וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסניף "האחים המוסלמים" לדאעש פלסטיני: כך הפך חמאס לאחד מארגוני הטרור הרצחניים בהיסטוריה

עודכן לאחרונה: 19.10.2023 / 9:49

הארגון שהוקם ב-1987 כתנועת התנגדות לישראל ביצע לאורך השנים פיגועי התאבדות קשים ברחבי המדינה, והשתלט בהפיכה אלימה על עזה ב-2007. בין סבבי הלחימה עם ישראל הוא ניסה להרדים את השטח, כשלמעשה נערך כל העת למתקפה המזוויעה של 7 באוקטובר

בווידאו: תיעוד של הפגיעה במגרש החנייה בבית החולים בעזה בו היה שיגור כושל/צילום: דובר צה"ל

מתקפת הפתע של 7 באוקטובר העמידה את חמאס בשורה אחת עם ארגוני הטרור הרצחניים ביותר בהיסטוריה, אחרי שטבח בכ-1,400 ישראלים - האחוז הגבוה ביותר ביחס לאוכלוסייה מאז ומעולם. מעשי הזוועה האיומים שביצע באזרחים לא חמושים, בהם ילדים, נשים מבוגרים וחולים, השלימו את השינוי שעבר לאורך השנים.

מיהו חמאס?

חמאס התחיל את דרכו ב-1987, בתקופתה האינתיפאדה הראשונה, כשלוחה של תנועת "האחים המוסלמים" שמקורה במצרים. מייסדיו היו שייח אחמד יאסין ומוחמד טאהא, והוא הוקם חמאס הוקמה כתנועת התנגדות נגד ישראל. שאיפותיו המוצהרות היו לחסל את מדינת ישראל ולהקים מדינת הלכה אסלאמית מהים ועד הנהר.

ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמעיל הנייה ומנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר בעצרת לציון 30 שנה להקמת הארגון, 14 בדצמבר 2017. רויטרס
חיסול הנהגת הארגון הוא בין מטרות המבצע. סינוואר והנייה/רויטרס

חמאס הרחיב במהירות את התמיכה בו באמצעות רשת המסגדים וערוצי התקשורת שלו, והתחיל לבצע פיגועי התאבדות בישראל באמצע שנות ה-90, בניסיון למוטט את הסכמי אוסלו. לצד ארגוני טרור פלסטיניים אחרים, הוא היה חלק מרכזי באינתיפאדה השנייה שפרצה בשנת 2000 בעוד שמייסדי הארגון - בהם יאסין - ומנהיגיו הבכירים חוסלו בסיכולים ממוקדים.

עם מותו של יאסר ערפאת ודעיכת האינתיפאדה, התמודד חמאס בבחירות לפרלמנט הפלסטיני וזכה בניצחון מפתיע על פתח של אבו מאזן ב-2006. שנה לאחר מכן, אנשיו ביצעו הפיכה אלימה ברצועת עזה וגירשו את הרשות הפלסטינית ומאז חמאס שולט ביד רמה ביותר משני מיליון תושבי הרצועה.

ההרס בזירת הטבח בקיבוץ כפר עזה. 17באוקטובר 2023. אילן רוזנברג, רויטרס
מתקפת 7 באוקטובר הייתה הרצחנית בהיסטוריה ביחס לאוכלוסייה. זירת הטבח בכפר עזה/רויטרס, אילן רוזנברג

היחסים בין חמאס לבין הרשות הפלסטינית שנותרה עם שליטה מוגבלת בגדה התדרדרו לאורך השנים, וחמאס החל לפתח את יכולותיו הצבאיות בעזה מעבר לשיגורי הרקטות הראשונות שלו, קאסם, אל יישובי הנגב המערבי ושדרות.

בסיוע איראן וגורמים אחרים, חמאס שדרג את ארסנל הרקטות שלו והצטייד באמצעי לחימה נוספים. הארגון ישראל נלחמו בכמה עימותים צבאיים מ-2007 ועד המלחמה הנוכחית, שרובם הסתיימו פחות או יותר בהמשך הסטטוס-קוו ובתקופות של "רגיעה".

בתיווכה של קטאר, ישראל וחמאס הגיעו להבנות שקטות שלפיהן יינתנו לרצועה הזדמנויות לפיתוח כלכלי תמורת הסדרה ביטחונית שמעולם לא התממשה. ב-7 באוקטובר התגלה כשכל זה היה תרמית ומבצע הונאה של חמאס, שלמעשה נערך לאותה פלישה לאורך כל העת שבה חשף את פרצופו האמיתי - גרסה פלסטינית של דאעש, שאף הצליחה להתעלות עליו במעשי הזוועות שחוללה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully