וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל המלחמה בעזה, פוטין ושי מנסים לעצב סדר עולמי חדש

עודכן לאחרונה: 18.10.2023 / 16:05

נשיא סין אירח בבייג'ינג מנהיגים ומשלחות רבות מהעולם לציון עשור ליוזמת "חגורה ודרך", שבמסגרתה השקיעה ארצו מיליארדי דולרים בתשתיות במדינות מתפתחות. במהלך האירוע, הוא ו"חברו הוותיק" פוטין הציגו את חזונם ליצירת אלטרנטיבה לדומיננטיות האמריקנית

בוידאו: צה"ל: הפיצוץ בבית החולים ברצועה - שיגור כושל של הגי'אהד האסלאמי/דובר צה"ל

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שיבח היום (רביעי) את השותפות העמוקה של ארצו עם סין, כשהופיע על הבמה כאורח כבוד בכינוס עולמי בבייג'ינג, שבו הציג מנהיג סין שי ג'ינפינג את חזונו לעיצוב מחדש של הסדר העולמי. היה זה ביקור נדיר של פוטין מחוץ לגבולות ארצו מאז פרוץ המלחמה באוקראינה, ומסר מצדן של שתי המעצמות הדיקטטוריות החזקות בעולם אל מול ארצות הברית והמערב.

פוטין שיבח בנאום שנשא בטקס הפתיחה של פורום "החגורה והדרך" את יוזמת הדגל של שי בתחום מדיניות החוץ, ככזו "השואפת ליצור עולם הוגן ורב-קוטבי יותר". לדברי פוטין, רוסיה וסין חולקות "שאיפה לשיתוף פעולה שווה ומועיל לשני הצדדים", הכולל "כיבוד זכותה של כל מדינה למודל פיתוח משלה".

בכך התכוון פוטין למחות נגד הקריאות במערב לקידום זכויות אדם וחירויות פוליטיות במדינות אוטוריטריות כמו רוסיה, סין ורבות אחרות שמנהיגיהן השתתפו באירוע שנערך לציון עשור לתחילת יוזמת "חגורה ודרך". במסגרת היוזמה, סין הבטיחה השקעות אדירות בתשתיות ובתחום אחרים במדינות מתפתחות, אך זו ספגה ביקורת רבה מצד מדינות המערב שלפיהן מדובר בטמינת פח המובילה למעין שעבוד לסין.

פוטין דיבר אחרי שי, שבירך 24 מנהיגים מהעולם ויותר ממאה משלחות שנכחו באירוע. נשיא סין אמר כי היוזמה הובילה להקמת "מסגרת חדשה לשיתוף פעולה בינלאומי". הכינוס ב"היכל הגדול של העם" בבייג'ינג התקיים בצל המלחמה בין ישראל לחמאס, המאיימת להפוך לעימות אזורי רחב יותר בהשתתפות ארצות הברית, שנשיאה ג'ו ביידן הגיע היום לביקור בישראל.

נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפסגה בבייג'ינג, 18 באוקטובר 2023. רויטרס
מנסים להוות משקל נגד למערב. שי ופוטין בבייג'ינג, היום/רויטרס

התייצבותה של וושינגטון לצד ירושלים, שכללה שליחת נושאות מטוסים וספינות קרב למזרח הים התיכון, עומדת מול הניסיון של מוסקבה ובייג'ינג לשמור על "ניטרליות" וסירובן לגנות מפורשות את מעשי הזוועות של חמאס. שתי המדינות תמכו בהצעת החלטה שקידמה מוסקבה במועצת הביטחון של האו"ם וקראה להפסקת אש מידית, לפני שנדחתה בידי רוב החברות, והן בעלות ברית של איראן, התומכת בחמאס ובחיזבאללה.

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, שנכח בפורום, קרא להפסקת אש הומניטרית מיידית. "אני מודע לחלוטין למצוקות העמוקות של העם הפלסטיני לאחר 56 שנות כיבוש, אך חמורות ככל שיהיו התלונות הללו, הן אינן יכולות להצדיק את מעשי הטרור נגד אזרחים שבוצעו על ידי חמאס ב-7 באוקטובר שגיניתי מיד", אמר. "אבל האירועים האלה לא יכולים להצדיק ענישה קולקטיבית של העם הפלסטיני".

שי לא התייחס לסכסוך בנאומו, אך רמז לשינוי מסתמן בכוח ובהנהגה העולמית. "שינויים של העולם, של זמננו ושל משמעות היסטורית מתרחשים כפי שלא התרחשו מעולם", אמר מנהיגה של סין. "סין מנסה לבנות את עצמה כמדינה חזקה יותר ולהצעיר את האומה הסינית בכל החזיתות על ידי חתירה למודרניזציה סינית. המודרניזציה שאנו שואפים אליה אינה מיועדת לסין לבדה, אלא לכל המדינות המתפתחות באמצעות מאמצים משותפים".

עוד בוואלה!

"פחדנות מוסרית": המלחמה בין ישראל לחמאס גולשת לקמפוסים בארה"ב

לכתבה המלאה
נשיא סין שי ג'ינפינג ומנהיגים אחרים לקראת פתיחת פורום "חגורה ודרך" בבייג'ינג, 18 באוקטובר 2023. רויטרס
הטקס בייג'ינג היה האירוע הבינלאומי הראשון שסין מארחת מאז תום מגיפת הקורונה/רויטרס

שי עקץ גם את ארצות הברית, ואמר כי סין מתנגדת לסנקציות חד-צדדיות, כפייה כלכלית, ניתוק ושיבושים בשרשרת האספקה. "עימות אידיאולוגי, יריבות גיאופוליטית ופוליטיקה גושית הם לא אפשרות עבורנו", אמר. "תפיסת התפתחותם של אחרים או תלות הדדית כלכלית כאיום לא יהפכו את חייו של האדם לטובים יותר או יאיצו את התפתחותו".

מנהיגים עולמיים אחרים שנכחו באירוע, כולל נשיא קזחסטן קאסים-ג'ומארט טוקאייב וג'וקו ווידודו מאינדונזיה, נשאו גם הם נאומים, ורבים מהם הדהדו את קריאתו של שי להגברת הפיתוח העולמי ולעולם רב-קוטבי ושיתופי יותר. בנוסף אליהם, נכחו בפורום גם מנהיגיהן של הונגריה וסרביה, ויקטור אורבן ואלכסנדר ווצ'יץ', ונציגים מטליבאן השולט באפגניסטן.

לאחר הפורום, שי ופוטין נפגשו לשיחות. לפי התקשורת הסינית הרשמית, שי כינה את פוטין "ידידי הוותיק", ושיבח את העמקת האמון הפוליטי בין שתי המדינות ואת "התיאום האסטרטגי ההדוק והיעיל ביניהן".

השתתפותו של פוטין באירוע בבייג'ינג הייתה ביקור נדיר במיוחד בחו"ל עבור פוטין, המבוקש על ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי בגין פשעי מלחמה באוקראינה. סין אינה חברה בבית הדין. כוחותיו של פוטין ממשיכים לכתוש את עריה של אוקראינה, אף שהם מתקשים להתקדם בשטח והלחימה נותרה ברובה סטטית לקראת תחילת החורף.

חייל עומד מחוץ להיכל הגדול של העם שבו מתקיים פורום "חגורה ודרך" בבייג'ינג, סין, 18 באוקטובר 2023. רויטרס
סין מתמודדת עם שורת בעיות פנימיות. חייל מחוץ להיכל הגדול של העם בבייג'ינג, היום/רויטרס

שי, המנהיג החזק ביותר של סין מאז הקמת המשטר הקומוניסטי בידי מאו דזה דונג, מגביר את מאמציו להציג את סין כאלטרנטיבה לארצות הברית. הפורום בבייג'ינג היה האירוע הבינלאומי הגדול הראשון שסין מארחת מאז תום מגיפת הקורונה, שבמהלכה הסתגרה וסגרה את גבולותיה.

עם זאת, סין מתמודדת עם צרות רבות מבית: כלכלה בהאטה, אבטלה גבוהה וטיהורים מסתוריים בצמרת המשטר. אלו מאיימות להקשות על מאמציה להקרין את עוצמתה בעולם, במקביל למתיחויות צבאיות בינה לבין שכנותיה, בראשן טייוואן. סין לא שוללת את האפשרות לנסות ולכבוש מחדש את האי, שאותו היא מגדירה מחוז מורד, ובחודשים האחרונים היא הגבירה את התמרונים הימיים והאוויריים הסמוכים לו במחאה על הצטיידותו בנשק אמריקני ובמגעים דיפלומטיים עם מדינות זרות.

בנאומו באירוע, הדף שי את הביקורת וחזר על מחויבותו ליוזמה "חגורה ודרך", בניסיון להחיות אותה מחדש. "מה שהושג בעשר השנים האחרונות מוכיח ששיתוף הפעולה בין 'החגורה והדרך' נמצא בצד הנכון של ההיסטוריה. זה מייצג את ההתקדמות של זמננו וזו הדרך הנכונה קדימה", אמר.

שי גם הציע תוכנית פעולה בת שמונה חלקים ביוזמת החגורה והדרך, כולל הסרה מלאה של מגבלות על השקעות זרות בייצור סיני ויוזמה לפיקוח עולמי על בינה מלאכותית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully