וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הנבחרים בארה"ב לא מצליח לבחור יו"ר חדש, והסיוע לישראל בסכנה

ג'ים ג'ורדן, מהאגף הקיצוני במפלגה, כבר הפסיד בשני סבבי הצבעה, ובית הנבחרים משותק מאז שהיו"ר מקארתי הודח בחודש שעבר. רעיון שהעלו הדמוקרטים ומתחיל לצבור תאוצה הוא הרחבה זמנית של סמכויות היו"ר בפועל כדי להעביר חקיקת חירום - כולל הסיוע הדחוף למלחמה בחמאס

בווידאו: קבלת הפנים של רה"מ נתניהו ונשיא המדינה הרצוג לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן והצהרות במהלך הפגישה 18.10.23/לע"מ, יותם רונן

בית הנבחרים של ארצות הברית שוב לא הצליח לבחור אתמול (רביעי) יושב ראש חדש, לאחר שחבר הקונגרס הרפובליקני ג'ים ג'ורדן הפסיד גם בניסיון השני שלו. בית הנבחרים, שיחד עם הסנאט מרכיב את הקונגרס האמריקני, נותר משותק מאז הדחתו ההיסטורית בחודש שעבר של קווין מקארתי כשהרפובליקנים המפולגים בינם לבין עצמם לא מצליחים להגיע למועמד מוסכם.

בהצבעה אתמול, 199 רפובליקנים תמכו בג'ורדן, המשתייך לאגף הקיצוני של המפלגה ותומך נלהב של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, וכל 212 הדמוקרטים תמכו במנהיג הסיעה שלהם, האקים ג'פריס. 22 רפובליקנים הצביעו נגד ג'ורדן, שהזדקק ל-217 קולות כדי לזכות בתפקיד הבכיר.

בשל הרוב הדחוק כתער של הרפובליקנים בבית הנבחרים, ג'ורדן יכול להרשות לעצמו רק ארבעה מתנגדים משורות מפלגתו לאור ההתנגדות הגורפת אליו בקרב הדמוקרטים. בסימן מדאיג לסיכוייו של ג'ורדן, ארבעה רפובליקנים שתמכו בו יום קודם לכן הצביעו נגדו אתמול, לעומת שני רפובליקנים בלבד שעשו את הדרך ההפוכה, כך שהוא איבד בסך הכול שני תומכים.

התוצאה האחרונה הגבירה את הספקות לגבי יכולתו של המחוקק מאוהיו לגייס רפובליקנים נוספים מהאגף המתון במפלגה. כשנשאל אם בכוונתו לקיים היום סיבוב הצבעה שלישי במספר, אמר ג'ורדן כי הוא מקווה לעשות זאת והוא יתייעץ על כך עם יו"ר בית הנבחרים בפועל, פטריק מקהנרי הרפובליקני.

ללא יושב ראש חדש במקומו של מקארתי, בית הנבחרים אינו יכול לקדם שום חקיקה. רפובליקנים רבים הביעו את רצונם להעביר במהירות חבילת סיוע לישראל לטובת מלחמתה בחמאס, אך בית הנבחרים אינו יכול כעת לדון בהצעות חוק חדשות. השיתוק של הקונגרס גם מונע העברת סיוע נוסף לאוקראינה, שהתמיכה בה אינה גורפת בקרב המחוקקים בהשוואה לישראל.

חבר הקונגרס הרפובליקני ג'ים ג'ורדן בהצבעה על מועמדתו ליו"ר בית הנבחרים של ארה"ב, 18 באוקטובר 2023. רויטרס
"יותר מדי מונח על כף המאזניים". ג'ורדן בקונגרס, אתמול/רויטרס

בנאום שבו הביע תמיכה בג'ורדן, אמר אתמול חבר הקונגרס טום קול, יו"ר ועדת החוקים של בית הנבחרים, כי הדחתו של מקארתי "הכניסה את הקונגרס למצב של כאוס ואת המדינה למצב של חוסר ודאות". "יש לנו היום הזדמנות לסיים את הכאוס הזה ולסיים את חוסר הוודאות הזה", אמר קול.

עם זאת, מתנגדיו של ג'ורדן בקרב הרפובליקנים לא השתכנעו. ג'ורדן קר לרפובליקנים להתאחד - בקשה אירונית למדי בהתחשב בכך שהוא רכש לעצמו שם בקונגרס על ידי עימותים קבועים עם הנהגת המפלגה בבית הנבחרים. "אנחנו חייבים להפסיק לתקוף אחד את השני ולהתאחד. יותר מדי מונח על כף המאזניים", כתב ג'ורדן ב-X. "בואו נחזור לעבוד על המשבר בגבול הדרומי, על האינפלציה ועל הסיוע לישראל".

מתנגדיו של ג'ורדן נראו בטוחים לאחר הסיבוב הראשון, וחזו נכונה ששורותיהם יתרחבו בסיבוב השני. אחד מהם, מריו דיאס-בלארט מפלורידה, אמר כי ג'ורדן "לא יוכל להשיג את קולות הרפובליקנים כדי להתמנות ליו"ר", והוסיף: "אני חושב שכולנו צריכים להתאחד ולהבין מה הצעד הבא".

כמה ממבקריו הרפובליקנים של ג'ורדן דיווחו כי קיבלו שיחות טלפון מטרידות בניסיון ללחוץ עליהם לתמוך בג'ורדן, אך אותם מחוקקים הבהירו כי הם לא ייכנעו. "זו הייתה הצבעת מצפון ונשארתי נאמנה לעקרונותיי", כתבה בטוויטר חברת הקונגרס קיי גריינג'ר מטקסס. "הפחדות ואיומים לא ישנו את עמדתי".

עוד בוואלה!

המסר של ביידן לישראל: סוף מעשה במחשבה תחילה | פרשנות

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן  התקבל ע"י נשיא המדינה יצחק הרצוג ורה"מ בנימין נתניהו עם נחיתתו, נתב"ג, 18 באוקטובר 2023. רויטרס
הבטיח חבילת סיוע חסרת תקדים לישראל. ביידן משוחח עם נתניהו והרצוג עם נחיתתו, אתמול/רויטרס

בשל ההתנגדות בשורות הרפובליקנים, מנהיג המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים ג'פריס שוב זכה ביותר קולות מג'ורדן בסיבוב השני. בנאום תמיכה במועמדותו שלו ג'פריס, התגאה פיט אגילר מקליפורניה, יו"ר הסיעה הדמוקרטית בבית הנבחרים, באחדות השורות במפלגתו. הוא חזר על קריאתו לרפובליקנים המתונים להצטרף אליהם בהקמת קואליציה דו-מפלגתית. לדבריו, יש לג'פריס את "התמיכה להיות היו"ר שהמדינה הזו צריכה".

ביום שלישי ציין ג'פריס כי חלק מהרפובליקנים מוכנים לעבוד יחד כדי למצוא פתרון, ואמר כי היו "שיחות לא רשמיות שהואצו בימים האחרונים".

קשה לראות כיצד הרפובליקנים, אפילו המתונים שבהם, מוכנים לתת לדמוקרטים לשלוט בבית הנבחרים, שנה בלבד לפני הבחירות, ובכך להיות בשליטה מלאה על כל זרועות השלטון. לדמוקרטים יש רוב זעום בסנאט, לצד הנשיא ג'ו ביידן.

אחד הרעיונות שהועלו על ידי מחוקקים דמוקרטים היה הרחבה זמנית של סמכויותיו של ישוב הראש בפועל, מקהנרי, כדי לאפשר לבית הנבחרים לקדם חקיקה דחופה. בנוסף לחבילת הסיוע המוצעת לישראל, על בית הנבחרים לאשר עד 17 בנובמבר חקיקה כלשהי להארכת המימון הפדרלי, כדי למנוע השבתה של הממשלה. לפי ההערכות, הרעיון הזה החל לצבור תאוצה בקרב רפובליקנים מתונים לאחר ההפסד של ג'ורדן גם בסיבוב השני.

חברת הקונגרס לורי צ'אבס-דה-רמר מאורגון, רפובליקנית שהצביעה נגד ג'ורדן פעמיים, הביעה תמיכה פומבית בהצעה. "הסיעה הרפובליקנית עדיין מפולגת עמוקות. בעוד שאנחנו ממשיכים לעבוד על מציאת מועמד בעל הסכמה רחבה לתפקיד יושב הראש כדי למנוע את המשך חוסר התפקוד הזה, עלינו לחדש את עבודת השלטון. בוא נחזור לעבודה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully