וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי איומי המיליציות הפרו-איראניות: צבא ארה"ב סיכל התקפות מל"טים על כוחותיו בעיראק

עודכן לאחרונה: 19.10.2023 / 8:35

המל"טים ניסו לפגוע בבסיסים שבהם מוצבים כוחות אמריקניים, שעליהם מאיימות המיליציות השיעיות בשל תמיכתה של וושינגטון במלחמה נגד חמאס. "האנשים הרעים האלה חייבים לעזוב את המדינה"

בווידאו: תיעוד של הפגיעה במגרש החנייה בבית החולים בעזה בו היה שיגור כושל/צילום: דובר צה"ל

צבא ארצות הברית סיכל היום (רביעי) מתקפות מל"טים על כוחותיו בבסיסים בעיראק, שהיו הראשונות מסוגן זה יותר משנה. זאת על רקע המתיחות המחריפה במזרח התיכון בעקבות המלחמה בין ישראל לחמאס, ואיומיהן של איראן ושל קבוצות שיעיות הנאמנות לה להגיב על ההתקפות על רצועת עזה ועל התמיכה האמריקנית בישראל.

התקיפה הראשונה אירעה הבוקר, וכוונה אל הבסיס האווירי אל-אסד. שני גורמים אמריקניים אמרו כי שני כלי טיס בלתי-מאוישים הופלו לפני שפגעו בבסיס, אך הם סירבו לומר מי לפי החשד אחראי להתקפה. בהמשך היום, גורם ביטחוני עיראקי ודיפלומט מערבי אמרו כי סוכלה מתקפת מל"טים נוספת, הפעם נגד הבסיס האווירי אל-חריר שבחבל הכורדי בצפון עיראק.

קבוצה קטנה המכונה "היורשים" קיבלה אחריות על הירי על הבסיס באל-חריר. בשבוע שעבר, מיליציות המזוהות עם איראן איימו לפגוע באינטרסים אמריקניים באמצעות טילים ומל"טים אם וושינגטון תתערב במלחמה לצד ישראל, לאור איומיה המפורשים נגד חיזבאללה ואיראן.

הפנטגון העביר חימושי הגנה אווירית ותחמושת לישראל, בעלת בריתה הקרובה ביותר של ארצות הברית במזרח התיכון, ושלח שתי נושאות מטוסים וספינות קרב אל חופיה. המתקפות בעיראק אירעו בצל ביקורו הקצר של הנשיא ג'ו ביידן בישראל, ושעות אחרי הפיצוץ הקטלני בבית חולים בעזה שבו לטענת הפלסטינים נהרגו מאות בני אדם.

כוחות של צבא ארה"ב מחוץ לבסיס עין אל-אסד, עיראק, 13 בינואר 2020. רויטרס
כוחות אמריקניים מחוץ לבסיס אל-אסד בעיראק, 2020/רויטרס

ישראל אמרה כי הפיצוץ בבית החולים הבפטיסטי בעזה נבע בשל שיגור רקטות כושל של ארגון הג'יהאד האיסלאמי, וארצות הברית חיזקה את עמדה זו גם על בסיס המודיעין שבידיה. למרות ההוכחות, חמאס ממשיך לטעון שהייתה זו תקיפה של צה"ל ומדינות רבות בעולם הערבי והמוסלמי מיהרו לאמץ את הגרסה שלו מבלי להמתין לחקירת האירוע.

בעיראק, המתיחות סביב המלחמה בעזה כבר הייתה גבוהה עוד לפני האירוע בבית החולים. איש הדת השיעי הבכיר ביותר בעיראק, אייתוללה עלי א-סיסתאני, גינה בשבוע שעבר את ישראל וקרא לעולם לעמוד מול "האכזריות הנוראה" בעזה הנצורה. בנוסף לכך,

מנהיגי המיליציות האשימו את ישראל באחריות למתקפה על בית החולים וגינו את ארצות הברית על תמיכתה בישראל.

גדודי חיזבאללה, מהמיליציות הגדולות בעיראק המקורבת איראן, האשימו את ארצות הברית בתמיכה ב"הרג חפים מפשע" של ישראל ואמרו כי עליה לעזוב את עיראק. "האנשים הרעים האלה חייבים לעזוב את המדינה, אחרת הם יטעמו את אש הגיהינום בעולם הזה לפני העולם הבא", איימו בגדודי חיזבאללה.

הפוליטיקאי האדי אל-אמירי, מנהיג מיליציית בדר המקורב לאיראן, האשים אף הוא את ישראל באחריות לתקיפת בית החולים ותיאר אותה כ"טבח הגדול ביותר של העת הזו, שניתן לסווגו רק כפשע מלחמה".

הוא גינה את ארה"ב ומדינות המערב על תמיכתן בישראל. "לא נהסס לראות באמריקה ובמערב שותפים לטבח המחריד הזה", מסר בהצהרה ביום שלישי בלילה. בשבוע שעבר הוא איים לפגוע באינטרסים של ארצות הברית אם וושינגטון תתערב כדי לתמוך בישראל.

לארצות הברית יש 2,500 חיילים בעיראק, ועוד 900 בסוריה השכנה. הם נותרו בשתי המדינות השכנות כדי לייעץ ולסייע לכוחות המקומיים במאבק בארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), שהשתלט ב-2014 על שטחים נרחבים מהן עד שהובס טריטוריאלית. עם זאת, הוא ממשיך לבצע פיגועים שונים בשתי המדינות, וארצות הברית פועלת כדי למנוע ממנו להתבסס מחדש תוך פגיעה מתמשכת במנהיגיו.

עוד בוואלה!

הפגנות נגד ישראל בעולם הערבי, חמאס: "ארה"ב שותפה לטבח בבית החולים"

לכתבה המלאה
כוחות ביטחון מונעים ממפגינים להתקרב ל"אזור הירוק" בבגדאד, עיראק, 18 באוקטובר 2023. רויטרס
"אמריקה והמערב שותפים לטבח המחריד הזה". כוחות ביטחון מול מפגינים בבגדאד, הערב/רויטרס

בשנים האחרונות מיליציות עיראקיות הנתמכות על ידי איראן תקפו באופן קבוע את הכוחות האמריקניים ואת שגרירות ארצות הברית בבגדאד ברקטות ובנשק אחר. הן דעכו במסגרת הפסקת אש מאז השנה שעברה, ועיראק ידעה תקופה של רגיעה יחסית.

גורמים רשמיים בארצות הברית האשימו את גדודי חיזבאללה בהתקפות קודמות על אינטרסים אמריקניים, וושינגטון תקפה לא אחת יעדים של המיליציה הזו ושל מיליציות אחרות.

אתמול הפגינו עשרות חברים ב"כוחות הגיוס העממי", ארגון הגג של המיליציות, בתגובה לפיצוץ בבית החולים בעזה. המפגינים קראו קריאות נגד ארה"ב וסיסמאות אנטי-ישראליות, ואמרו כי הם רוצים להסתער על שגרירות ארה"ב בשל תמיכתה בישראל.

עד ראייה סיפר כי חלק מהמפגינים ניסו לחצות את הגשר המוביל ל'אזור הירוק' המבוצר - שבו שוכנת שגרירות ארה"ב ונציגויות אחרות בבירת עיראק - אך כוחות הביטחון חסמו אותם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully