וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלחימה, הפציעה וההוקרה: מפקד מחוז דרום במשטרה מבקש לא לקרוא לו גיבור

20.10.2023 / 6:00

ניצב אמיר כהן עבר להתגורר בשדרות לפני 8 חודשים. בבוקר 7 באוקטובר הוא התעורר למתקפה האכזרית וחבר לכוחותיו. בריאיון לוואלה! הוא מספר על ההחלטה להרוס את תחנת המשטרה בעיר, על המשך הלחימה תוך כדי שנפצע ודימם ומפציר להוקיר את השוטרים: "הם כיפת הברזל של התושבים"

בווידאו: המלחמה בעזה: יום עם מפקד מחוז דרום במשטרה ניצב אמיר כהן/אבי רוקח ודוברות המשטרה

"זה גיבור אמיתי". זה מה שאומרים לנו עשרות השוטרים כשמפקד המחוז הדרומי במשטרה, ניצב אמיר כהן, עובר לידם. הקרב על תחנת שדרות הפך למיתוס במהירות שיא, והשוטרים שהיו במקום הפכו לסמל. "אני לא גיבור, תפסיק לדבר שטויות", אומר לנו ניצב כהן, אבל מהלכיו ופקודותיו בבוקר הנוראי הצילו חיים רבים. רק לפני שמונה חודשים הוא עבר כהן להתגורר בעיר שדרות. "אישתי יפעת רצתה. היא בחרה את הבית בגלל הקהילה ואני מיד הסכמתי. כל מי שדיברנו איתו המליץ לנו. זה אמצע המחוז. מפה אני מגיע לכל מקום במהירות".

באותו בוקר שחור של 7 באוקטובר מתעורר מפקד מחוז דרום במשטרה לצלילי האזעקות והרקטות ואז מקבל החלטה הרת גורל, שבדיעבד הצילה חיים רבים של תושבי הדרום. "אני קם בבוקר מרעש הנפילות. פותח את הדלת, מסתכל למעלה ורואה איך יום בהיר של יום שבת הפך ליום שחור ומדמם. אשתי ואני מכניסים את הבנות שלי ואת החתן והחבר לממ"ד" הוא משחזר בשיחה עם וואלה!.

ממ"ז דרום אמיר כהן. אבי רוקח
ממ"ז דרום אמיר כהן/אבי רוקח

מפקד המחוז יוצא מביתו וכשהוא נכנס לרכב מתקשר לחמל המשטרה. שמעון פורטל, הקצין שהציל את ביתו בכפר עזה, מתקשר לכהן ומספר לו מה הוא רואה מביתו בקיבוץ זיקים. "יש מחבלים על החוף. אני רואה מחבלים שחיל הים מחסל", סיפר פורטל לכהן. מפקד המחוז יוצא לכיוון שדרות לאסוף את הנהג שלו ולמנוע חדירה ממש ליד ביתו. ההחלטה מתקבלת כשהוא מבין שמדובר בפעולת הסחה. "יש רקטות ללא הפסקה ויש ניסיונות חדירה מהים. אני מבין שזאת פעולת הסחה למשהו גדול יותר ואני מכריז על 'פרש פלשת' שזאת פקודה למחוז על חשד לחדירת מחבלים", הוא מספר. "משמעותה היא שכל השוטרים ולוחמי מג"ב במחוז מוקפצים למקומות מוגדרים מראש. אני לא לוקח סיכונים. קבעתי הערכת מצב מחוזית ברבע לשבע בבוקר".

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM
תחנת המשטרה בשדרות- יום הלחימה השני במלחמת חרבות הברזל  08 באוקטובר 2023. רויטרס
תחנת המשטרה בשדרות לאחר הריסתה/רויטרס

כשכהן מגיע לכניסה לשדרות, הוא מביט לכביש ורואה גופות ורכבים שרופים. "חשבתי שמדובר ברקטות שהתפוצצו על הכביש", הוא אומר על מחשבותיו הראשונות. "אני שומע ירי קליעים בתוך העיר שדרות ומחליט לפרסס לעבר אזור שמיעת הירי". אז הוא פוגש תושב שדרות שאומר לו כי יש מחבלים בתוך העיר. "הוא צועק לי שיורים פה ושזה מגיע מתחנת המשטרה", מספר כהן. הוא פוגש שלושה חיילים שאומרים לו שהמחבלים נמצאים ממש ליד התחנה, לוקח מאחד מה את הנשק ומתייצב במרחק של כ-20 מטרים מהתחנה.

"בסמוך לתחנה אני פוגש את קצין המשטרה מתי צרפתי, את אנטולי, את רונן הרבש"צ של שדרות ומפקד התחנה דביר. כולם אומרים לי שיש מחבלים שנכנסו לתחנה", הוא משחזר. בתמונת המצב שנותנים לו מדברים על 3 מחבלים, אבל אף אחד עדיין לא הבין שמדובר ב-25 מחבלים בתוך התחנה ומסביב לה. "רונן , מתי ואנטואן נמצאים איתי. אני מתדרך אותם ואנחנו נכנסים להסתער", נזכר כהן. את המחבל הראשון הם פוגשים מחוץ לתחנה ליד רכב. הם יורים בו ומתי מוודא הריגה. "אנחנו עומדים מול החזית, מזהים עוד מחבל ומחסלים אותו. מתי נפצע ואנחנו מחלצים אותו אחורה וממשיכים באש. אני שומע ירי צלפים ומזהה צלף על הגג ושלושתנו יורים לעברו".

ממ"ז דרום אמיר כהן. אבי רוקח
ניצב כהן ואנשיו בשטח/אבי רוקח

בשלב הזה, רונן הרבש"צ חוטף כדור בכתף ומפקד המחוז ואנשיו מפנים אותו לאחור וממשיכים באש. "אני מקבל רסיס לתוך העין שמדדמת ומרגיש שתי מכות בגב. חשבתי שזה רסיס והתברר שאלה היו שני כדורים", מספר ניצב אמיר כהן. הוא ממשיך להילחם גם בעת שהוא פצוע וממשיך להזעיק כוחות נוסים. במקביל, הוא מקבל דיווחים על האירועים האחרים בגזרתו.

"לתחנה מגיעים כוחות נוספים ואני מקפיץ אותם ומנחה אותם לאן להגיע", ממשיך כהן. "אנחנו מצליחים לחסל עוד מחבלים בזמן שיש שוטרים שנלחמים על גג התחנה. השוטרת מלי בגבורה על אנושית תופסת רימון שנזרק לעבר השוטרים על הגג ומצליחה לזרוק אותו בחזרה לעבר המחבלים ומחסלת שלושה מהם. היא הצילה את השוטרים מטבח על הגג".

חנוכת תחנת המשטרה הזמנית בשדרות 12.10.23. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
הנצחה לשוטרים שנפלו בקרב על תחנת שדרות/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

"החטפנו לחמאס"

כשהכוחות מגיעים יחד עם לוחמי הימ"מ, מפקד המחוז נוסע במהירות לאופקים בעודו מדמם לאירוע בני הערובה. הוא מתדרך את הכוחות וחוזר לשדרות, שם עדיין מתנהל קרב. אחרי שעות ארוכות של קרב וחילוץ השוטרים מהגג, כהן מוריד פקודה למוטט את התחנה על המחבלים. אז הוא כבר הבין ש-8 מהשוטרים שהיו בתוך התחנה כבר אינם בין החיים. "לצערי איבדנו שמונה שוטרים ויש פצועים. אני לא מתכוון לסכן יותר את הכוחות כי יש עדיין ירי מתוך התחנה. אני מוודא כמה פעמים עם כל הכוחות שאין שוטרים פצועים בתחנה, ומורה לטנק לירות לעבר תחנת שדרות", מספר כהן. התחנה קורסת והמחבלים מחוסלים.

חילוץ ילדים תחת אש בשדרות

חילוץ ילדים בשדרות תחת אש/דוברות משטרת ישראל

מפקד המחוז הדרומי מבקש לשלוח מסר לחברה הישראלית - להעריך ולהוקיר את השוטרים לא רק בזמן הלחימה והגבורה. "ביום יום, השוטרים לא מיומנים להיות לוחמי קומנדו. הם עם אקדח מול רוע ושפלות, תתי-אדם רצחו כל מי שעבר לידם", מבהיר ניצב כהן. "השוטרים עמדו בגבורה ובעוז. חמאס לא הצליח לבצע את התוכנית השפלה שלו. בערים אחרות נתקלו המחבלים בשוטרים חמושים וניצחו אותם באומץ ובנחישות. הם מנעו רצח של מאות אזרחים. בתחנת המשטרה בשדרות, חמאס חטף מכה אנושה".

ממ"ז דרום אמיר כהן. אבי רוקח
ממ"ז דרום אמיר כהן/אבי רוקח

תמונת הניצחון שהוא רואה בעיניו היא קודם כל החזרת האמון של התושבים במרחב הציבורי. "המשטרה פרוסה בכל מקום. תמונת הניצחון היא שתושבי ישראל ינועו על הצירים. עם ישראל יודע שיש לו משטרה חזקה. אני מצפה שכולם יכירו שהשוטר והמשטרה בחברה הישראלית הם השכפ"ץ והמגן. הם כיפת הברזל של התושבים. אני גאה להיות מפקד המחוז. שוטרים ולוחמי מג"ב עמדו במבחן הקשה מאז קום המדינה. חטפנו סטירה והתאוששנו מהר והחטפנו מכות קשות למחבלי חמאס", מדגיש כהן. בסיום הריאיון הוא מתעקש בשיחה עם כתב וואלה!: "תעשה טובה. באמת. אל תכתוב שאני גיבור. רונן, מתי ומלי הם הגיבורים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully