מערכות טכנולוגיות מתקדמות לאיסוף מודיעין אודות הנעדרים, בהן כלים של בינה מלאכותית וכלים לזיהוי פנים.

"התמונה הכללית מאוד מורכבת מאחר ויש אזרחים שנחטפו ונרצחו ויש מי שנחטף וברח ולא יש קושי גדול מאוד לבנות תמונה מודיעינית", הסביר אלון, "יש הרבה גופות בישראל לא מזוהות ומדי לילה מתקיימת פעילות לאיסוף גופות שעוברות לזיהוי".

תמונות החטופים הישראלים באונברסיטת הארוורד, ארה"ב, 14 באוקטובר 2023. רויטרס
כרזות עם תמונות החטופים/רויטרס

האלוף אלון כי כרגע, מספר הנעדרים עומד על בין 100 ל-200, כשהמספר ההתחלתי עמד על 300. "חשוב לציין כי גם גופות נחטפו לרצועת עזה", אמר. כמו כן, מסר האלוף כי יש עשרות בודדים של ילדים מתחת לגיל 18 שנחטפו לעזה, וכי מספרם עומד ככל הננראה על פחות משלושים.

מלאכת המפקדה, הוא סיפר, החלה כשנחשד שישנם כ-3,000 נעצרים. זאת מאחר שאזרחים רבים דיווחו כי ילדיהם לא עונים להם, ורבים לא קיבלו תשובה מקרוביהם שהיו במסיבת הטבע "נובה". אך עם הזמן, ככל שהתגלו יותר אנשים, המספר ירד.

"יש מתח גדול מאוד בין דיוק למהירות התגובה. אנחנו רוצים להיות מדויקים מול המשפחות. בהיבט של המשפחות זה חייב להיות מענה אישי", הוא הסביר, "כל מי שמגויס למפקדה עברה הכשרה מיוחדת והסבירו לו את מטרת הפעילות בדגש האתגר ועיקרון השליחות. אנחנו מוציאים החוצה את כל מה שאנחנו יודעים. עושים את התהליך באפן כזה שהמשפחה פוגשת מינימום נציגים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
משפחות חטופים מפגינות בדרישה להחזרתם, הקריה, 18 באוקטובר 2023. ניב אהרונסון
משפחות החטופים/ניב אהרונסון

"כל מידע שיש למפקדה עובר לאכ"א", סיפר אלון, והוסיף כי בפעמים רבות, המפקדה היא שמקבלת את המידע הרלווטניhttps://news.walla.co.il/item/3617261, "יש משפחות שהקימו חמ"ל והצליחו לאסוף מידע מהרשת ומעדויות. חלק מהצילומים מגיעים ממצלמות כביש, חוות סולאריות באזור ועוד".

אלון הוסיף ושיתף בקשיים הנפשיים העוברים על משרתי המפקדה: "חשוב להבין כי במפקדה יש מאות חיילים וחיילות, קצינים וקצינות. יש רגעים שהמראות שעולים מהמידע קשים מאוד. ביניהם גם קצינים בכירים שהולכים הצידה. מתפרקים וחוזרים לבצע את העבודה".

לאחר מכן המשיך האלוף ושיתף בנושא אתגרי המפקדה. אחד האתגרים הגדולים ביותר, מסר האלוף, הוא משבר האמון שנוצר בין הציבור למוסדות המדינה. "המפקדה מנסה לצמצם את הפער כדי לייצר אמון מול המשפחות", אמר.

קרן, אמא של מייה שם ונציגי מטה משפחות החטופים והנעדרים במסע"ת בעקבות פרסום סרטון ע״י חמאס - בו מופיעה מייה שם שנחטפה לשטח הרצועה, 17 באוקטובר 2023. ראובן קסטרו
"יש משפחות שהקימו חמ"ל והצליחו לאסוף מידע". נציגי מטה משפחות החטופים/ראובן קסטרו

אתגר נוסף, הוא שיבוש המידע מצד חמאס. "החמאס פעל כיצד להסתיר את הפעילות הזו, הוא במגביל מייצר לוחמה פסיכולוגית כדי להגביר את תחושת הטרור, האימה, הוא עסוק בלשבש מידע. מי שהיה מעורב בפעולה הרצחנית הזו פעל תחת מידור עם סיווג. חמאס נערך לזה והצד הישראלי הופתע ולכן לקח זמן להבין את הסיטואציה ולבנות מענה כולל לצד האזרחי ולא רק הצבאי", הוא הסביר, "חמאס עושה הרבה לוחמה פסיכולוגית. להגביר את הכאוס בישראל. השוק. ההפחדות. האימה. חוסר אמון ובלבול. ויש לו מטרות לבלבל אותנו מודיעיני. לייצר מידע שגוי

כעת, הערכה היא ב-24 השעות יגיע המערך לכלל הנעדרים. "נפגשנו עם 203 משפחות החטופים, ויש לנו איזשהו מידע שקשור אותם לאירוע חטיפה. אצל רוב המשפחות רמת הוודאות היא גבוהה, אך יש כמה עם רמת ודאות נמוכה". אלון הסביר כי לא כל החטופים נחטפו על ידי אותו ארגון, "חלק מהחטופים נחטפו על ידי פעילי חמאס (נוח'בה), חלק על ידי הגיהאד האסלאמי, חלק על ידי פעילי שטח של חמאס וחלק על ידי אספסוף שבא לבזוז".

אלון הוסיף כי למרות שמדובר בארגונים נפרדים, כל החוטפים פעלו באכזריות. "אין הבדל", הוא אמר, "צה"ל דחו את הטענה של חמאס שמי שביצע את הפשעים היו האספסוף והגדירו זאת כשקר.

מחבלים עזתים חוצים מרצועת עזה אל ישראל 07 באוקטובר 2023. Abed Rahim Khatib, פלאש 90
"חמאס עושה הרבה לוחמה פסיכולוגית, להגביר את הכאוס בישראל"/פלאש 90, Abed Rahim Khatib

המצב, על פי צה"ל, מורכב יותר מיום כיפור. "אין את מצרים שאחרי המלחמה עם הסכם שמסייעים להשיג פרטים על הנעדרים. יש בלגן לאורך הגבול ובשטח כולל ברצועת עזה", אמר, "הארגונים ברצועה לא מתפקדים (צלב אדום וכו'). חמאס שדד אותם למשל בתחום הדלק. המצב רחוק מאוד מלהיות פשוט

כעת, צה"ל מערכת הביטחון וקהילת המודיעין פועלת יחד להשיג את מידע. "יש קצינה שעובדת חדר ליד חדר עם אבא שלה איש שב"כ". בצה"ל עצמו ביקשו שלא לפרסם את מספר החיילים החטופים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully